معرفی فهرست نهایی جایزه آثار طبیعت / مرهمی بر زخم‌های دوران پرتنش مدرن

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
به گزارش گلوبایت کتاب  به نقل از گاردین، فهرست نهایی جایزه ادبی «وینرایت» ویژه آثار مربوط به طبیعت برای سومین سال متوالی در حالی منتشر شد که یکی از اعضای هیات داوران گستره استقبال از این گونه آثار مکتوب را بسیار عالی توصیف کرد. وی گفته بود که این روزها به شمار نویسندگان و خوانندگان علاقه‌مند به این نوع از کتاب‌ها به عنوان مرهمی بر تنش‌ها و گرفتاری‌های زندگانی مدرن افزوده می‌شود.

در این فهرست اسامی‌ای از «زندگی شبانی» نوشته «جیمز زیبانکس»، با روایت دست‌اولی از شیوه زندگی که برای قرن‌ها در منطقه «لیک دیستریکت» (Lake District) ادامه دارد تا خاطراتی از «آمی لیپتروت» درباره بازگشتش به طبیعت بکر منطقه «اورکنی» (Orkney) انگلستان به چشم می‌خورد. «دیم فیونا رینولدز» که از سال ۲۰۱۴ ریاست هیات داوران جایزه «وینرایت» را بر عهده دارد گفته است که «آن‌چه از این گونه آثار برآمده است نشان دهنده نوشتاری جدید و قابل توجه است» تا جایی که مشاهده می‌شود آثاری درباره طبیعت بخش قابل قبولی از کتابفروشی‌ها را اشغال کرده‌اند. استقبال گسترده از کتاب‌های چون خاطرات «هلن مک‌دونالد» با عنوان «ش مثل شاهین» (H is for Hawk) و برنده سال گذشته این جایزه «مرغزار» نوشته «جان لوییس استمپل» تاکیدی بر این مدعاست.

«بیل لایونز» (Bill Lyons) سردبیر «زندگی در ساحل و روستا» (Coast and Country file) و یکی از داوران این جایزه گفته است: «به نظر می‌آید با یک جوشش در این گونه نوشتاری مواجه هستیم؛ و جوششی در جهات مختلف؛ با آثاری سنتی که به‌سادگی نشانگر تجربیات درخور و شگفت‌انگیزی از تاریخ طبیعی و زندگی در طبیعت هستند. و نیز با نویسندگانی ترسیم کننده زیبایی‌های یک منطقه خاص. خالقان این آثار چه درباره تالاب‌ها و دشت‌های هموار نوشته باشند و چه درباره کوهستان‌ها، ترسیم کننده بخش منحصر‌به‌فردی از جهان طبیعت هستند. و البته آن‌چه برای من از همه جالب‌تر بود این است که ما شاهد جوشش نوشتارهایی درباره تاریخ طبیعی هستیم به‌مثابه ابزاری برای آرامش اعصاب؛ نوعی روند درمانی با استفاده از مناظر طبیعی برای رسیدن به معصومیت کودکانه.»

«رینولدز» که پیش از این شورای حفاظت  از مناطق غیرشهری انگلستات این نظر را تایید می‌کند و می‌گوید: «طی سه سال گذشته جریانی از انتشار کتاب‌هایی درباره طبیعت رواج پیدا کرده است؛ کتاب‌های که در آن‌ها نویسندگان درباره طبیعت و معنای آن نوشته‌اند. این‌ها آثاری هستند درباره ارتباط عمیق و پرسش‌هایی معنوی که ما در جامعه با آن‌ها مواجه هستیم. نویسندگان این گونه کتاب‌ها به ما می‌گویند که چیزهایی فراتر از اقتصاد و یا سیات خارجی وجود دارند؛ این نویسندگان با روشی زیبا راه‌هایی را که روان بشری برای اتصال به جهان پیرامون خود دارد را نشان می‌دهند.»

آمار فروش انتشارات «نیلسون»، ناشر اختصاصی کتاب‌هایی درباره حیوانات و طبیعت نشان می‌دهد که فروش این گونه آثار از حدود ۴۲۶ هزار نسخه در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۶۶۳ هزار عنوان در سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کرده است. در این میان «زندگی شبانی» بیش از ۱۶۰ هزار نسخه فروش داشته و فروش کتاب «ش مثل شاهین» به بیش از ۲۵۰ هزار نسخه رسیده است.

جایزه ۵ هزار پوندی «وینرایت» توسط «فرانسیس لینکلن» با هم‌کاری «نشنال تراست» ایجاد شده و به آثار مکتوبی تعلق می‌گیرد که منعکس کننده ارزش‌های مدنظر «آلفرد وینرایت» نویسنده باشند؛ آثاری که الهام‌بخش مردم برای کشف دنیای بیرون و عشق به مناظر بکر و احترام به طبیعت باشند.

از دیگر آثار انتخاب شده برای این جایزه می‌توان به «نشانگان زمینی» نوشته «رابرت مک‌فارلند»، «زمین همگانی» درباره جنگل‌های «یورکشایر» اثر «راب کوئن»، «نردبام ماهی» درباره رودخانه‌های انگلستان نوشته «کاترین نوربری» و خاطرات «مایکل مک‌کارتی» از دوران کودکی و دفاع در برابر تهدیدات متوجه طبیعت با عنوان «شاپرک کولاک» اشاره کرد. برنده نهایی این جایزه در ۵ آگوست معرفی خواهد شد.

The Wainwright shortlist in full:
Common Ground by Rob Cowen (Windmill)
The Outrun by Amy Liptrot (Canongate)
Landmarks by Robert Macfarlane (Penguin)
The Moth Snowstorm by Michael McCarthy (John Murray)
The Fish Ladder by Katharine Norbury (Bloomsbury)
The Shepherd’s Life by James Rebanks (Penguin)

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x