درخواست دختر نویسنده و کتابفروش چینی از دولت سوئد

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از گاردین- دختر یک کتابفروش اهل «هنگ‌کنگ» که گفته می‌شود توسط مأموران امنیتی «چین» دزدیده‌ شده است می‌گوید پلیس سوئد به او هشدار داده است اگر به آسیا سفر کند جان او به خطر خواهد افتاد.

«آجلا گی» در این باره می‌گوید: «از ماه اکتبر سال گذشته که پدرم در تایلند دزدیده شد هیچ ارتباطی با خانواده‌ام در چین نداشته‌ام.» ناپدید شدن «گی میناها» ۵۱ ساله که شهروند رسمی سوئد است و کتب زیادی درباره زندگی شخصی رهبران چین منتشر کرده است موجب اعتراضات جهانی و نگرانی‌های زیادی در سطح بین‌الملل شده است.

دختر وی می‌گوید: «پلیس کشور سوئد به من درباره سفر به آسیا هشدار داد که البته برای من بسیار سخت است. نه تنها نگران خود بلکه نگران خانواده‌ام هستم. در صورت سفر به کشورم ممکن است اجازه ورود نداشته باشم. از سال گذشته به خاطر نگرانی از امنیت خانواده با آنان ارتباطی برقرار نکرده‌ام.»

«گی» ۲۲ ساله که در حال حاضر مشغول تحصیل در «انگلیس» است در ماه می از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کمک کرد. از آن زمان تاکنون مقامات چینی خبری از پدرش به او نداده‌اند و هیچ پیغامی مبنی بر دستگیری وی به او یا دولت سوئد ابلاغ نشده است.

«بدترین دوره از زندگی‌ام را سپری می‌کنم اما می‌خواهم به درسم ادامه دهم زیرا اگر پدرم اینجا بود همین درخواست را داشت. او دلش نمی‌خواهد من درسم را رها کنم.»

«گی» معتقد است پدرش را بدون محکومیت در شمال شرق چین زندانی کرده‌اند: «معتقدم او را در شهر محل تولدش نگهداری می‌کنند. سفارت سوئد در چین اعلام کرد پدرم آخرین بار در ماه مارس در پکن دیده شده است. اصلا نمی‌دانم به چه جرمی او را ربوده‌اند. تا جایی که من اطلاع دارم او هیچ جرمی مرتکب نشده است.»

سه تن از همکاران «گی» در کتابفروشی  Causeway way در «هنگ‌کنگ» نیز دستگیر شدند و با حکم تعزیری آزاد شدند و حق ورود به هنگ‌کنگ را ندارند اما «لی بوود» یکی دیگر از همکاران وی که دارای پاسپورت انگلیسی است اجازه برگشت به خانه خود در «هنگ‌کنگ» را دارد.

«گی میناها» سه ماه پس از ناپدید شدن و در ماه ژانویه سال ۲۰۱۶ در یک برنامه در تلویزیون دولتی چین حاضر شد و اعلام کرد به صورت داوطلبانه خود را به مقامات چینی تسلیم کرده است زیرا در دسامبر سال ۲۰۰۳ با ماشین تصادف اما از دست پلیس فرار کرده است. اما دختر وی به «گاردین» گفت که باور نمی‌کند پدر او خود را به صورت داوطلبانه تسلیم مقامات چینی کرده باشد.

وی از مقامات سوئدی درخواست کرد تلاش بیشتری برای آزادی پدرش از دست نیروهای ناشناس انجام دهند. «وقتی «پیتر دالین»، فعال سوئدی در چین دستگیر شد وزیر امور خارجه طی یک سخنرانی این حرکت مقامات کشور چین را غیرقابل قبول دانست بنابراین امیدوارم که در مقابل این موضوع نیز واکنشی مشابه انجام دهند تا پدرم بار دیگر به میان ما بازگردد.»

وی قصد دارد در ماه سپتامبر و در طی یک فستیوال ادبی درباره پدرش سخنرانی کند و وب‌سایتی را برای کمک به آزادی وی ایجاد کند.

«ریچارد چارکین»، رئیس هیئت بین‌المللی ناشران در این باره گفت: «وقت آن رسیده است که دولت چین درباره ربودن این افراد از «هنگ‌کنگ» و «تایلند» که «چین» در آن هیچ حق قانونی ندارد پاسخگو باشد. دستگیری ناشران، کتابفروشان، و نویسندگان برای انجام کارشان نه تنها غیرقانونی است بلکه تأثیری در کسب اهدافشان ندارد زیرا حقیقت در نهایت منتشر می‌شود. وظیفه ما حمایت از آزادی نشر است مخصوصاً در مکان‌هایی که انتشار حقیقت موجب محدودیت و فشار به افرادی می‌شود که تاب شنیدن حقیقت را ندارند.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x