​معرفی برندگان جایزه ادبی «هوگو»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از «گاردین»، طی سال‌های گذشته دو گروه «پاپی‌های غمگین» (Sad Puppies) و «پاپی‌های خشمگین» (Rabid Puppies) تلاش کردند تا این جایزه را در جهت آثار منتخب و خاص خود هدایت کنند. هر دو این گروه‌ها مدعی بودند که ادبیات علمی تخیلی به طور انحصاری در سیطره لیبرال‌ها و گروه‌های متعصب چپ قرار گرفته است.

برندگان جایزه «هوگو» با رای‌گیری از کسانی که در حمایت از رویدادهای «وردکان»، مجمع جهانی ادبیات علمی تخیلی (Worldcon) حق عضویت پرداخته و در آن‌ها شرکت کرده‌اند شناخته و معرفی می‌شوند. رای دهندگان واجد شرایط با استفاده از گزینه «جایزه نه» فهرست‌هایی را که با آن‌ها موافق نیستند از گردونه رقابت خارج می‌کنند؛ که امسال فهرست‌های معرفی شده از سوی گروه‌های «پاپی»ها دچار چنین سرنوشتی شدند. در سال ۲۰۱۵ ۵ فهرست در بخش‌ها بهترین داستان‌ها کوتاه و رمان کوتاه نیز مشمول چنین انتخابی شده بودند؛ تعدادی که از زمان قرار گرفتن گزینه «جایزه نه» در سال ۱۹۵۳ تا آن زمان بی‌سابقه بوده است.

با این وجود در سال ۲۰۱۶ تنها دو فهرست شامل این گزینه شدند که در بخش‌های کوچک‌تر آثار مرتبط و بهترین آثار پرطرفدار بودند.

جایزه بهترین رمان امسال به «فصل پنجم» (The Fifth Season) نوشته «ان‌کی جمیسین» تعلق گرفت که داستانی با جزئیات غنی درباره سیاره‌ای در مواجهه با فصلی متناوب و فاجعه‌بار در اثر تغییرات آب‌وهوایی قرار گرفته است را حکایت می‌کند. «جمیسین» پیش از این از سوی «تئودور بیل»، مسئول هماهنگی گروه «پاپی‌های خشمگین» به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و به دلیل «وحشی تحصیل‌کرده اما نادان» خواندن این نویسنده زن سیاه‌پوست از انجمن نویسندگان علمی تخیلی و فانتزی آمریکا اخراج شده بود.

در بخش رمان کوتاه، جایزه «هوگو» به «بینتی» (Binti) نوشته «ان‌اندی آکرافور» (Nnedi Okorafor) اهدا شد؛ این داستان که حکایت عضوی از جامعه «هیمبا» (قوم ۵۰ هزار نفره در شمال نامیبیا) در زمین به دانشگاه بین‌ستارگان راه می‌آبد است پیش از این جایزه ادبی «نبیولا» (سحابی) را از آن خود کرده بود.

هم‌چنین در بخش داستان بلند (Novelette) به «هآو جینگفانگ» برای نوشتن کتاب «پکن شکست خورده» (Folding Beijing) از چین اهدا شد؛ این اثر توسط «کن لیو» به انگلیسی ترجمه شده است.

این در حالی است که جوایز بخش‌های داستان کوتاه، ویراستاری داستان بلند، ویراستاری داستان کوتاه و بهترین هنرمن حرفه‌ای همگی به نامزدهای زن فهرست نهایی تعلق گرفته است. در این بخش‌ها «نوآمی کریتزر» برای داستان «عکس‌های گربه لطفا» (Cat Pictures Please)، «الن داتلاو»، «شیلا ای گیلبرت» و «آبیگیل لارسون» به عنوان برنده معرفی شدند.

در دیگر بخش‌ها «نیل گایمن» جایزه بهترین داستان مصور را به همراه «جی‌اچ ویلیامز سوم» برای «مرد شنی: پیش‌درآمد» (Sandman: Overture) گرفته و «جسیکا جونز» برنده بهترین بازیگر نقش شخصیت یک فیلم علمی تخیلی شد.

جایزه «هوگو» در بزرگداشت «هوگو گرنسبک» (Hugo Gernsback)، بنیان‌گذار نخستین مجله علمی‌ تخیلی به نام «داستان‎های شگفت‌انگیز» (Amazing Stories) هر ساله اهدا می‌شود.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x