تب صورتک‌ها بالا می‌گیرد/ بازنویسی ادبیات کلاسیک با «ایموجی»ها

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی




نمونه‌ای از الفبای صورتک‌ها

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نشریه «وال استریت ژورنال»، با انتخاب صورتک «اشک شوق» به عنوان واژه سال آکسفورد و گسترش این نمادهای بیان احساسات از فضای مجازی به دیگر حوزه‌ها، «جان هیل»، هنرمند و ناشر انگلیسی تصمیم گرفته است تا برخی داستان‌های کلاسیک را با صورتک‌ها (ایموجی‌ها» بازنویسی کند.

 

«هیل» برای نخستین بار از این صورتک‌ها در پوستر «سرزمین عجایب» استفاده کرد و برای نوشتن «ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب» نوشته «لوییس کارول» ۲۶ هزار از این نمادها را به‌کار گرفت.

 

پس از آن این ناشر و هنرمند که در رشته کارشناسی ادبیات و فلسفه تحصیل کرده، گونه‌ای از الفبای نوشتاری را با نمادهای صورتکی ابداع کرد.

 

وی می‌گوید: «همه از من درباره پوستر می‌پرسند، این که آیا می‌توانم صورتک را بخوانم؟ و من به آن‌ها می‌گویم، نه، نه دقیقا.»

 

وی می‌افزاید: «برای تبدیل صورتک‌ها به یک زبان می‌بایست تکنیکی برای نوشتن می‌یافتم. این پرسش‌ها موجب شد به این فکر کنم که چگونه می‌توانم متنی را با صورتک‌ها بنویسم که دیگران نیز بتوانند بخوانند. بنابراین هر صورتک را به جای یک حرف درنظر گرفتم. بدین معنی که به‌جای هر صورتک برای یک واژه برای هر حرف یک صورتک انتخاب کردم.(مثل استفاده از صورتک لبخندزن به معنای شادی) به‌عنوان نمونه واژه گربه از چهار صورتک تشکیل می‌شود.»

 


«هیل» درحال حاضر در حال اتمام داستانی است با عنوان «سه‌گانه شاهزاده خانم‌ها» بر مبنای «سیندرلا»، «زیبای خفته» (چارلز پاروت» و «سفید برفی» (برادران گریم).  هر چند نخستین آثار بازنویسی شده با الفبای ابداعی وی «مسخ» نوشته «فرانتس کافکا»، «بارتلبی کاتب» نوشته «هرمان ملویل» و «پرندگان» اثر «دافنه دو موریه» بوده است.

 

گفته می‌شود این برگردان‌ها را به صورت رایگان می‌توان از روی سایت ABC Emoji Co دریافت کرد.

 

فلسفه به‌کارگیری صورتک‌ها در فضای مجازی بیان احساسات در سریع‌ترین زمان ممکن است؛ هر صورتک از احساسی نشات می‌گیرد که برای بیان آن ممکن است لازم باشد چندین واژه را به‌کار برد. با این حال اقدام «هیل» هر چند تعداد حروف یک داستان را تغییر نمی‌دهد، اما با فلسفه صورتک‌ها بسیار فاصله داشته و بیشتر کاری تفننی و تزئینی به‌نظر می‌رسد.


خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x