پیدا شدن کتاب‌های گم‌شده کتابخانه لندن پس از نیم قرن

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از گاردین- قطعاً اگر یکی از اقوام شما از دنیا برود انتظار ندارید کتبی در باب طاعون، نجوم، و جادوگری در خانه وی بیابید اما یک کتابفروش دارای کلکسیون کتب عتیقه چند کتاب درباره موضوعات فوق را در منزل یکی از اقوام دور خود که اخیراً از دنیا رفت یافت. وی موضوع را به کتابخانه «لندن» اطلاع داد و قرار است این کتابخانه پس از نیم قرن این کتب را پس بگیرد.

از قرار معلوم این کتب در اواخر دهه ۵۰ میلادی از این کتابخانه خارج شد. اعضای خانواده فردی که این کتب را به امانت برده بود پس از مرگ وی از یکی از اقوام متخصص کتاب درخواست کردند تا به کلکسیون کتاب‌های او نگاه بیندازد.

«پاتریک ماررین» از کتابفروشی «ماررین» پس از بررسی این مجموعه دریافت این فرد تلاش کرده است تا مهرهای کتابخانه لندن را از کتاب‌ها حذف کند. خود وی در این باره می‌گوید: «بسیاری از مردم برای انجام این کار قسمتی از آن صفحه را سوراخ یا گاهی آن را از کتاب جدا می‌کنند. اما یکی از این کتاب‌ها در صفحات مختلف خود مهر کتابخانه را داشت. خوب می‌دانم کتابخانه لندن آثارش را به فروش نمی‌رساند. به همین دلیل متوجه شدم این کتاب‌ها متعلق به کتابخانه است.» این آثار در یک کمد قرار گرفته و در کمد قفل شده بود. به همین دلیل او احساس می‌کند آن فرد دچار عذاب وجدان شده بود. «تاریخ حذف مهر کتابخانه را نمی‌توان حدس زد اما مشخص است که قصد داشتند این کتاب‌ها را بفروشند.»

«ماررین» قرار است این کتب را در نمایشگاه کتاب «چلسی» به کتابخانه تقدیم کند. «اینز لین»، کتابدار کتابخانه «لندن» در این باره می‌گوید: «دهه‌ها است که این کتاب‌ها در کتابخانه نبود. در پی آن بودیم که آنها را بیابیم اما امیدی به پیداشدنشان نداشتیم. این چند کتاب از اهمیت زیادی برخوردار است و بازگشت آنان و حضور در کلکسیون کتب کمیاب کتابخانه خبر بسیار خوبی برای همه ما است. از آقای «ماررین» به خاطر هوشیاری و تخصص بالا تشکر ویژه می‌کنیم که امکان بازگشت این کتب را به کتابخانه فراهم نمودند.»

البته این تعداد مفقود از کتابخانه «لندن» در مقایسه با هزار کتاب گم‌شده کتابخانه کاخ Lambeth  بسیار اندک است. البته این کتب در سال ۱۹۷۰ در اتاقک شیروانی دزد یافت شد. «دیکلن کلی»، مدیر کتابخانه‌های کلیسای انگلستان در این باره می‌گوید: «نمی‌دانم این دزدها به دنبال چه هستند. اگر این افراد تلاش کنند مهر آن کتابخانه را از کتاب حذف کنند قصد فروش کتاب را دارند اما پیدا کردن آنان پس از چندین سال و نفروختن کتب بدان معناست این افراد مشکل روانی دارند و دوست دارند صاحب این کتب باشند. البته خویشاوندان چنین افرادی باید بدانند که کسی آنان را مقصر قلمداد نمی‌کند. اینکه کسی چنین کار زشتی را انجام می‌دهد تقصیر آنان نیست و امیدواریم در صورت برخورد با چنین صحنه‌ای به ما اطلاع دهند تا این کتب ارزشمند را به خانه و صاحبان اصلی آن بازگردانیم تا مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x