انتشار باریک‌ترین و کوچک‌ترین کتاب دنیا توسط مینیاتوریست روسی

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نشریه «گاردین»، «آنیسکین»، میکرو نگارگر (Microminiaturist) ساکن در منطقه سیبری روسیه پس از ۵ سال تحقیق و مطالعه درباره فناوری‌ها، کتابی را در ابعاد ۰۰٫۷ تا ۰۰٫۹میلیمتر منتشر کرده است. وی سپس طی ۵ ماه به صورت دستی دو نسخه دیگر از آن را ساخت. نسخه نخست با نام «لوشا» بر مبنای داستان قرن نوزدهم نویسنده روسی «نیکولای لسکوف» با عنوان «کک آهنین» نگاشته شده است. وی دومین کتاب از این دست را با عنوان «الفبا» منتشر می‌کند که درباره حروف زبان روسی است.

متون این دو کتاب نخست با روش لیتوگرافیک روی صفحات فیلم با قطر ۳ تا ۴ میکرون چاپ شده است. «آنیسکین» گفته است که سخت‌ترین بخش کار در کنار هم قرار دادن صفحات به‌گونه‌ای است که بتوان آن را ورق زد. وی از سیم‌های تنگستن به قطر ۵ میکرون استفاده کرد تا صفحات را به هم متصل کند و سپس کتاب نهایی را در درون بذر خشخاش ریخته شده در ظرفی فلزی قرار داد. در نهایت با این روش، این صفحات را که از هر دو رو دارای متن هستند می‌توان با استفاده از یک سوزن بسیار تیز ورق زد.

این میکرو نگارگر و دانشمند روسی گفته است: «ابعاد این کتاب ۸۸ بار کوچک‌تر از آخرین کتاب ثبت شده در گینس و ۶۷ بار کوچک‌تر از اثر ثبت شده در کتاب رکودهای جهانی روسیه است.» وی افزود که آخرین رکورد ثبت شده مربوط به ژاپن با کتابی با ابعاد ۷۴ دهم در ۷۵ دهم میلیمتر با نام «گل‌های چهار فصل» و اثر ثبت شده در کتاب رکوردهای روسیه ۶۴۴ میلیمتر در ۶۶۰ میلیمتر با متن سرود ملی این کشور بوده است. هم‌چنین کتاب «تینی تد در شهر شلغم» نوشته «مالکوم داگلاس چاپلین» با ابعاد ۷۰ میکرومتر در ۱۰۰ میکرومتر آخرین و کوچک‌ترین کتابی است که در گینس ثبت شده است.

«آنکیسین» که در موسسه مکانیک کاربردی و محض در شعبه سیبری آکادمی علوم کار می‌کند تصمیم دارد تا ۱۰ نسخه از «لوشا» و «الفبا» را در همین ابعاد منتشر کند. وی می‌گوید: «من اشیاء کوچک را دوست دارم و برایم کار کردن روی کتاب‌های کوچک بسیار جذاب بود.»

وی افزود: «من ابزار این کار را خودم اختراع کرده و ساخته‌ام. این کتاب‌ها در میان انگشتان من جای می‌گرفت و حتی ضربان قلب می‌توانست کار را خراب کند بنابراین هر زمان کاری تنها بین دو ضربان قلب انجام می‌شد.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x