تداوم ​عداوت «لورکا» با دولت اسپانیا

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از نشریه «نیویورک تایمز»، «لورکا» شاعر شهیر اسپانیایی در دوران جنگ داخلی این کشور به تیرباران محکوم و اعدام شد. سال گذشته مرکزی در «گرانادا»ی اسپانیا با هدف مکانی برای نگهداری حدود ۲۰ هزار شیء شامل دست‌نوشته‌ها، طراحی‌ها، نت‌های موسیقی و صنایع دستی ساخت وی به ارزش بیش از ۲۰ میلیون یورو راه‌اندازی شد و قرار بود این آثار در محفظه‌ای آهنین معلق در برجی بتونی در معرض دید عموم قرار گیرد.

با وجود این، محفظه ضدزلزله این ساختمان هم‌چنان خالی مانده است و خانواده و بنیاد «لورکا» که تملک آثار او را برعهده دارند با انتقال این گنجینه از مادرید، پایتخت اسپانیا به مرکز جدید مخالفت کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند تا زمان تحقق وعده دولت محلی مبنی بر در اختیار داشتن مسئولیت مدیریت و برنامه‌ریزی این مرکز با این انتقال مخالفت خواهند کرد.

«لورا گارسیا لورکا»، خواهرزاده این نویسنده مطرح اسپانیایی که هدایت بنیاد وی را نیز بر عهده دارد می‌گوید: «در آغاز هیچ اشتیاقی در موسسات دولتی برای انجام این پروژه دیده نمی‌شد.» «لورا» در ۸۰ سال پیش که «لورکا» در آگوست ۱۹۳۶ به دست نیروهای ملی‌گرا تیرباران شد در نیویورک، محل تبعید خانواده این شاعر، به‌دنیا آمده بود.

این مرکز که سال گذشته در ابتدا در ابعادی کوچک در نزدیکی کلیسای جامع «گرانادا» تاسیس شد قرار بود بعدها به یک جاذبه ادبی بین‌المللی تبدیل شود و مقامات دولتی تصمیم داشتند تا از این مکان مسیری توریستی را به سوی تمامی مکان‌های شاخص در زندگی «لورکا» بگشایند. این مسیر پیاده‌رویی است که از این مرکز که خانه تابستانی این شاعر و محل نگارش «عروسی خون» بود آغاز می‌شود. «عروسی خون» نمایشنامه‌ای است درباره عشق، جنایت و  طمع که در سال ۱۹۳۲ به قلم «لورکا» نوشته شد.

با وجود این مرکز جدید هم‌چنان بدون مدیریت مانده است و مقامات به دلیل نبود گنجینه این شاعر و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی ادامه پروژه را به مدت یک سال متوقف کرده‌اند. قرار بود مراسم گشایش این مرکز با حضور نویسندگان، شعرا و هنرمندان مطرح جهانی برگزار شود.

در همین حال یکی از مشاوران پیشین بنیاد «لورکا»  به اتهام  جعل اسناد و اختلاس دو و نیم میلیون یوریی از محل وام ساخت این مرکز در انتظار دادگاه به سر می‌برد. با وجود این، منشی پیشین بنیاد «لورکا» مسئولیت بخشی از این پول را پذیرفته و گفته است که آن را برای پروژه‌ای آموزشی در آمریکای جنوبی هزینه کرده است.

وزیر فرهنگ اسپانیا در ماه آوریل سال جاری با ابلاغ دستور‌العملی با هدف حراست ویژه از این اموال فروش هر کدام از اشیاء این گنجینه به خارج از کشور را ممنوع اعلام کرد. مقامات دولتی گفته‌اند که درباره فروش اموال برای تامین منابع مالی این پروژه و حل مشکلات آن نگران هستند؛ این درحالی است که اعضای خانواده «لورکا» تاکید کرده‌اند که هیچ تصمیمی برای فروش اموال این شاعر ندارند.

«فرانسیسکو گوئنگا»، شهردار جدید «گرانادا» در تلاش است تا اختلافات میان خانواده و بنیاد «لورکا» با موسسات محلی و ملی مرتبط با پروژه را حل کند؛ پیشنهاد وی ایجاد کنسرسیومی متشکل از نمایندگان طرفین است. با وجود این، برخی بر این باور هستند حل این مناقشه از جمله معرفی مسئول پول‌های به هدر رفته ساده نخواهد بود.

«کریستوفر مورر»، استاد زبان اسپانیایی دانشگاه «بوستون» و کارشناس آثار «لورکا» می‌گوید: «طی سال‌ها این شاعر به چهره‌ای شاخص فرهنگی در جهان بدل شده است؛ با این احوال هم‌چنان رگه‌هایی از مقاومت و عداوت نیز وجود دارد.»

کینه میان خانواده «لورکا» و حکومت اسپانیا ریشه دیرینه دارد؛ این شاعر در حومه «گرانادا» و در مکانی که در سن ۳۸ سالگی تیرباران شد دفن شده است اما هیچ‌کس از مکان آن اطلاع دقیقی ندارد. محققان و باستان‌شناسان بر خلاف خواسته خانواده «لورکا» شامل ۶ خواهر و برادرزاده برای سومین بار به جست‌وجوی آرامگاه این شاعر پرداختند.

این عداوت تا جای پیش رفته بود که طی سالیان گذشته هیچ‌کدام از شهردارهای «گرانادا» حاضر نشده بودند تصویری از شوهر خواهر «لورکا» را که در سال ۱۹۳۶، کمی پس از انتخاب وی به سمت شهردار این شهر به دست ملی‌گراها اعدام شد بر دیوار ساختمان شهرداری بیاویزند؛ اما تابستان امسال پس از انتخاب «گوئنا»ی سوسیالیست به جای شهردار محافظه‌کار دشمن خانواده «لورکا» تصویر او برای نخستین بار بر دیوار شهرداری آویخته شد. «کوئنا» می‌گوید: «لورکا بهترین نماد برای گرانادا است؛ همه این شهر را به دلیل «الحمرا» (آخرین استحکامات مسلمانان در سال ۱۳۵۴ میلادی) می‌شناسند اما این‌جا شهر شعرا و خلاقیت است.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x