نخستین هجونامه‌های انتقادی در اروپا

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از گاردین- بنا بر گفته اساتید دانشگاه «کمبریج» حکاکی‌های «هانس هالبین»، هنرمند قرن شانزدهم بر روی چوب هجونامه خطرناک و از اولین کاریکاتورهای سیاسی محسوب می‌شود.

این مجموعه از تصاویر «هالبین» که بین سال‌های ۱۵۲۴ و ۱۵۲۶ طراحی شده است و حرص و غرور مربوط به قرون وسطی را نشان می‌دهد جمع‌آوری شده است. به عنوان نمونه مرگ را که توسط امپراتور و پادشاهان بسیار انجام می‌شد به شکل «اسکلت» طراحی کرده است.

دانشگاه کمبریج پس از انمتشار کتاب جدیدی شامل تصاویر این حکاکی‌ها اعلام کرد که این تصاویر صرفا بیانگر یک داستان مذهبی نیست و در واقع یک بیانیه سیاسی است.

این تحقیق که از منابع حاضر از جمله آرشیو دولت بهره برده است اعلام کرد این هنرمند برای تأمین نیازهای مالی خود در اواخر دوره تئودور کار طراحی و حکاکی روی چوب انجام می‌داد. وی عضو گروهی از هنرمندانی بود که به تغییر سیاسی و اصلاحات در اروپا علاقه بسیاری داشت.

او در یکی از این طراحی‌ها تصویر مقام کلیسای دوران خود را کشید که توسط شیاطین احاطه شده است که البته در آن زمان طراحی چنین تصویری کار بسیار خطرناکی بود. این تصویر در واقع مربوط به عقاید «مارتین لوتر» بود. وی نیز مانند طرفداران «مارتین لوتر» عمل می‌کرد و همین موضوع ممکن بود جان او را به خطر بیندازد.

این طراح در تصویری دیگر مرگ را با صورت یک «کاردینال» طراحی کرده است. دانشگاه کمبریج اعلام کرد وی به عدالت اجتماعی بسیار علاقه‌مند بود. او معتقد بود باید به مردم فقیر کمک کرد و از حکاکی‌های وی مشخص است که از سیستم کشور برای دریافت رشوه و کمک نکردن به مردم عصبانی است.

هیچ تصویر دیگری از این دوره وجود ندارد که چنین کاری انجام داده باشد. وی در آثارش به فقرا و افرادی که در جامعه دیده نمی‌شوند توجه ویژه‌ای داشت. اصلاحات و رفاه عمومی عامه مردم برای او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

نگاه به آثار او به عنوان یک هجونامه شأن آثار او را بهتر حفظ می‌کند. انتقاد از دوران قرون وسطی کلیسای کاتولیک کار بسیار خطرناکی بود. بسیاری از افراد دچار تیغ تیز سانسور و حتی زندانی می‌شدند. بسیاری از افراد متهم به بیگانگی و در نتیجه محکوم به مرگ می‌شدند. به طور کل عکس‌العمل قدرت درباره نقد و هجو در آن زمان کاملا خشن و تند بوده است.

«هالبین» هنگامی این آثار را تولید کرد که ساکن شهر «بازل» در «سوئیس» بود. اصلاحات مذهبی تا سال ۱۵۲۹ به نتیجه نرسید اما فشارهای زیادی برای انجام اصلاحات وجود داشت و «هالبین» که در میان هنرمندان می‌زیست نیز تحت تأثیر این موج قرار گرفته بود.

وی در آغاز درگیر این موضوعات بود. اما نکته جالب این است که او چطور حاضر شد این ریسک را بپذیرد و جان خود را به خطر بیندازد. به طور کل این دوره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا هنر گرافیکی بسیار سیاسی بود و «هزل» نقش ویژه‌ای در پیشرفت جامعه داشت.

«هالبین» به کار خود در دربار «تئودور»ها ادامه داد و به خاطر ایجاد آثاری چون «سفرا» و طراحی تصویر «هنری هشتم» معروف شد. او می‌توانست مثل بسیاری دیگر در این دوره نقاشی و طراحی را برای همیشه کنار بگذارد اما این کار را نکرد و خطر را به جان خود خرید و نقاشی را به شکلی دیگری پیگیری کرد. گویی می‌دانست آثار او برای آیندگان معنای ویژه‌ای خواهد داشت.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x