اشتیاق کمتر پسرها به کتابخوانی نسبت به دخترها

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از گاردین ـ تحقیقات جدید در غرب، نظر برخی از معلمان و والدین را تأیید کرد که عموما پسرها نسبت به دخترها اشتیاق کمتری به کتابخوانی دارند. «سو پالمر»، نویسنده در کتابی تحت عنوان «پسرهای قرن بیست و یکم» این موضوع را به رشد مغز ربط می‌دهد. تستوسترون رشد نیم‌کره راست مغز را سرعت می‌بخشد و پسرها را به حرکت، فضا، و کلی‌نگری علاقه‌مند می‌کند!
چیزی که البته نقش آن در این پژوهش نامشخص است، تفاوت‌های فرهنگی است! برای مثال این پرسش جدی مطرح است که آیا در فرهنگ‌های غیرغربی مثل ایران یا عربستان و … نیز این وضعیت صادق است؟ آیا در همه فرهنگ‌ها دخترها نسبت به پسرها، گرایش بیشتری به مطالعه دارند؟

«کیث تاپینگ»، استاد دانشگاه «داندی» دو تحقیق جدید انجام داده است که نظریه خانم «پالمر» را تأیید می‌کند. پسرها به دلیل علاقه زیاد به اعمال حرکتی ترجیح می‌دهند فوتبال بازی کنند یا با دوستان خود به فعالیت‌های دیگری مشغول شوند.

اما چطور می‌توان پسرها را به کتابخوانی علاقه‌مند کرد. برای شروع بهتر است قدرت الگوهای مذکر را جدی بگیرید. پسرها باید شاهد کتاب خواندن با لذت الگوهای مذکر خود باشند. در غیر این صورت این برداشت را می‌کنند که کتابخوانی عملی دخترانه است و اگر چنین کاری کنند دیگران آنان را مورد قضاوت‌های جنسیتی قرار می‌دهند. بنابراین پدران نقش مهمی در کتابخوانی پسرهای خود را دارند.

بهتر است مدارس ابتدایی پسرانه، نویسندگان مرد را به مدرسه دعوت کنند. افرادی که برای معرفی کتاب به دانش‌آموزان داوطلب می‌شوند. مانند فوتبالیستی که علاقه زیادی به کتابخوانی دارد. پسرها با مشاهده فوتبالیستی معروف که کتابخوانی را دوست دارد به این نتیجه می‌رسند که برای رسیدن به جایگاه وی بهتر است عادات او را تقلید کنند.

برای برقراری ارتباط با دانش‌آموزان پسر باید علایق آنها را کشف کرد و علاقه زیادی به فعالیت‌های موردعلاقه آن‌ها نشان داد. مثلا به کودکی که علاقه زیادی به دوچرخه‌سواری دارد باید کتاب «بر روی دوچرخه» نوشته «کریس هوی» را معرفی کرد. با این کار علاوه بر دوچرخه‌سواری می‌توان فرد را به کتابخوانی نیز علاقه‌مند کرد.

باید برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتابخوانی روش‌های زیادی را در پیش گرفت. نیم ساعت سکوت و کتابخوانی گروهی با هم در منزل کمک زیادی به این موضوع می‌کند. وقتی پدر و مادر خانواده در سکوت مشغول کتاب خواندن است پسر خانواده شاهد این صحنه خواهد بود. کودکان مایل هستند با والدین خود بازی کنند و با مشاهده این صحنه این سؤال برای‌شان پیش می‌آید که چه چیزی والدینش را بسیار جذب کرده است و با دیدن این صحنه دوست دارند خود را شبیه بزرگ‌ترها کنند.

بعضی از پسرها برای شروع، کتاب‌های ساده‌ای را انتخاب می‌کنند. نگران نباشید! شما به عنوان یک بزرگ‌تر این عادت را در کودک خود ایجاد کنید. انتخاب‌های او را مورد قضاوت قرار ندهید و با او برخورد خوبی داشته باشید. همه ما در دوره‌های مختلف زندگی خود به کتاب‌ها و موضوعات مختلفی علاقه‌مند بوده‌ایم. با بلوغ فردی انتخاب‌هایمان نیز رشد خواهند کرد و هر فرد در میانه راه مسیر درست را می‌یابد. پسرها نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

در نظر گرفتن روش‌های بالا و همچنین درخواست از اعضای مرد خانواده برای انجام کتابخوانی و تشویق بچه‌ها به آن روش مناسبی برای علاقه‌مند کردن پسرها به کتاب خواهد بود. دستور‌العمل‌های مختلفی را انجام دهید و از یاد نبرید کتاب خواندن روش مستقیمی برای رسیدن کودکان به زندگی بهتر است

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x