دیدار اتفاقی جیم و تامی بعداز۳۰سال در جدیدترین داستان«پر پترسون»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
دیدار اتفاقی جیم و تامی بعداز30سال در جدیدترین داستان«پر پترسون»
دیدار اتفاقی جیم و تامی بعداز۳۰سال در جدیدترین داستان«پر پترسون»

«پر پترسون» نویسنده نروژی در کتاب «من امتناع کردم» / I refuse روایتی مسحورکننده از مضمون دوستی و درک درونی انسان از زمان ارائه کرده است.

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از گاردین، کتاب پترسون با یک دیدار اتفاقی میان جیم و تامی که بیش از ۳۰ سال است یکدیگر را ندیده‌اند و اکنون بر روی یک پل در یک صبح پاییزی در سال ۲۰۰۶ با هم مواجه می‌شوند، آغاز می‌شود.

مادر تامی به همراه خواهران کوچک او در یک شب برفی زمستانی از خانه بیرون می‌روند و هرگز برنمی‌گردند. پس از این حادثه و در سال‌هایی که تامی مبتلا به خشونت و بدرفتاری می‌شود، پدر او نیز ناپدید می‌شود و حدود ۴۰ سال بعد دوباره به سراغ او می‌آید. درست مانند جیم، نزدیک‌ترین دوست تامی که در ۱۹ سالگی از روستای آنها رفته و اکنون پس از سال‌ها دو دوست دوباره یکدیگر را ملاقات می‌کنند.

این صحنه، داستان ملاقات تروند و لارس پس از ۵۰ سال در کتاب معروف پترسون به نام «بیرون مشغول دزدیدن اسب‌ها» (۲۰۰۳) را در ذهن تداعی می‌کند و این به دلیل استفاده پترسون از موضوعات نزدیک و مرتبط با هم در آثارش است: ناپدید شدن والدین، خاتمه دوری‌های طولانی با کمک دیدارهای اتفاقی، دوستی، آسیب‌های جبران‌ناپذیر دوران کودکی، اسرار و خواسته‌های سرکوب‌شده پنهانی.

پس از این ملاقات پترسون سرگذشت هر یک از شخصیت‌هایش را گاه از زبان اول شخص برای خواننده روایت می‌کند. سرفصل‌های همه فصول کتاب شامل یک یا دو نام و یک عدد به عنوان سال است که خواننده را به خوبی راهنمایی می‌کند.

بیان حوادث داستان بر اساس تاریخ و زمان، مشخصه این نویسنده نروژی است. ترسیم تصویری روشن از زندگی‌های صدمه‌دیده، موفقیت ظاهری تامی در کنار تنهایی درونی او و انحراف جیمی از جریان اصلی زندگی و شکنندگی روحی او در نهایت چنان نیروی عاطفی در داستان ایجاد می‌کند که ۷۵ صفحه پایانی سرشار از احساس نگرانی و تنش می‌گذرد.

مضمون اصلی داستان پترسون که توسط «دان بارلت» به انگلیسی ترجمه شده، زمان و چگونگی تجربه کردن آن است. این موضوع تأثیر مستقیم بر نحوه روایت داستان و نشان دادن آگاهی و درک درونی انسان از زمان دارد. درواقع زمان تنها موضوع و مسئله این رمان واقع‌‎گرا است. همان‌گونه که تامی در میان‌سالی می‌پرسد: “آیا زمان مانند یک کیسه خالی است که بتوان هرتعداد چیزی را که بخواهیم در آن بریزیم؟ زمان حرکت دورانی دارد به همین دلیل است که هربار چرخ زمان به گردش در می‌آید در همان جایی هستیم که شروع کرده‌ایم.”

نثر پترسون که کاملاً روشن و واضح است به کمک گفتن حقایق داستان می‌رود. این کتاب بین گذشته و حال و بین شخصیت‌های مختلف در حرکت است تا به بررسی خانواده و مسئله دوستی بپردازد. این داستان نشان می‌دهد که چگونه گذشته انسان بر حال تأثیر می‌گذارد.

نسخه بین‌المللی این کتاب در ۳۰۴ صفحه توسط انتشارات هارویل سکر روز ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴ راهی بازار می‌شود.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x