فهرست اولیه جایزه کتاب‌های غیرداستانی «ساموئل جانسون» اعلام شد

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی




فهرست اولیه جایزه کتاب‌های غیرداستانی «ساموئل جانسون» اعلام شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نشریه «دیلی‌تلگراف»، در فهرست ۱۲ عنوان کتاب غیرداستانی اعلام شده از سوی هیات انتخاب جایزه «ساموئل جانسون»، کتاب «زمین سیاه» نوشته «تیم سنایدر» دیده می‌شود که مطالعاتی است درباره رخداد به‌اصطلاح «هولوکاست» و انعکاس آن در دنیای مدرن. 

 

از دیگر کتاب‌های تاریخی در این فهرست می‌توان به «مبارزان در سایه: تاریخچه جدیدی درباره مقاومت فرانسه» نوشته «رابرت گیلدیا» اشاره کرد که هم‌چون «زمین سیاه»، بازنگری است درباره رویدادهای جنگ جهانی دوم.


هم‌چنین کتاب «بروس رابینسون» با عنوان «همه ما جک را دوست داریم: مطالعاتی درباره جک قاتل» از دیگر کتاب‌های تاریخی فهرست است؛ این کتاب بازنگری است درباره یک قاتل زنجیره‌ای که در سال ۱۸۸۸ زنان خیابانی انگلستان را به قتل می‌رساند و هیچ‌گاه هویت او مشخص نشد و تنها در یکی از نامه‌های منسوب با نام «جک» امضا وجود داشت. «ریپرولوژی» از روی «جک د ریپر» گرفته شده که امروزه در مطالعاتی درباره قتل‌های زنجیره‌ای به واژگان تخصصی وارد شده است.

 

«موشکافی» اثر «اما اسکای» از دیگر آثار درباره تاریخ معاصر است که به اظهارات شاهدان ۱۰ سال اشغال عراق توسط نظامیان امریکایی می‌پردازد.

 

در فهرست «ساموئل جانسون» هم‌چنین کتاب‌هایی از «رابرت مک‌فارلین» نویسنده پیشکسوت موضوعاتی درباره طبیعت با عنوان «نشانگان زمین» درباره مناظر طبیعی و زبان، «خاطرات گوانتانامو»، خاطرات تکان‌دهنده «محمد الصالح»، زندانی اهل موریتانی در این بازداشتگاه مخوف امریکا و «تد هیوز: زندگی غیرمجاز»، کتاب زندگی‌نامه‌ای اثر «جاناتان بیتس» که هنوز منتشر نشده است، نیز به چشم می‌خورد.

 

بر پایه این گزارش، در فهرست سال ۲۰۱۵ استثنائاتی نیز وجود دارد؛ کتاب‌های علمی با نگاهی آینده‌نگر. «بازسازی زمین: چگونه مهندسی زمین می‌تواند جهان را تغییر دهد» نوشته «اولیور مورتون»؛ کتاب «لارنس اسکات» با عنوان «انسان چهاربعدی»، تاملاتی درباره تاثیرات وجودی بر فناوری‌های دیجیتال و «مغز و اعصاب: افسانه بیماری اوتیسم و چگونه درباره انسان‌های که متفاوت فکر می‌کنند هوشمندانه‌تر بیاندیشیم» نوشته «استیو سیلبرمن» از جمله این آثار هستند.


«این جزیره تقسیم شده» نوشته «سامانتا سابرمانین» از دیگر آثار این فهرست است.

 

هیات انتخاب این دوره از جایزه عبارتند: «آن اپلباوم»، مورخ و روزنامه‌نگار برنده جایزه «پولیتزر» (رییس هیات)، «اما دونکان»، سردبیر نشریه «زندگی هوشمند» (Intelligent Life)، «سامیت پاول چودهاری»، سردبیر نشریه «دانش نوین» (New Science)، پرفسور «رانا میتر»، مدیر مرکز چین‌شناسی دانشگاه آکسفورد و «تسا رزا»، ناظر بر اداره فیلم و ادبیات شبکه ۴ تلویزیون.


قرار است فهرست نهایی در یکشنبه، ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) و برنده نهایی  دوشنبه، ۲ نوامبر (۱۱ آبان) اعلام شوند.

 

جایزه ۲۰ هزار پوندی «ساموئل جانسون» با موضوعات رویدادها جاری، تاریخ، سیاست، دانش، ورزش، سفرنامه، زندگی‌نامه و هنر از سال ۱۹۹۹ آغاز به کار کرد؛ غیر از برنده نخست، به هرکدام از منتخبین فهرست نهایی ۱۰۰۰ پوند تعلق خواهد گرفت.


نام این جایزه برگرفته از نام نویسنده برجسته قرن ۱۸ انگاستان است که معروفترین شعار او «تمامی بهترین داستان‌ها حقیقت هستند» گرفته شده است.

 



خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x