وزیر فرهنگ دولت روسیه شایعه سوزاندن کتاب در این کشور را رد کرد

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین- وزیر فرهنگ «روسیه» سوزاندن کتاب در این کشور را رد کرد. این اتفاق پس از گزارش «اتحادیه نویسندگان روسی» و نگارش نامه برای دولت و اعلام نگرانی درباره نابودی این کتاب‌ها رخ داد.

در ژانویه سال گذشته گزارش شد که مقامات روسی حدود ۵۳ کتاب را سوزاندند و حدود ۵۰۰ جلد کتاب را از فهرست کتابخانه‌های دو دانشگاه در شمال غربی جمهوری «کومی» حذف کردند زیرا معتقدند این آثار مفاهیمی را ترویج می‌داد که با ایدئولوژی روسی در تضاد است. (کومی یکی از جمهوری‌های کشور روسیه است.)
بیشتر این کتاب‌ها با سرمایه شرکت «سوروس» که توسط میلیارد معروف مخالف «ولادیمیر پوتین» به نام «جورج سوروس» اداره می‌شود منتشر شده بودند. «مؤسسه جامعه آزاد» و «مؤسسه کمکی جامعه آزاد» از دیدگاه دولت روسیه غیرقانونی تلقی می‌شود و در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ از فعالیت آنان در روسیه جلوگیری شد.
یکی از سخنگویان مقامات آموزشی جمهوری «کومی» بعد از این ماجرا اعلام کرد که گزارش آنان مبنی بر سوزاندن کتاب توسط رسانه‌ها بد تفسیر شده است و دولت کتاب‌ها را نسوزاند بلکه  جمع‌آوری و در انباری ذخیره کرده است. «ولادیمیر مدینا»، وزیر فرهنگ نیز گفت که سوزاندن کتاب ادعایی غیرقابل‌قبول است.
روز جمعه گذشته مجله «افق‌های انتشار» گزارش کرد که «اتحادیه نویسندگان روسی» طی نامه‌ای از دولت درخواست کرد از سوزاندن کتاب جلوگیری کند و از دولت خواست به آنان اعلام کند آیا کتاب‌های دیگری که سرمایه انتشار آنان توسط منابع خارجی تأمین می‌شود در خطر هستند یا خیر!
سخنگوی وزارت فرهنگ روسیه از طریق ایمیل به «گاردین» گفت که ترس «اتحادیه نویسندگان روسی» بی معنی است و سوزاندن کتاب نیز «نوعی ممیزی تلقی می‌شود که در کشور روسیه ممنوع است. وزیر فرهنگ روسیه هیچ‌گاه در جایگاهی نبوده و نیست که خود قانونی برای نابودی کتب منتشرشده‌ای که مغایر با ایدئولوژی روسیه است وضع کند زیرا این کتب جزو تولید انبوه رسانه‌ای این کشور محسوب می‌شوند.
اگر کتابی مغایر با ارزش‌های کشور تشخیص داده شود در فهرست وزارت دادگستری روسیه قرار می‌گیرند و بلافاصله از کتابخانه‌ها خارج خواهند شد. اما حتی در این صورت نیز این کتاب‌ها را نابود نمی‌کنند. فقط اجازه پخش آنان بین خوانندگان را از ناشر سلب می‌کنند.»
دولت روسیه دو مؤسسه تحت نظر «جورج سوروس» را در فهرست سازمان‌های غیر مشروع خارجی اعلام کرد. پیش از این «کنستانتین کوشاچو»، یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که «هر مؤسسه‌ای که منتقد روسیه و در پی آن باشد که از بیرون از کشور کنترل شرایط کشور و مردم ما را به دست بگیرد ممنوع است.»
«سوروس» و دولت روسیه سال‌هاست که با هم دچار مشکل هستند. «سوروس» سابقه حمایت مالی از مخالفان روسی در تظاهرات مختلف را دارد. در فوریه سال گذشته وی گفت: «روسیه پوتین برای اتحادیه اروپا خطر بیشتری از داعش دارد.» و رسانه‌های وابسته به دولت روسیه نیز در پاسخ او را «رئیس دیوانگان» نامیدند.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x