تعطیلی بیش از ۲۰ کتابخانه دیگر در «لانکشایر»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از گاردین- «آندرو مایکل هرلی»، نویسنده اهل «لانکشایر» و داستان‌نویس برنده جایزه Costa هشدار داد که اگر کتابخانه‌ها بسته شوند امید بازگشایی آنان نیز در آینده وجود ندارد. شورای محلی «لانکشایر» روز گذشته اعلام کرد قصد دارد ۲۰ کتابخانه دیگر را نیز در این منطقه برای همیشه تعطیل کند.

این شورا در ماه می و در پاسخ به درخواست دولت برای کاهش بودجه آن تصمیم گرفته بود ۷۷ شعبه کتابخانه خود را به ۴۴ عدد کاهش دهد. این بار و به دلیل کاهش امکانات کتابخانه‌های موجود تصمیم به بستن ۲۰ کتابخانه دیگر نیز کرده است. قرار است این گزارش در هشتم ماه سپتامبر به کابینه دولت ارائه شود.
«هرلی» که پیش از این برنده جایزه costa در اولین دوره برگزاری آن و برنده جایزه کتاب سال بریتانیا نیز شده است در این باره می‌گوید: «تراژدی ماجرا این است که کتابخانه‌های بسته شده دیگر هیچ گاه باز نخواهند شد. بسیار ناراحت‌کننده است که ارائه‌کنندگان این طرح به اهمیت جایگاه کتابخانه‌ها واقف نیستند و نمی‌دانند کتابخانه‌ها جایگاه مهم و ویژه‌ای در رشد و تعالی یک جامعه دارند. اگر جایگاه خدمات مختلف اجتماعی را در یک کشور بررسی کنیم درمی‌یابیم آن دسته از کشورهایی که از کتابخانه‌های متعدد برخوردار نیستند در زمزه ضعیف‌ترین ملل دنیا قرار گرفته‌اند.»
«اَدل بامبر»، یکی از اعضای کمپین مخالفت با بستن کتابخانه‌ها در این باره می‎‌گوید: «مردم منطقه از این موضوع بسیار عصبانی هستند که هر بار مسئولین شورا برای تأمین بودجه‌های خود تصمیم به زدن ریشه کتابخانه‌ها می‌کنند!»
بنا بر گفته اداره مرکزی کتابخانه‌ها  کمتر از یک درصد از بودجه شورا صرف کتابخانه‌ها می‌شود. شورا قصد دارد کتابخانه‌های موجود را به «کتابخانه‌های ماهواره‌ای» تبدیل کند. منظور از «کتابخانه‌های ماهواره‌ای» کتابخانه‌ای بی کارمند در ساختمانی مشترک با شورای شهر است که یکی از کارمندان فقط یک بار در هفته و برای مدتی محدود برای ارائه خدمات در آن مکان حضور یابد.
«بامبر» در این باره می‌گوید: «مهارت‌های اجتماعی و زندگی در کتابخانه‌ها به افراد آموزش داده می‌شود. اینترنت اهمیتی را که یک کتابدار برای این موضوع قائل می‌شود دارا نیست. کودکان قادر به خواندن کتب دیجیتال نیستند و نیاز امروز جامعه به حضور در کتابخانه‌ها و دریافت اطلاعات مختلف از این طریق است.»
طبق قانون کتابخانه و موزه‌ها که در سال ۱۹۴۶ به تصویب رسید شوراهای شهر وظیفه دارند خدمات کتابخانه‌ای مکفی و جامعی را در اختیار مردم قرار دهند. شورای شهر «لانکشایر» طی گزارشی اعلام کرد بهتر است کتابخانه‌های غیرفعال این منطقه بسته شود اما فعالان حوزه معتقدند وظیفه شورا این است که به گسترش فعالیت‌های این دسته از کتابخانه‌ها کمک کند.
اعضای شورا معتقدند این موضوع سبب می‌شود کتابخانه‌های خصوصی در این منطقه شکل بگیرد اما وجود چنین موضوعی نیز مستلزم ایجاد بسترهای لازم است و به سرعت انجام نخواهد شد. در گزارش این شورا آمده است «فشارهای مالی شورا بی‌سابقه و بیشتر از هر زمان دیگری است بنابراین باید راه‌حلی ارائه شود تا شورا قادر باشد خدمات جامعی برای شهروندان خود ارائه کند. البته کاهش بودجه راه‌حل مشخصی ندارد و اجازه فعالیت شورا به شکل پیشین را از آن می‌گیرد. خدمات کتابخانه‌ای به طور کل می‌تواند از طریق اینترنت مورد استفاده عموم قرار گیرد تا در قرن ۲۱ شکل دیگری از کتابخوانی را تجربه کنیم.»
«دیوید باررو»، شهردار شهر که رئیس شورای شهر نیز است از منتقدین برای بیان نظرات خود در این باره تشکر کرد. «حال همه نظرات را درنظر خواهیم گرفت و سپس گزارش خود را به کابینه ارائه می‌کنیم و امید داریم که آنان گزارش ما را با دقت مورد بررسی قرار دهند.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x