کم‌توجهی نشریات استرالیا به نویسندگان زن

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
به گزارش گلوبابت کتاب به نقل از گاردین- اگرچه دو سوم نویسندگان استرالیا را زنان تشکیل می‌دهند اما تحقیقی جدید دریافته است، انتشارات این کشور آثار نویسندگان زن را در سال گذشته بیشتر از مردان مورد تحلیل قرار داده‌اند.

مؤسسه تحقیقاتی Stella Count طی تحقیقاتی اعلام کرد در مجله‌هایی چون Sydney Review of Books 64 درصد زیادی از نقد کتاب‌ها به آثار مردان اختصاص دارد و سهم زنان تنها ۳۶ درصد بوده است؛ هم‌چنین در مجله The Age/Sydney Morning Herald حدود ۶۱ درصد نقدها به نویسندگان مردان اختصاص داشته و ۳۹ درصد آن به زنان پرداخته شده است؛ مجله Australian Book Review نیز ۶۶ درصد از نقدهای خود را به آثار مردان و فقط ۳۴ درصد از آن را به زنان اختصاص داده است.
بزرگ‌ترین اختلاف نیز مربوط به مجله Australian Financial Review است که فقط ۱۷ درصد از نقدهای خود را به آثار نویسندگان زن اختصاص داده است. فقط یکی از مجلات کشور استرالیا به نام «کتاب و انتشارات» است که بیشتر به نویسندگان زن پرداخته است (۶۵ درصد در مقابل ۳۵ درصد.)
این در حالی است که تحقیقات مؤسسه Macquarie University که درباره کتب استرالیایی در سال ۲۰۱۵ انجام شده نشان می‌دهد ۶۶ درصد آثار نوشته شده در این سال توسط زنان به نگارش درآمده است. سهم زنان در انتشار کتاب در استرالیا ۷۲ درصد است و مردان حدود ۲۸ درصد در این آمار نقش دارند.
تحقیق مؤسسه Stella Count نشان می‌دهد بیشتر این نقدها نیز توسط مردان نگاشته شده‌اند. این گزارش می‌نویسد: «در بسیاری از نشریات نقدهای به تحریر درآمده توسط مردان درباره نویسندگان زن حدود ۴ تا ۱۵ درصد را تشکیل می‌دهند.» البته مردان دو تا سه برابر بیشتر از آن که درباره نویسندگان زن بنویسند آثار نویسندگان مرد را مورد توجه قرار می‌دهند که مشابه نتیجه تحقیقات این مؤسسه در سال ۲۰۱۴ است.
این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد میل به نگارش و توجه به آثار نویسندگان مرد تعصبات فرهنگی را در کشور رواج می‌دهد و این ایده را در جهان گسترش می‌دهد که آثار مردان برای تمام مردم دنیا نگاشته می‌شود اما زنان نویسنده فقط برای مخاطبین زن کتاب می‌نویسند.
زنان نویسنده بیشتر به نگارش ادبیات داستانی گرایش دارند و این امر این تفکر را در ذهن متبادر می‌کند که موضوعات انتخابی مردان مانند جنگ، تاریخ، اقتصاد و به صورت کلی موضوعات غیرداستانی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
طی تحقیقاتی که در آغاز سال جاری میلادی در «ایالات متحده» انجام شد مشخص شده است، سه چهارم آثار تاریخی منتشر شده در این کشور در سال ۲۰۱۵ توسط مردان نگاشته شده است. در تحقیقی مشابه در بریتانیا فقط چهار نویسنده زن در فهرست پنجاه نویسنده آثار پرفروش قرار گرفتند.
مؤسسه تحقیقاتی Stella Count که چهار سال مشغول به فعالیت است توسط مؤسسه برگزارکننده جایزه  Stella که جایزه ادبی ۵۰ هزار دلاری نویسندگان زن استرالیایی است تشکیل شده است.
«ورونیکا سولیوان»، رئیس مؤسسه Stella Count در این باره گفت: «تیم تحقیقاتی این مؤسسه متوجه تبعیض جنسیتی بزرگی در قبال نویسندگان زن شده است.»
جایزه «استلا» اولین بار در سال ۲۰۱۳ اهدا شد و به زعم «سولیوان» این جایزه در تغییر اذهان جامعه نسبت به نویسندگان زن تأثیر به سزایی داشته است. در سال ۲۰۱۱ ده نویسنده زن توانستند برنده جایزه «فرانکلین» شوند که در طی ۵۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که در سال ۲۰۰۹ همه افراد راه‌یافته به فهرست نهایی این جایزه مرد بوده‌اند. از زمان ایجاد جایزه «استلا» همه برندگان جایزه «فرانکلین» زن بوده‌اند و در سال ۲۰۱۳ نیز همه نامزدهای این جایزه در فهرست نهایی آن زن بوده‌اند.
«سولیوان» در ادامه می‌گوید: «مهم‌تر از همه این است که «استلا» تلاش می‌کند نظر مردم را درباره موضوعات ادبی تغییر دهد. در سال ۲۰۱۵ چهار نفر از افراد راه‌یافته به فهرست کوتاه این جایزه از مجموعه پنج نفر خانم بوده‌اند و مهم‌تر از همه این‌که موضوع کتب این نویسندگان  درباره داستان‌های خانوادگی از زاویه دید کودکان بوده است که نشان از اهمیت موضوع خانواده در دنیای امروز دارد و از زاویه دید خانواده می‌توان به موضوعاتی چون فقر، خشونت خانوادگی، و سوءاستفاده‌های جنسی پرداخت.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x