توجه کافی به برنامه‌های توسعه کاربر فناوری‌های فضایی در اقتصاد ملی

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

توجه کافی به برنامه‌های توسعه کاربر فناوری‌های فضایی در اقتصاد ملی بسیار مهم است. به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از ایسنا، رییس مرکز ملی فضایی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری معتقد است که باید تعداد کاربران فناوری‌های فضایی در کشور افزایش یابد.

منوچهر منطقی افزایش تعداد کاربران فناوری‌های فضایی را یک ضرورت ملی در کشور عنوان کرد و گفت: عدم توسعه کاربران فناوری‌های فضایی یکی از نقایص حوزه فضایی در کشور است که باید با کمک همه دستگاه‌ها این نقص بزرگ را جبران کنیم.

وی افزود: عدم توجه کافی به برنامه‌های توسعه کاربر فناوری‌های فضایی در اقتصاد ملی و نقش کمرنگ بخش خصوصی در فعالیت‌های فضایی از نقایص کشور در این حوزه است.

به گفته منطقی، یکی از مهم‌ترین نیازهای حوزه فضایی کشور، ایجاد هماهنگی و ارتباط منسجم بین مراکز فعال، نهادها و سازمان‌های دولتی و سایر ذینفعان حوزه فضایی است.

وی همچنین عنوان کرد: برای تحقق این هماهنگی‌ها نیاز است که تفکیک مشخص وظایف سیاست‌گذاری، اجرا، نظارت و توسعه سامانه‌های فضایی با پلتفرم‌های متنوع و ماموریت‌ها و کارکردهای مشابه صورت گیرد تا همه دستگاه‌ها بتوانند به صورت روشن و مشخص به وظایف خود در این حوزه عمل کنند.

از ابتدای شکل‌گیری تمدن بشری تاکنون، علم ستاره‌شناسی و مطالعات فضایی سنگ بنای رسیدن به موفقیت‌های بزرگی از پیدایش تقویم تا ساخت ماهواره‌های مخابراتی بوده اند. پیشرفت‌های زیادی در علوم مختلف از قبیل ستاره‌شناسی، ریاضی و فیزیک در نتیجه تلاش انسان برای توضیح مفاهیم فضایی حاصل شده است.

در دنیای کنونی، حضور در فضا پیش از آنکه یک انتخاب باشد، به یک ضرورت مبدل شده است. این ضرورت نه تنها به لحاظ سیاسی و مولفه های قدرت و امنیت ملی، بلکه از جنبه نیازهای علمی، فناوری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز قابل توجیه است.

حوزه فضایی یک حوزه کاملا استراتژیک در جهت رفاه بشریت می باشد. در این راستا حفظ یکپارچگی و چابک سازی این حوزه ویژه نیازمند مدیریت هدفمند در زمینه سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت کلان با تمرکز بر هم افزایی ملی و توسعه روابط بین المللی می باشد. این مدیریت می بایست به منظور انسجام، ساختارمندی و هماهنگی نهادی در جهت جلوگیری از موازی کاری و هم افزایی نهادها و تناسب کلیه فعالیت ها و توسعه روابط برون مرزی صورت پذیرد. بنابراین مرکز ملی فضایی به عنوان واحد وابسته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف هماهنگی، سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت و با استفاده از ظرفیت های قانونی مربوط به مراکز عالی تحقیقاتی، شکل گرفته است. لازم به ذکر است این مرکز دارای تشکیلات مستقل و نیروی متخصص از مراکز علمی و تخصصی می باشد، هرچند که در نمودار سازمانی، زیرمجموعه معاونت علمی محسوب می شود.

شما می توانید کتب و مقالات مربوط به علوم مهندسی را از گلوبایت کتاب تهیه کنید و اگر کتاب و مقاله مورد نظرتان موجود نبود از لینک درخواست کتاب نام آن را جهت بررسی برای ما بفرستید.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x