نویسنده‌ای عجیب برنده جایزه «گلد اسمیت»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از گاردین- رمانی ایرلندی برنده جایزه «گلداسمیت» شده است و نویسنده آن سومین نویسنده ایرلندی است که در طی چهار سال برنده این جایزه می‌شود. جایزه‌ای که قرار است بزرگداشت داستان‌هایی باشد که «موضوعات جدیدی را مطرح می‌کنند و فرمی جدید به رمان می‌دهند.»

کتاب «استخوان‌های خورشیدی» نوشته «مایک مک‌کورماک» در ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ و در ذهن «مارکوس کانوی» که مهندسی اهل «مایو» در غرب ایرلند است رخ می‌دهد. وی از دنیای مردگان بازگشته است تا بار دیگر درباره منطقه‌ای با تاریخچه‌ای غنی که در حال گرسنگی و احتضار هستند بیندیشد. انسان‌هایی در این منطقه هستند که برای رسیدن به خواسته‌های خود جان خود را به خطر بیندازند.

قرار است طی مراسمی در لندن و در روز چهارشنبه جایزه این نویسنده به وی اهدا شود. در فهرست نهایی این جایزه شش کتاب وجود داشت و از جمله آنان می‌توان به «شیر داغ» نوشته «دبورا لوی» که در فهرست نهایی جایزه «من بوکر» نیز حضور داشت و «Lesser Bohemians» نوشته «ایمیر مک‌براید» که برنده اولین دوره از جایزه «گلد اسمیت» نیز شده بود اشاره کرد.

«بلیک موریسون»، رئیس هیات داوران این جایزه در این باره گفت: « سیاست، خانواده، هنر، ازدواج، سلامتی، وظایف شهروندی و مدنی و طبیعت تنها چند موضوع از موضوعاتی است که این کتاب به آن می‌پردازد. شاید موضوع داستان زندگی کارگری یک فرد عادی باشد اما اثر فوق‌العاده‌ای است. اثری که به ما می‌آموزد می‌توان به سراغ شکلی جدید از رمان رفت و بستری نو برای ارائه ادبیات داستانی ارائه داد.»

«استخوان‌های خورشیدی» توسط انتشارات مستقل کوچکی در ایرلند به نام «ترمپ» منتشر شد و سومین رمان نویسنده‌ای است که پیش از این دو مجموعه داستان کوتاه نیز در کارنامه خود دارد. آثار وی پیش از این توسط انتشارات Jonathan cape منتشر شده بود. نویسنده‌ای که در آغاز مورد بی‌توجهی ناشران قرار گرفت. کتاب «استخوان‌های خورشیدی» فقط به این دلیل که در ایرلند و انگلیس منتشر شد نتوانست در فهرست نامزدهای جایزه من بوکر قرار بگیرد.

علاوه بر اینکه این نویسنده‌ ۵۱ ساله سومین فردی است که برنده جایزه ۱۰ هزار پوندی این جایزه شده است- پیش از این «ایمیر مک‌براید» و «کوین برری» برنده این جایزه شده بودند- کتاب وی نیز سومین کتاب معروفی است که در سال جاری در ایرلند نوشته شده است.

«موریسون» در این باره به «گاردین» گفت: « بهتر است احساسی نشویم اما ایرلند دارای تاریخچه ادبی بسیار غنی است. «جویس» و «بکت» اهل ایرلند هستند. بنابراین این انتظار وجود داشت که نویسنده مدرن یا پست مدرن شود. البته در ایرلند مجلات بسیار زیادی وجود ندارد اما حمایت از ادبیات نسبت به انگلستان بهتر انجام می‌شود. در نتیجه نویسندگان شهامت ریسک کردن و تجربه موضوعات مختلف را دارند.»

«ایان سانسوم»، نویسنده نیز درباره «استخوان‌های خورشیدی» به «گاردین» گفت: «کتاب حماسه‌ای معاصر است، ریتم بسیار خوبی دارد، و داستان را به خوبی به خواننده ارائه می‌دهد. ادبیات دنیا نیز به فرم‌های جدیدی دارد اما نویسندگان از تجربه شکل‌های جدید واهمه دارند. نویسنده این کتاب به همکاران خود یادآوری می‌کند که فقط از تجربیات پیشنیان بهره نبرند و حرفی جدید برای گفتن داشته باشند.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x