«ترور مارگارت تاچر» در فهرست نامزدهای جایزه داستان کوتاه انگلستان

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی




«ترور مارگارت تاچر» در فهرست نامزدهای جایزه داستان کوتاه انگلستان

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از «گاردین»، داستان رویداد خیالی «ترور مارگارت تاچر»، نخست‌وزیر پیشین انگلستان نوشته «هیلاری مانتل» یکی از ۵ داستان کوتاه فهرست نهایی جایزه ۱۵ هزار پوندی جایزه ملی داستان کوتاه است که پیش از این جنجال‌های بسیاری بر سر آن درگرفته بود.

 

این داستان کوتاه که نشریه «تلگراف» از چاپ آن خودداری کرده بود، توسط نشریه «گاردین» منتشر شد؛ داستان یک تک‌تیرانداز عضو «ارتش جمهوری‌خواه ایرلند» که با شمایل یک لوله‌کش قصد دارد «مارگارت تاچر» را ترور کند. برای بار نخست داستان «ترور مارگارت تاچر» در زمان انتشار از طریق پست الکترونیک مورد هجمه قرار گرفت و بار دوم هنگامی که به عنوان داستانی برای پیش از خواب توسط رادیو ۴ «بی‌بی‌سی» انتخاب شد جنجال آفرید.

 
از «مانتل» پیش از این رمان «تالار گرگ» به فارسی برگردانده شده است.


به‌تازگی نیز این داستان کوتاه پر حاشیه از سوی «بی‌بی‌سی» از میان ۴۳۸ اثر به عنوان یکی از ۵ نامزد جایزه ملی داستان کوتاه برگزیده شده است. این جایزه که کتابفروشی «بوک‌تراست» نیز با آن همکاری دارد و ۶ اکتبر برنده نهایی آن اعلام خواهد شد، دهمین سال اهدای جایزه را پشت سر می‌گذارد.

 

هیات انتخاب این فهرست هم‌چنین، «حادثه عجیب سگ در هنگام شب» نوشته «مارک هادون» را برای حضور در این فهرست معرفی کرده‌اند. داستان قصه مردی مبتلا به بیماری چاقی مفرط را روایت می‌کند که در خانه خود گیر افتاده است.

 

سه نویسنده دیگر در فهرست جایزه ملی داستان کوتاه «بی‌بی‌سی» عبارت هستند از«جاناتان باکلی» با داستان «جاده بریار» درباره تلاش یک پرفسور خودآموخته روانشناسی برای یافتن دختری ناپدید شده، «فرانسیس لویستون» با داستان «گلدوزی‌های سفید پارچه نخی» با موضوع وسواس‌های یک زن خیاط در دوختن لباس عروسی و «جرمی پیج» برای داستان «الان این کار را بکن، از روی میز بپر» با موضوع ملاقات یک مرد جوان با خانواده نامزد خود.

 

داوران هیات انتخاب درباره این داستان‌ها گفته‌اند، هر کدام از این آثار وجه غیرمنتظره‌ای از زندگی در انگلستان را روایت می‌کنند و مکان‌های برخی از آن‌ها بخش‌هایی از کشور را دربرمی‌گیرند که در ادبیات کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

 

برنده دوم این فهرست جایزه‌ای معادل ۳ هزار پوند را از آن خود می‌کند و سه نویسنده بعدی هرکدام ۵۰۰ پوند دریافت خواهند کرد.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x