پیشبرد اهداف علمی و نقش دولت ژاپن در آن

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت بوک ، فعالیت‌های سامانه دولتی “علم، فناوری و اختراعات ژاپن”(STI) به سه شاخه تقسیم می‌شود که عبارتند از:

۱- هماهنگی و سیاست‌گذاری: تعیین سیاست‌های کلی برای تحقیقات و طرح‌های مورد نیاز دولت، در کمیسیون علم و فناوری کابینه دولت انجام می‌شود و فهرستی از طرح‌های مورد نیاز و مورد حمایت دولت منتشر می‌شود.

۲- توزیع بوجه: هر وزارت‌خانه با توجه به نیازهای علمی خود به بخشی از بودجه علمی دسترسی دارد و می‌تواند در صورت دریافت تایید از “کمیته مستقل مدیریت منابع”، از آن برای حمایت از طرح‌های علمی ارائه شده از سوی مخترعان، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دانش‌بنیان حمایت نماید.

بیشترین سهم بودجه تحقیقات علمی در اختیار وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش و علم و فناوری قرار می‌گیرد.

 

۳- مدیریت منابع و کمک‌هزینه‌ها براساس برنامه‌های علمی: اختصاص بودجه‌های حمایتی به طرح‌های علمی فقط با تایید “کمیته مستقل مدیریت منابع”(IAIs) امکان‌پذیر است. این کمیته مسئول بررسی تمامی طرح‌های علمی، تشخیص طرح‌های دارای صلاحیت، تخصیص بودجه حمایتی، حمایت سازمانی و اعطای مجوزهای مورد نیاز برای طرح‌های علمی در ژاپن است.

این کمیته متشکل از دو بخش مجزاست. بخش اول از تمام آژانس‌های حمایتی دولتی ژاپن که در زمینه علم و فناوری فعالیت می‌کنند، تشکیل می‌شود.

آژانس‌هایی نظیر “آژانس علم و فناوری ژاپن”(JST)، “انجمن ارتقای علم ژاپن”(JSPS) و “سازمان توسعه انرژی‌های نو”(NEDO) در بخش اول این کمیته فعالیت می‌کنند.

در بخش دوم آژانس‌های تحقیقاتی مستقل و غیردولتی هستند که در زمینه‌های مختلف از جمله علوم پایه، مهندسی و صنایع مختلف فعالند.

تمامی محققان و دانشگاه‌های ژاپن طرح‌های خود در زمینه‌های مختلف را به وزارتخانه متبوع و یا سازمان‌های مرتبط ارائه می‌کنند و در صورتی که طرح‌های آنها بتواند نظر موافق کمیته مستقل را جلب کند، تحت حمایت دولت قرار می‌گیرند و می‌توانند از بودجه و امکانات دولت استفاده کنند.

در تصویر زیر روند اعطای کمک‌های دولتی به طرح‌های تحقیقی را مشاهده می‌کنید.

 

در ادامه به نقش برخی از آژانس‌های ذکر شده در بالا اشاره می‌کنیم.

آژانس ارتقای علوم ژاپن

مهم‌ترین برنامه این سازمان، حمایت از طرح‌های علمی و توسعه مبادلات علمی بین سازمان‌های مختلف دانش‌بنیان و همچنین ایجاد بستر مناسب برای همکاری‌های بین‌المللی برای طرح‌های تحقیقی است.

 

آژانس علم و فناوری ژاپن

این آژانس تلاش می‌کند تا به گسترش طرح‌هایی که بر اساس نقشه بنیادی توسعه علمی ژاپن تهیه می‌شوند، کمک کند.

ارتقای کیفیت طرح‌های علمی با قابلیت تجاری‌سازی سریع و سودآور و همچنین بروزرسانی ساختارهای موجود در ژاپن برای سرعت گرفتن طرح‌های علمی از مهم‌ترین اهداف این آژانس است.

 

سازمان توسعه انرژی‌های نو

این سازمان تلاش می‌کند تا با مرتبط کردن طرح‌های دانشگاهی و صنعتی و همچنین ایجاد ارتباط بین محققان و صاحبان صنایع در زمینه فناوری‌های مربوط به انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری کرده و از طرح‌های علمی در این زمینه حمایت کند.

طرح‌های این سازمان اکثرا میان‌مدت و بلندمدت هستند و علاوه بر طرح‌های فنی و عملی از طرح‌های تئوری مرتبط نیز حمایت می‌کند.

سازمان صنایع مبتنی بر علم و فناوری(صنایع دانش‌بنیان)

این سازمان از به‌روزترین و جدیدترین طرح‌ها در صنایع مختلف که اصطلاحا به آنها “فناوری‌های نسل آینده” اطلاق می‌شود حمایت می‌کند. این طرح‌ها بیشتر در زمینه‌های مهندسی، محیط زیست، ماشین‌سازی و بیوتکنولوژی هستند.

 

بسیاری از طرح‌های مورد حمایت این سازمان از نوع آینده‌پژوهی هستند

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x