کلمات سال ۲۰۱۴ در واژه‌نامه آکسفورد را بشناسید

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
کلمات سال 2014 در واژه‌نامه آکسفورد را بشناسید
کلمات سال ۲۰۱۴ در واژه‌نامه آکسفورد را بشناسید

واژه‎‌نامه آکسفورد کلمه «ویپ» به معنی پک زدن به سیگار الکترونیکی را به عنوان کلمه سال انتخاب کرده است. اما کلمات برگزیده هر سال چه پیامی برای ما دارند؟ چگونه این کلمات راویان فرهنگ سال‌های گذشته هستند؟

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از گاردین، کلمه «ویپ/ vape» که به معنی کشیدن سیگار الکترونیکی است، از سوی واژه‌نامه آکسفورد به عنوان کلمه برگزیده سال ۲۰۱۴ انتخاب شده است.

همچنین کلمات «normcore» که به معنی داشتن پوشش معمولی که جلب توجه نمی‌کند و «contactless» که به سیستم‌های پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری به منظور پرداختی ایمن اطلاق می‌شود، مقام‌های بعدی را کسب کردند.

سیگار برقی یا سیگار الکترونیکی وسیله‌ای است الکترونیکی که استعمال دخانیات را شبیه‌سازی می‌کند. این کار توسط تولید بخارات خاصی که بو، طعم، مزه و احساس کشیدن سیگار واقعی را به مصرف‌کننده بدهد انجام می‌شود. اما درمورد اینکه زیان‌های این نوع سیگار کمتر از سیگار واقعی است، بحث و نظرات متفاوتی وجود دارد.

اما انتخاب این کلمه به ما چیزهایی درمورد گفتگوهای فرهنگی طی ۱۲ ماه گذشته می‌گوید. آکسفورد اعلام کرده است که کلمه vape در سال جاری در مرکز گفتگوهای مهمی چون بحث بر سر حقوق خصوصی یا عمومی جامعه و مقررات و سلامت عمومی قرار داشته است.

بنابراین نگاهی به کلماتی که در سال‌های گذشته انتخاب شده‌اند می‌تواند به عنوان راهی برای ارائه یک گزارش فرهنگی از سال‌های پیش مورد استفاده قرار گیرد.

در سال گذشته ۲۰۱۳ کلمه selfie به معنی عکس گرفتن از خود، به عنوان کلمه سال انتخاب شد. این انتخاب مطمئناً با عصر وسایل دیجیتالی که ما در آن زندگی می‌کنیم و نیز افزایش خودشیفتگی انسان‌ها و عکس گرفتن‌های مداوم از خود کاملاً مرتبط است.

کلماتی که در سال‌های پیش انتخاب شده‌اند به دو دسته تقسیم می‌شوند: کلماتی که همچنان مفید و پرکاربرد هستند و کلماتی که در حال حاضر ارزش خود را از دست داده‌اند. برخی کلمات برگزیده در ۱۰ سال گذشته اکنون چنان پرکاربرد هستند که نمی‌توان تصور کرد زمانی بسیار بدیع و تازه بوده‌اند، مانند سودوکو/ sudoku (2005) و رد پای کربن/carbon footprint (2007). از سوی دیگر مثلاً کلمه پادکست/ podcast (2005) که با افزایش محبوبیت محصول تجاری «آی‌پاد» به عنوان روشی آسان برای به اشتراک گذاشتن محتویات صوتی از طریق اینترنت بوجود آمد، اکنون از لحاظ فنی تقریباً منسوخ شده است.

برخی از این کلمات منتخب حکایت از تغییر دل‌مشغولی‌های ما دارند. در سال ۲۰۰۴ chavs کلمه برگزیده بود که در انگلستان به معنی یک خرده‌فرهنگ ضد اجتماعی در میان جوانان رواج یافته بود و در سال ۲۰۰۸ «بحران اعتباری/credit crunch» کلمه سال شد. در سال ۲۰۰۷ در آمریکا کلمه «وام‌های بی‌پشتوانه/subprime» و در سال ۲۰۰۸ « نجات/ subprime» و در سال ۲۰۱۱ «اشغال/ occupy» به عنوان کلمات سال معرفی شدند.

به این ترتیب با بررسی و واکاوی هر یک از این کلمات می‌توان به دغدغه‌ها و تغییرات فرهنگی نسل‌های گذشته پی برد و حتی چشم‌انداز فرهنگ آینده را پیش‌بینی کرد.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x