درخواست نویسندگان برای آزادی «اسلی اردوغان»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از «گاردین»، بنا به بیانیه منتشر شده از سوی «آکتس سود»، ناشر فرانسوی «اردوغان» این نویسنده برنده جایزه ادبی و رمان‌نویس مطرح ترکیه در شب ۱۶ آگوست در خانه خود بازداشت شد. وی نویسنده و عضو روزنامه «اوزگور گاندوم»، نشریه  طرفدار کردها بوده که پس از کودتا بنابر قوانین حالت فوق‌العاده اعلام شده توسط دولت ترکیه تعطیل شد. گفته می‌شود وی به همراه ۲۰ روزنامه‌نگار و کارمند این نشریه به اتهام «عضویت در سازمان تروریستی» و «تضعیف وحدت ملی» بازداشت شده است.

این نویسنده که بنا به گفته مجله «لیق» (Lire)، نشریه ادبی فرانسوی یکی از ۵۰ نویسنده برتر آینده ترکیه خواهد بود، از طریق وکیل خود، «نصراله اوگز» به روزنامه «حریت» گفته است که در زندان به گونه‌ای با وی برخورد شده که بدنش دچار آسیب‌های جدی شده است؛ «اردوغان» گفته است که او را در تختی بسیار آلوده خوابانده‌اند و به او اجازه استفاده از خدمات پزشکی داده نشده است.

وکیل این نویسنده اهل ترکیه به نقل از موکل خود گفته است که: «سیستم گوارشی و لوزالمعده او به درستی کار نمی‌کند اما پنج روز است که داروهایش را به او نداده‌اند. اردوغان دیابت دارد و نیازمند رژیم غذایی خاص است اما در زندان فقط به او ماست داده می‌شود. همچنین او از بیماری آسم و انسداد ریوی رنج می‌برد اما به هوای آزاد دسترسی ندارد.»

بنابر این گزارش، بازداشت «اردوغان» موجی از اعتراضات را در پی داشته و معترضان آزادی او را خواستار شده‌اند. «مورین فریلی»، رمان‌نویس و مترجم و رییس انجمن قلم انگلستان گفته است: «با بازداشت نویسنده‌ای که در سطح ملی مطرح بوده و در سطح بین‌الملل شناخته شده است، می‌بینیم که شعرا، نویسندگان و نمایش‌نامه‌نویسان در امنیت نیستند.» وی آزادی فوری این نویسنده و دیگر روزنامه‌نگاران نشریه مذبور شده است.

تا کنون توماری با امضاء ۲۵ هزار نفر امضا شده که در آن درخواست آزادی «اردوغان» نویسنده مطرح شده است. در این تومار ا»ده است که تنها خواسته این رمان‌نویس «داشتن زندگی بهتر در کشورش و در جامعه‌ای دموکراتیک و متمدن بود.» هم‌چنین انجمن بین‌المللی قلم نیز نسبت به سلامتی او ابراز نگرانی کرده و ضمن غیرقابل قبول دانستن این بازداشت از مقامات ترکیه ایجاد وضعیت مناسب و دسترسی به خدمات پزشکی را خواستار شده است.

«سحر حلیمازی»، مدیر کمپین انجمن بین‌المللی قلم گفته است: «برخورد با آزادی بیان که ما شاهد آن هستیم در تاریخ ترکیه مدرن بی‌سابقه است. کودتا نمی‌تواند دلیل عادلانه‌ای برای برخورد با هر صدای انتقادی باشد.»

دولت ترکیه در پی کودتای نافرجام در این کشور با توجه به قانون حالت فوق‌العاده تا کنون ۲۹ انتشاراتی را تعطیل کرده است. این اقدام اعتراض ناشران دیگر کشورها را به دنبال داشته و حلقه ناشران انجمن بین‌المللی قلم گفته است: «ضمن پذیرفتن حق دولت ترکیه برای تحقیق و محاکمه عاملان کودتای نافرجام ما از مقامات این کشور می‌خواهیم به بهانه حالت فوق‌العاده آزادی‌های قانونی را محدود نکند و اجازه دهد ناشران و نویسندگان آزادانه به فعالیت‌های حرفه‌ای خود ادامه دهند.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x