زندگی‌نامه «ژول ورن»، برنده جایزه کتاب علمی سال انگلستان

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از «گاردین»، کتاب «ابداع طبیعت» (The Invention of Nature) نوشته «آندرآ وولف» که بر اساس زندگی مکتشف، طبیعت‌شناس و ماجراجوی اهل «پروس» (آلمان قرن ۱۹)، «هامبولت» نوشته شده است، روز دوشنبه جایزه بهترین کتاب علمی سال را از انجمن علوم سلطنتی انگلستان دریافت کرد.

اکتشافات این محقق طبیعت‌شناس بین سال‌های ۱۷۶۹ تا ۱۸۵۹ می‌زیست در دوران خود الهام‌بخش آثار دانشمندان و نویسندگانی چون «ژول ورن» و «چارلز داروین» بود. او یکی از مکتشفینی بود که بیش از هر محقق دیگری در شناسایی مکان‌ها و رویدادهای جغرافیایی و طبیعی چون جریانات اقیانوسی، هشت‌پای ۶ فوتی و یک گونه نژادی از پنگوئن‌ها نقش داشته است.

برپایه اعلام انجمن سلطنتی انگلستان، متاسفانه نام و آثار این عضو خارجی انجمن، از خاطرات جمعی جهان انگلیسی‌زبان امروز زدوده شده است.

«ویلیام مک‌گوئر برایسون»، برنده پیشین این جایزه درباره اثر نوشته شده توسط «وولف» که جایزه کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای «کاستا» را نیز برده بود، گفته است که این اثر «داستان ماجراجویانه هیجان‌انگیزی که به اندازه یک کتاب علمی درباره یک دانشمند تمام عیار که تاثیر بسیار زیادی بر درک انسان امروز از طبیعت داشته ارزشمند است.

از دیگر رقبای کتاب زندگی‌نامه «هامبولت» می‌توان به «ژن» (The Gene) نوشته «سیذارتا موکهرجی»، «شکار رب‌النوع آتش» (The Hunt for Vulcan) اثر «توماس لیونسون» و «کامل‌ترین چیزها» (The Most Perfect Thing) نگاهی به تخم‌مرغ نوشته «تیم برکهد» اشاره کرد.

«برایسون» می‌گوید: «یکی از عوامل تعیین کننده برای انتخاب برنده نهایی هیجان‌انگیز بودن و درگیر کردن مخاطب است. کتاب برنده امسال اثری است که می‌توانید درباره آن ساعت‌ها با دوستانتان به بحث بنشینید.»

«برایان کاکس»، پرفسور انجمن سلطنتی در امور علوم برای همه گفته است: «هامبولت ممکن از برای مردم امروز ناشناخته باشد اما چیزهای بسیاری از او برای ما به‌جا مانده است: کارهای او بسیاری از موضوعات امروزین را دربرمی‌گیرد؛ موضوعاتی چون تغییرات آب‌وهوایی، از میان رفتن تنوع زیستی و همبستگی و پیوستگی اجزای طبیعت با هم. به‌علاوه او یک دانشمند تمام عیار بود که درباره همه چیز کنجکاوی داشت. رویکرد بررسی‌های میان‌رشته‌ای او نشان دهنده جدایی‌ناپذیری علم و هنر بوده است.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x