فعالیت‌هایی فراتر از امانت‌دادن کتاب برای کتابخانه‌ها!

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از گاردین ـ مؤسسه خیریه «Tinder» روز چهارشنبه اعلام کرد که قرار نیست از کتابخانه‌ها به هر قیمتی حفاظت کنیم و آن دسته از کتابخانه‌ها که به اندازه کافی فعالیت عمومی ندارند نباید به راحتی بودجه صرف کنند و به فعالیت خود ادامه دهند.

«هلن میلنر»، مدیر اجرایی این مؤسسه در این باره می‌گوید: «من هم کتابخانه‌ها را دوست دارم اما وقتی که پتانسیل‌های خود را تحقق بخشند اما در حال حاضر چنین نیست. من احساس می‌کنم بعضی از کتابخانه‌ها مردم محله خود را ناامید کرده‌اند و خدمات کافی به آنان ارائه نمی‌دهند. از اینکه کتابخانه‌ها به این دلیل که نام کتاب را در خود دارند از این موضوع می‌گریزند و دیگر مراکز و خدمات اجتماعی این امکان را ندارند بسیار ناراحتم. با وجود کاهش بودجه در زمینه‌های مختلف بسیاری از مراکز بسته می‌شوند و توجهی به آنان نمی‌شود.»

این مؤسسه که شبکه آنلاین بریتانیا برای ایجاد خدمات دیجیتال و آموزش مهارت‌های اولیه دیجیتال به شهروندان را اداره می‌کند اعلام کرده است «اگر کتابخانه‌ها دوست دارند بخشی از مراکز اجتماعی باشند باید فعالیت‌هایی فراتر از امانت دادن کتاب برای جامعه انجام دهند.»

در میانه بحث نمایندگان مجلس اعیان در این‌باره در اوایل ماه جاری «گیل ریباک»، ناشر اعلام کرد «کتابخانه‌ها باید به عنوان مراکز اجتماعی مهم یک شهر به حساب آیند و در آن‌ها به روی همه اقشار جامعه باز باشد و علاوه بر امانت گرفتن کتاب خدمات مهم زندگی را به مراجعه‌کنندگان خود ارائه دهند. «جان بِرد»، مدیر مؤسسه Big Issue نیز از دولت خواست بودجه‌ای را در اختیار مقامات محلی قرار دهد تا از این فاجعه بزرگ جلوگیری شود.

اما «میلنر» با وجود این‌که می‌گوید باید از سرویس‌های خدماتی مهم، دانش، و تحصیل برای افراد محروم جامعه حمایت شود اما معتقد است کتابخانه‌ها نباید صرفا به دلیل کتابخانه بودن از این دوره ریاضت بودجه در بریتانیا رها باشند. او در این‌باره می‌گوید: «دانش را دیگر صرفاً نباید از کتاب آموخت. در عصری زندگی می‌کنیم که دانش، تاریخ، اخبار، و داستان‌ها را می‌توان به صورت آنلاین مطالعه کرد. پس ارائه فقط کتاب به خوانندگان بسیار پیش‌پاافتاده است و کتابخانه‌ها برای حفظ بقای خود باید دست به ارائه خدمات بیشتری بزنند.»

البته «میلنر» معتقد است بسیاری از کتابخانه‌ها در حال حاضر با افزایش امکانات دیجیتال خود خدمات خوبی را به مردم مناطق محروم ارائه می‌کنند اما بسیاری دیگر چنین نیستند. «به همین دلیل باید این دسته کتابخانه‌ها را ببندیم. من معتقدم ما توانایی تجهیز کردن کتابخانه‌ها و قدرت بخشیدن به آنها را داریم اما اینکه تظاهر کنیم همه کتابخانه‌ها در حال حاضر نیز از شرایط خوبی برخوردارند و نیاز به تغییر ندارند از نظر من قابل‌قبول نیست.»

«نیک پل»، مدیر اجرایی اتحادیه کتابخانه‌ها که اعتراضات علیه بسته شدن کتابخانه‌ها را مدیریت می‌کند در این‌باره می‌گوید: «من با نظر خانم «میلنر» در رابطه با تجهیز کتابخانه‌ها موافقم. البته من با این موضوع که کتابخانه‌ها صرفا به دلیل اینکه مربوط به حوزه کتاب هستند از دست کاهش بودجه دولت می‌گریزند مخالفم.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x