عیب خودروی انژکتوری خود را بیابید - مجموعه وب سایت اینترنتی گلوبایت
ارتباط با گلوبایت و ثبت نظرات و بازخورد
همکاری با گلوبایت
گنجینه نظرات و ارتباطات مشتریان سایت
نحوه سفارش برای نصب
ارسال و ایاب ذهاب رایگان
نحوه خرید و پرداخت

عیب خودروی انژکتوری خود را بیابید

۵ ۲ رای
رتبه بندی

عیب خودروی انژکتوری خود را بیابید

 

سلام دوستان گلوبایت امیدوارم حالتون عالی باشه ، همیشه براتون پیش اومده که با اتفاقات عجیبی در خودروی انژکتوری خودتون مواجه بشید اما متوجه نشوید که این اشکال از کجاست. بهتر است شما به راحتی بتوانید عیب خودروی انژکتوری خود را بیابید.

 

عیب خودروی انژکتوری

امروزه با توجه به مزایای موتور های انژکتوری نسبت به موتور های کاربراتوری ؛

اکثر خودروهای موجود در جهان از موتور انژکتوری استفاده میکنند

اما باز هم نمیتوان گفت که این نوع از موتور های خودرو عاری از هرگونه عیب و نقص باشند

بلکه هر از گاهی دچار نقص هایی می شوند که در این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

جدول عیب یابی خودروی انژکتوری

پس هر زمان خودروی شما دچار نقصی شد همیشه قبل از رفتن به تعمیرگاه

از طریق جدول زیر عیب خودروی انژکتوری خود را بررسی نمایید که این اشکال پیش آمده از کجاست:

 

نوع عیب علت خرابی ( عیب خودروی انژکتوری )
   ماشین من روشن نمی شود ۱- سوئیچ اینرسی : ممکن است در اثر ضربه شدید به خودرو ( مانند دست انداز ) عمل کرده باشد

۲-  سنسور دور موتور ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسبیده باشد.

۳-  پمپ بنزین ( فیوز – سیم کشی – پمپ بنزین )

۴-  رله اصلی دوبل : در این حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم.

ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم

۵-  گیر کردن شافت استپر موتور

۶- با دیاگ چک شود دمای آب  چند درجه است

( مثلاً اگر ۴۰- یا ۲۱۵ + را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد

۷-  در خودرو های پیکان و RD سنسور MAP

۸-  باتری

۹- قطع شدن تغذیه ECU : در این حالت نیز چراغ چک پشت آمپر خاموش است.

با توجه به نقشه، مسیر ولتاژ ۱۲ ولت و سوئیچ باز را چک کنید.

۱۰- خرابی ECU : به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم

ممکن است آی سی رگولاتور یا رله دبل خراب باشد.

ماشین در اول صبح با استارت زیاد روشن می شود و اگر زیاد گاز داده شود خاموش می شود ۱-  سنسور مپ  MAP
ماشین در اول صبح بااستارت اول روشن نمیشود اما در بقیه اوقات فوراً روشن میشود ۱- فشنگی یا سنسور دمای آب
ماشینم در هوای سرد روشن نمی شود ۱- فشنگی یا سنسور دمای آب
خودرو در هوای سرد مثلا صبح ها

به محض روشن شدن خاموش می شود

به معنای دیگر ساسات نمی کند

و باید پا روی پدال نگه داشته شود

۱- استپر موتور

( ممکن است نوک آن کثیف شده باشد یا شفت آن بر اثر انبساط و انقباض گیر کرده باشد

استپر را تمیز کرده و چند قطره به انتهای شفت روغن بزنید)

۲-گرمکن هوزینگ دریچه گاز

۳- سنسور دمای آب

ماشین یک لحظه روشن میشود و با رها کردن سوییچ ، دوباره خاموش میشود

 

۱- خراب شدن و نیم سوز شدن کویل
خودرو پس از رانندگی در هوای گرم استارت نمیخورد ( یعنی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از خاموش شدن موتور در تابستان ) ۱-  سنسور دور موتور ایراد دارد

( این سنسور در اثر گرما زیاد کیفیت خود را از دست داده است )

یا براده های نوک آن تمیز شود.

