تقدیر از برندگان نوبل شیمی سال ۲۰۱۶

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از خبرآنلاین، جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۶ به سه دانشمند اروپایی برای تحقیقاتشان درباره ساختارهای نانو و ساخت کوچکترین ماشین‌های جهان اختصاص پیدا کرد.

این جایزه به ژان پی‌یر سوواژ از دانشگاه استراسبورگ فرانسه، فراستر استادارت اسکاتلندی و استاد دانشگاه نورث وسترن آمریکا و برنارد فرینگا از دانشگاه گرونینگن هلند برای طراحی و ساخت ماشین‌های مولکولی اختصاص پیدا کرد. این تحقیقات راه را برای دانشمندان جهت دستکاری مواد در سطح مولکولی هموار کرده است. در حقیقت این دانشمندان توانستند در علم شیمی ماشین‌های با ساختار نانو و قابل کنترل طراحی کنند که می‌توانند انرژی شیمیایی را به انرژی مکانیکی و حرکتی تبدیل کنند.

این جایزه سال گذشته به «توماس لیندال» از سوئد، «پل مولدریچ» از آمریکا و «عزیز سانسار» از ترکیه برای تحقیقات این دانشمندان درباره مکانیزم ترمیم دی‌ان‌ای اختصاص پیدا کرده بود.

نوبل شیمی یکی از پنج جایزه نوبل است که طبق وصیتنامه آلفرد نوبل به دستاوردهای چشمگیر در حوزه‌های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح اعطا می‌شود.

نخستین جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۰۱ میلادی به یاکوبوس هنریکوس وانت‌هوف، دانشمند هلندی برای کشف قوانین دینامیک شیمیایی و فشار اسمزی در محلول‌ها اعطا شد.

شما می توانید کتب و مقالات مربوط به علوم پایه را از گلوبایت کتاب تهیه کنید و اگر کتاب و مقاله مورد نظرتان موجود نبود از لینک درخواست کتاب نام آن را جهت بررسی برای ما بفرستید.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x