بزرگداشت «اسکار وایلد» برای نخستین‌بار در پاریس

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از نشریه «گاردین»، این نمایشگاه ماه آینده با همکاری نوه این نویسنده شهیر برپا خواهد شد.

«وایلد»، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس ایرلندی است که به خوبی به زبان فرانسه سخن می‌گفت و یکی از دوستداران این کشور بود که به طور مکرر از پاریس دیدار می‌کرد. او در سال ۱۹۰۰ و در سن ۶۴ سالگی در همین شهر درگذشت. آرامگاه او نیز در قبرستان «پرلاشز» هر ساله محل بازدیدکنندگان بسیاری است.

تا کنون، که یک قرن از درگذشت «وایلد» می‌گذرد هیچ بزرگداشتی برای او در پاریس برگزار نشده است، هرچند در سال ۲۰۰۰ دو نمایشگاه در کتابخانه لندن و مرکز «باربیکن» در انگلستان به مناسب تجلیل از او برگزار شده بود. رمان‌ها، اشعار و نمایش‌نامه‌های «وایلد» مملو از نشانه‌های فرهنگی است.

«مرلین هولند»، نوه این نویسنده ایرلندی که در فرانسه زندگی می‌کند به «گاردین» گفته است: «تا کنون هیچ نمایشگاه عمده‌ای برای اسکار در پاریس برگزار نشده بود. اکنون همه می‌گویند، چرا که نه، او همیشه در مترو و اتوبوس دیده می‌شد. فکر می‌کنم فرانسویان بسیار شگفت‌زده خواهند شد زیرا کسی فکر چنین کاری را نمی‌کرد.»

این نمایشگاه شامل دست‌نوشته‌ها، نقاشی‌ها، عکس‌ها و اشیاء شخصی «وایلد» است که از مجموعه‌های خصوصی و عمومی سرتاسر جهان گردآوری شده‌اند. انتخاب آثار به گونه‌ای خواهد بود که داستان زندگی این خالق شاهکارهایی چون «اهمیت ارنست بودن» و «تصویر دوریان گری» را روایت می‌کند.

در این نمایشگاه هم‌چنین پرتره‌هایی از «کنستانس»، همسر «وایلد» و مادر دو فرزندش و «لرد آلفرد داگلاس»، دوست بسیار صمیمی او به نمایش درخواهد آمد.

یکی از مهم‌ترین آثار این رویداد پرتره‌ای است از «وایلد» که در تاریخ ۱۸۸۳ توسط نقاش آمریکایی «هارپر پنینگتون» کشیده و برای نخستین بار از کتابخانه یادمان «اندرو کلارک» در دانشگاه کلمبیا لس‌آنجلس به عاریت گرفته شده است.

از دیگر اشیاء موجود پاکتی است با قفلی از موی سر متعلق به «ایزولا»، خواهر کوچک این نویسنده ایرلندی که در کودکی درگذشته بود. «هولند» می‌گوید: «اسکار خود آن را تزئین کرده بود و آن را تا زمان مرگ با خود داشت.»

«وایلد» که از مرگ خواهر کوچک خود بسیار متاثر شده بود شعری را با عنوان «نماز میت» (Requiescat) برای او سرود.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x