وقتی هوا سرد است خودرو به راحتی استارت نمیزند ۱- سنسور دمای آب
خودرو پس از استارت زدن به خوبی بنزین را نمیسوزاند

 

۱-  سنسور اکسیژن خراب است ( گرم کن آن کار نمی کند )
هنگامی که گاز نمیدهم و خودرو در دور آرام است خودرو خاموش میشود ۱-      گیر کردن شافت استپر موتور

۲-      دریچه گاز

 

پس از عبور از دست انداز  سرعت گیر و  خوردن ضربه تصادف؛ خودرو خاموش شده و روشن نمیشود

 

۱ – سوئیچ اینرسی عمل کرده است
با دادن کمی گاز اضافی در دور درجای خودرو،  ماشین دچار لرزش شده یا خاموش می شود

 

۱- استپر موتور

۲- اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد

باید ECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید

با چرخاندن فرمان هیدرولیک بدون گاز دادن، ماشین دچار  لرزش شده یا خاموش می شود

 

۱- سنسور فشار فرمان هیدرولیک

۲- استپر موتور

۳- اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد

باید ECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید

خاموش شدن ماشین در بعضی اوقات هنگام کاهش سرعت

و  زمانیکه دنده درگیر  است ( به خصوص پشت چراغ قرمز )

۱- سنسور سرعت خودرو

( فیوز و سیم کشی چک شود )

وقتی که فوری پدال گاز را رها میکنم خودرو خاموش می شود. ماشین کٌپ میکند.

 

۱-  خرابی استپر موتور

۲-اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد

باید ECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید

وقتی سوییچ را خودرو را میبندم ماشین با لرزش خاموش می شود.

 

۱- سنسور مپ MAP
ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین

( مثلاً دور موتور به ۳۰۰۰ نمی رسد )

 

۱-سنسور دور موتور

۲-ممکن است فاصله بین سنسور دور موتور  با دنده کم شده باشد

( با یک واشر نسوز ۱ یا ۲ میل بین سنسور و بدنه فاصله را زیاد کنید )

 

۳- ECU  موتور : مسیر منفی دریچه گاز را با یک سیم نازک اتصال کوتاه کنید

یا مسیرهای جریان روی برد را بازبینی کرده تا قطعی بوجود نیامده باشد.

در غیر اینصورت ایپرام برنامه ریزی شود یا آیسی دور موتور و دریچه گاز تعویض شود

 

ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج

در یک دور موتور مشخص ( یا شلاق زدن )

 

۱- سنسور دور موتور
دود کردن خودرو به طور محسوس در زمانی که موتور خنک میباشد

یا بعد از گرم شدن موتور ( معمولا در یکی از حالات )

 

۱- سنسور دمای آب

۲- برنامه ریزی ایپرام ECU

دود کردن موتور در حالت عادی ( دود سیاه ) ۱- گرفتگی انژکتور ها

۲-  نشتی از ناحیه اورینگ انژکتور

۳- برنامه ریزی ایپرام ECU

دود کردن موتور گاهی اوقات که در

هنگام گاز دادن کم یا زیاد می شود

 

۱-  پتانسیومتر دریچه گاز
بد کار کردن موتور در سرعت های بالا ۱- سنسور سرعت خودرو

۲- گرفتگی و کثیفی فیلتر بنزین

در سربالایی ها و هنگام شتاب گیری خودرو

برای سرعت زیاد ، ریپ می زند یا لرزش دارد

 

۱ –  پمپ بنزین
خودرو در سربالایی ها شتاب لازم ندارد

ولی به سمت سرپایینی بدون مشکل است

 

۱- سنسور مپ ( منیفولد )

