انتقاد از فستیوال آثار کمدی برتر به دلیل اعلام اسامی قلابی برندگان

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، پیش از این نیز این جشنواره به دلیل فهرست کاندیداهای خود به دلیل حضور اکثریت نویسندگان مرد مورد انتقاد قرار گرفته بود اما با اعلام فهرست افرادی که در واقع برنده نبودند خشم بیشتری را برانگیخت.
«کامپیر گایت» که اولین سخنران یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات کمدی جهان بود به حضار گفت: «احساس می‌کنم جشن امسال بسیار کوتاه خواهد بود چون همه حضار ترجیح می‌دهند وقت خود را به تفریح بگذرانند.»

روزنامه محلی «شارانت لیبر» چنین گزارش داد که «گایت» اسم بعضی برندگان را اعلام می‌کند تا مورد تشویق حضار قرار بگیرند. «برایان وان» و «فیونا استاپل» از جمله نویسندگانی بودند که اسمشان اعلام شد. پس از آن حضار از او خواستند برندگان را اعلام کند تا جشن را آغاز کنند.
پس از آن نام برندگان اصلی اعلام شد. رقبای دیگر پس از اعلام نتایج قلابی و اولیه این مکان را ترک کردند تا این اتفاق را هضم کنند و اصلاً در سالن حضور نداشتند.
یکی از ناشران حاضر در این مراسم گفت: «بسیار تحقیرآمیز بود. ما نمی‌دانستیم اعلام جوایز واقعی نیست. وقتی نام «استاپل» را به عنوان برنده جایزه اعلام کردند ما از شادی از جای خود پریدیم.» «پوا اسکارتیکا»، رئیس این جشنواره به روزنامه «شانت» گفت: «ما پس از این اعلام نتایج این خبر خوب را برای «وان» و «استاپل» توئیتت کردیم.» اما پس از مدتی آنها از شوخی بودن این موضوع باخبر شدند. «البته برخورد خوبی نداشتند. بسیار آزاردهنده است. بیشتر از آن تحقیرآمیز است. ما در یک فستیوال بین‌المللی حضور داریم و چنین شوخی بسیار زننده است.»
طبق گزارش‌های رسیده از این گردهمایی یکی از ویراستاران پس از دریافتن این اتفاق سالن را با چشم‌های پر از اشک ترک گفت. «سام سوئیبگوی» به مجله libration گفت: «به هیچ‌کس از قبل هشدار داده نشده بود. بسیار ظالمانه بود چون یکی از ناشران پس از شنیدن نام خود از میکروفن از شادی بسیار فریاد کشید. همه شادمان بودیم و در چشمانمان اشک جمع شده بود. بسیار تحقیرمان کردند. خیلی خوشحالم که نویسندگان انتشارات من در این مراسم حضور نداشتند و مجبور نبودم این خودشیرینی مسخره فرانسوی‌ها را برایشان توضیح بدهم.»
اما این فستیوال در جواب انتقادات و در دفاع از خود می‌گوید که یکی از ویژگی‌های طنز این است که در مخاطب شک و تردید به وجود بیاورد تا لبخند بر لبان شنونده بنشیند و از «گایت» خواسته شد از آزادی و شوخی در نقش خودش بهره ببرد تا به همگان بگوییم آن کس که خنده بر لبان دیگران می‌نشاند آزاد است به هر شکلی که خودش می‌خواهد این کار را انجام دهد.
«بسیار متأسفیم که این شوخی به مذاق همگان خوش نیامد و ما حاضریم برای کسانی که احساس می‌کنند به آنها توهین شد نامه عذرخواهی بفرستیم.» «فرانک بوندو»، مدیر اجرایی این فستیوال به روزنامه‌نگاران گفت «جوایز بزرگ همیشه با خود طرحی درباره حاضران در مجلس به همراه دارد اما مشکل اینجاست که همه دوست دارند اتفاقات را به سرعت توئیت کنند.»
اما خود «گایت» اشتباه خود را پذیرفت و عذرخواهی کرد. وی به روزنامه Le monde گفت: «اشتباه اصلی او این بود که حجم انتظارات موجود برای دریافت نتایج را در نظر نگرفتم. آدم‌های حرفه‌ای بسیاری در آن سالن حضور داشتند که تمام تلاش خود را برای انجام این کار می‌کنند. واقعاً مکان و زمان مناسب برای انجام چنین شوخی مسخره‌ای در چنین موقعیتی وجود نبود.»
این فستیوال تاکنون حاشیه‌های بسیاری با خود به همراه داشت. پیش از این نیز فهرست نامزدهای جایزه به دلیل حضور نداشتن زنان در آن مورد انتقاد قرار گرفته بود. در نتیجه مسئولان این جشن سالانه پذیرفتند بعضی از نویسندگان زن را نیز در فهرست خود بگنجانند. البته «بوندو» در پاسخ به این انتقاد دلیل خود را منطقی خواند و گفت: «این جایزه برای بزرگداشت نویسندگانی است که در آثار خود حرفی جدید برای گفتن دارند. اگر به فهرست جوایز نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که کاندیداهای جوایز در سن خاصی حضور دارند و از پختگی خاصی در این کار برخوردارند.
ما دوست نداریم زنان را از این شغل حذف کنیم اما حقیقت این است که متأسفانه در تاریخ کمدی زنان نقش کمی دارند. اگر به موزه «لوور» هم سری بزنید بیشتر نقاشان آن مرد هستند.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x