چند توصیه به والدینی که نگران استفاده زیاد فرزندان از آثار دیجیتال هستند

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  به نقل از گاردین، بنا بر تحقیقات یک بررسی جدید، والدین به شدت نگران اعتیاد فرزندانشان به خواندن کتاب‌های الکترونیکی هستند زیرا معتقدند کتب الکترونیکی فرزندانشان را در معرض موضوعات نامناسب قرار می‌دهد و دقت آنان را نیز در خواندن کاهش می‌دهد.

بیش از ۱۵۰۰ پدر و مادر که فرزندان تا هشت سال داشتند در این تحقیق که توسط موسسه خیریه کتاب‌خوانی انجام شد مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق از والدین درباره زمانی که فرزندانشان صرف کتاب‌های دیجیتال می‌کنند سؤال شد. محققان دریافتند بیشتر والدین نگران فرزندانشان هستند و فقط ۸ درصد از والدین نگرانی بابت این موضوع ندارند.
نگرانی اصلی به این دلیل است که کودکان وقت بسیاری را به خیره شدن به صفحه گوشی یا تبلت‌شان می‌گذرانند. ۴۵ درصد والدین به این موضوع اشاره و اعلام کرده‌اند می‌ترسند فرزندانشان علاقه به کتاب‌های چاپی را از دست بدهند.
محققان می‌گویند: «والدین فکر می‌کنند کتاب‌های چاپی برای سلامت چشمان کودکانشان مناسب‌تر است و باعث سردرد کمتری می‌شود. همچنین اعتقاد دارند خلاف آثار چاپی، کتاب‌های دیجیتال نیاز به توجه بیشتری برای حمل دارند. بعضی والدین هم از بعد اجتماعی به این موضوع نگاه می‌کنند و نگران اعتیاد فرزندانشان به کتا‌ب‌های دیجیتال سریالی هستند.»
محققان باید به فکر طرح راه‌حلی برای برطرف کردن این مشکل باشند زیرا مبرهن است که کودکان هر قدر بزرگ‌تر شوند بیشتر به کتاب‌های دیجیتال علاقه‌مند می‌شوند. البته فرزندانی که به همراه والدینشان دنیای دیجیتال را کشف کرده‌اند مشکل کمتری نسبت به فرزندانی که والدینشان پس از آنها با دنیای دیجیتال آشنا می‌شوند، دارند.
در این بررسی ۵۷ درصد کودکان به خواندن کتاب‌های چاپی علاقه‌مند بودند و دلایل این موضوع به سه بخش تقسیم می‌شود:
♦ ۵۲ درصد کودکان از ورق زدن کتاب لذت می‌برند.

♦ ۴۳ درصد کودکان از صاحب کتاب شدن استقبال می‌کنند.

♦ ۴۱ درصد کودکان انتخاب یک کتاب از کتابخانه را دوست دارند.
«دیانا جرالد»، رئیس مؤسسه خیریه کتاب‌خوانی در بریتانیا معتقد است کودکان دیر یا زود با کتاب‌های دیجیتال آشنا می‌شوند. «توصیه ما به والدین این است که خودشان فرزندان را با این روند آشنا سازند تا کودکان خود به تنهایی به سمت این برنامه‌ها نروند و با موضوعاتی برخورد نکنند که مناسب سن آنان نیست.

همه ما طرفدار بی چون و چرای کتاب‌های چاپی هستیم اما باید با این واقعیت روبه‌رو شویم که دنیا در حال تغییر است. شبکه‌های اجتماعی و کتاب‌های دیجیتال سبب شده‌اند که مردم مطالب بیشتری بخوانند و همین موضوع بسیار خوب است.
البته بسیاری از والدین اعتقاد دارند خواندن آثار دیجیتال به فعالیت‌های گروهی خانواده ضربه می‌زند به همین دلیل نمی‌توانند بر خوب بودن آن صحه بگذارند اما باید بدانیم که آثار دیجیتال همکار خوبی برای آثار چاپی هستند زیرا می‌توانند نقش مکمل را ایفا و حتی کودکان را تشویق به خواندن آثار چاپی کنند.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x