کتابفروشی‌ها در قرن ۲۱

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از لیت‌هاب ـ «دیوید شوآرتز»، کتابفروشی است که شغلش را بسیار دوست دارد. او معتقد است بسیار خوشبخت است که چنین شغلی دارد. شوآرتز می‌گوید: «با وجود این‌که از خواندن کتاب بسیار لذت می‌بردم اما هیچ‌وقت به شغلی مانند کتابفروشی نیندیشیده بودم. یازده سال از عمرم را به دنبال شغلی ایده‌ال بودم. هفت یا هشت سال پیش صنعت کتابفروشی دچار مخاطرات بسیار زیادی شد. به ما گفتند حرفه‌مان در مراحل اولیه مرگ است و دلایل آن را چنین اعلام کردند: ظهور کتابخوانان کتب الکترونیکی، تجارت آنلاین، کاهش کتابخوانی، و سفرهای کم نویسندگان برای معرفی کتاب خود از جمله این دلایل هستند. ترسی بزرگ در نتیجه افول این صنعت همه ما را دربر گرفته بود.

در میانه قرن بیستم بودیم که دریافتیم وجود کتابفروشی‌های مستقل به این صنعت کمک خواهد کرد. هر روز کتابفروشی‌های بیشتری افتتاح می‌شود و کتابفروشی‌های پیشین گسترش می‌یابند. همین موضوع سبب شد امید و قدرت بار دیگر به این صنعت مهم بازگردد.

البته کتابفروشی‌های مستقل قطعا در سال‌ها و دهه‌های پیش رو با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو خواهد شد. بعضی از این مشکلات قابل‌حدس هستند. البته هیچ تجارتی از دست بازار سرمایه‌داری در امان نیست اما کتابفروشی‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته و خدمات فرهنگی آنان نقش مهمی در رشد اجتماع دارد. کتاب صدها سال است از خطرات مختلف جامعه گریخته و خود را حفظ کرده است.

ما قهرمان گفتگوی آزاد و توزیع‌کننده عقیده و خرد جمعی هستیم و نقش پررنگی در توسعه فرهنگی بشر داریم. کتابفروشی‌ها علاوه بر فراهم کردن بازار کار برای نویسندگان، ناشران، ویراستاران، طراحان، چاپ، و کتابفروشی‌ها گفت‌وگو و ارتباطی که پیشینیان ما با پاپیروس انجام می‌دادند را گسترش می‌دهد و ما تجربه انسان‌های مختلف دنیا را در اختیار مردم می‌گذاریم.

مردم با اعتماد بسیاری به کتابفروشی‌های محله خود رجوع می‌کنند. کتابفروشی‌ها سال‌ها پیش نه تنها خود را به عنوان رکن اساسی اجتماع بلکه منبع مهمی برای ایجاد یک جامعه آرمانی به افراد معرفی کردند.

درست است که در حال حاضر بسیاری از خدمات مربوط به این صنعت به صورت آنلاین انجام می‌شود اما این کتابفروشی‌ها هستند که ارتباط چهره به چهره بین افراد و امکان ارتباط خوانندگان با نویسندگان را فراهم می‌کند و از تجارت‌های کوچک حمایت می‌کند. همین موضوع سبب می‌شود که نقش کتابفروشی‌ها بسیار پررنگ باشد.

با وجود اینکه هر روز وعده دنیای دیجیتال را به ما می‌دهند اما همین موضوع سبب شده است دل مردم برای صمیمت و راحتی کتابفروشی‌های محله‌شان تنگ شود.»

همان طور که شوآرتز در این نوشته اعلام کرد درصد سرمایه یک کشور در قدرت خرید افراد تأثیر دارد. ممکن است باز هم شرایط برای کتابفروشی‌ها تیره و تار شود اما باید بدانیم این صنعت راه خود را بار دیگر می‌یابد. کتاب همیشه در میان بشر باقی خواهد ماند. دانش تقریبا تنها پدیده‌ای است که همیشه جای خود را در میان مردم دنیا ثابت نگه داشته است. در حال حاضر و در قرن بیست و یکم وضعیت کتابفروشی‌ها خوب است و این نشان از این دارد که در سال‌های آتی این صنعت با شرایط خوبی روبه‌رو خواهد بود.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x