جایزه ۳۰۰ هزار دلاری «کیبل» برای کتابی درباره کم‌اشتهایی

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
به گزارش گلوبابت کتاب به نقل از گاردین، «فیونا رایت»، نویسنده، منتقد، و شاعر، برنده جایزه مهم «کیبل» که مختص نویسندگان زن استرالیایی است شد. مجموعه‌های مقاله‌های وی درباره بی‌اشتهایی است.

این مجموعه دومین کتاب این نویسنده ۳۳ ساله است. «رایت» اولین مجموعه شعر خود را در سال ۲۰۱۱ منتشر کرده است. این کتاب همچنین در فهرست کوتاه جوایز Stella و جایزه ادبی NSW  نیز قرار گرفت.
«بی‌اشتهایی» که موضوع اصلی این کتاب است مشکل بسیاری از مردم در سراسر دنیا است و خود «رایت» از دوره دبیرستان دچار آن شد و ده سال پس از آن با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم کرد.
«رایت» درباره استقبال گسترده از این کتاب به «گاردین» گفت: «از برخورد مثبت دیگران در برابر این کتاب بسیار خوشحالم اما باید اعتراف کنم انتظار چنین استقبالی را نداشتم. البته احساس می‌کنم بخشی از آن به این دلیل است که من خودم را یک شاعر می‌دانم. برای خود من نیز توصیف این کتاب بسیار سخت است زیرا نه شعر و نه داستان است. کتاب مجموعه‌ای از مقالات است که درباره موضوع دشواری سخن می‌گوید. به شخصه حدس می‌زدم که اصلاً برای مردم جذاب نباشد. بسیار خوشحالم که در این باره اشتباه کرده‌ام.
هیچ‌گاه قصد نداشتم درباره موضوع «بی‌اشتهایی» مطلبی بنویسم. برای مدت طولانی در برابر نوشتن آن مقاومت کردم. نمی‌دانستم چطور این کار را انجام دهم اما اشتباه می‌کردم.
برگشت به گذشته و یادآوری خاطرات آن بسیار آزاردهنده است و فکر نمی‌کردم بتوانم برداشت زیبایی از آن انجام دهم زیرا هنگام بیماری خودم نیز هیچ ایده‌ و حتی کنترلی درباره اتفاقات نداشتم اما نوشتن درباره آن به من قدرت زیادی بخشید و چنین موضوعی بسیار عجیب است.»
«رایت» برای به دست آوردن این جایزه با مجموعه داستان «چند روز در روستا» نوشته «الیزابت هاروور» و مجموعه خاطرات «دروسیلا موجسکا» تحت عنوان «اول نیمه دوم» به رقابت پرداخت.
«الیزابت وبی» به نمایندگی از دیگر هیات داوران این جایزه نوشته «فیونا رایت» را ستایش کرد و گفت: «به کار بردن هنرمندانه زبان در این کتاب از ویژگی‌های اصلی این نویسنده است و او تلاش می‌کند موضوعی بسیار شخصی و مشکل را بسیار صادقانه توصیف کند. بر خلاف دیگر آثار نویسندگانی که درباره بیماری خودشان به نگارش درمی‌آید «رایت» دلش نمی‌خواهد بگوید بر دشمن خود پیروز شده است و اصلاً به بیماری به عنوان دشمن نمی‌نگرد. در واقع وی از نتیجه‌گیری در کتاب خود امتناع می‌ورزد و به جای آن درباره عقاید خود در باب کتاب خواندن، مسافرت، و روابط با دیگران سخن می‌گوید.»
خود «رایت» دریافت این جایزه را یکی از افتخارات خود نمی‌داند اما معتقد است برای مدتی به او حس آرامش خواهد داد. « اخیراً دوره دکترای خود را به اتمام رساندم بنابراین درآمد خاصی ندارم و هیچ آینده شغلی برای خود در شش ماه آینده متصور نیستم. جایزه مالی این جایزه بخشی از مشکلات من را حل خواهد کرد. با این جایزه قادر خواهم بود به جای کار کردن برای پرداخت هزینه‌های روزانه وقت بیشتری را به نوشتن سپری کنم.»
جایزه «کیبل» به نام «نیتا کیبل»، اولین زن کتابدار در «نیو سات ولز» است. این جایزه به همراه جایزه stella از جوایز مهمی است که به این وسیله از زنان نویسنده در استرالیا قدردانی می‌شود. جایزه ۵ هزار دلاری Dobbie نیز که به نویسندگان زن برای اولین کتاب‌شان تعلق می‌گیرد پنجشنبه گذشته برگزار شد و جایزه آن به «لوسی ترلوآر» برای رمان «دریاچه نمک» رسید.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x