۲- اگر موتور تعمیر شده است تسمه تایم چک شود

در سربالایی و هنگام دنده معکوس

خودرو ریپ می زند

۱-سنسور سرعت خودرو
در شتاب گیری موتور مکث دارد

( سکته می زند )

 

۱- فیلتر بنزین خراب است

۲-شمع ها و وایر

۳-برای ۲۰۶ بهتر است از شمع سوزنی اصلی استفاده شود

خودرو در هنگام گاز خوردن یا بر داشتن پدال

گاز دچار دور موتور نا منظم ( ریپ ) می شود

۱- سنسور مپ MAP
موتور کشش ندارد و مصرف بنزین افزایش یافته است ۱-خراب شدن و نیم سوز شدن کویل

۲- کثیف بودن فیلتر هوا

۳-شمع و وایر ها

( برای ۲۰۶ بهتر است از شمع سوزنی اصلی استفاده شود )

 

۴- به هم ریختن برنامه ایپرام ECU

موتور کشش ندارد ۱-نشتی یا گرفتگی انژکتورها

۲- به هم ریختن برنامه ایپرام ECU

کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه

در زمان گرفتن کولر در دور آرام خودرو

۱- خرابی استپر موتور
گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو ۱- خرابی استپر موتور
 

 

خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا می رود

۱-استپر موتور

۲-سنسور و موتور دریچه گاز (در صورت وجود)

۳-مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی)

۴-ایراد سیم و پدال و دریچه گاز

۵-سیستم ورودی هوا و منیفولد ( نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز )

۶-سنسور دور موتور

۷-ECU موتور  ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود)

۸ -انژکتورها و غیره

۹- ممکن است در اثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر

آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی

ای سی یو شود، معمولاً با فلش رفع عیب می شود

نوسان دور موتور در دور آرام و کاهش افزیش دور موتور ۱- ترمینالهای سوکت دریچه گاز ممکن است سولفاته شده باشند

۲- خرابی استپر موتور

۳- نشتی هوا از اتصالات مجموعه هواکش تا دریچه

۴- تنظیم نبودن پتانسیومتر CO در پیکان و RD

۵-  کثیف شدن نوک سنسور دور موتور

۶-  انژکتور ها

۷ – شمع ها

۸- ECU موتور  ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود)

خودرو در دور آرام بد کار می کند و مصرف سوخت زیاد است

 

۱- سنسور دمای آب

۲- ECU موتور  ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود

در دور های بالا دور موتور کم وزیاد می شود ۱ – کثیف بودن یا آب خوردگی سنسور دریچه گاز
هنگامیکه خودرو سرد است دور موتور در حد نرمال

و در موقع گرم بودن دور موتور تا حالت Cut Off بالا می رود

۱- سنسور دریچه گاز
بالا رفتن دور موتور ( پراید بدون فرمان هیدرولیک ) و نوسان در دور آرام ۱-  اتصال بدنه شدن سیم فشار هیدرولیک

( از اتصال بدنه بودن ممانعت شود )

دور موتور بیشتر از یک حد خاص بالاتر نمیرود ۱- پتانسیومتر دریچه گاز
با گاز دادن خودرو خاموش می شود. ۱-  پتانسیومتر دریچه گاز

۲- ممکن است پمپ بنزین ضعیف باشد و فشار سوخت کم شده باشد

۳- احتمال دارد منفی دریچه گاز قطع باشد .

مسیر هر سه سیم را تا ECU چک کنید .

اگر سالم بود ECU  را باز کنید و مسیر منفی را با یک سیم اتصال کوتاه کنید.

اگر درست نشد ایپرام را برنامه ریزی کنید

در غیر این صورت آی سی دریچه گاز تعویض شود و همچنین مسیر های روی برد چک شود.

خودرو حالتی شبیه به سه کار می کند ( لرزش شدید ) ۱- سنسور MAP ( پارس ، سمند و ۴۰۵ ) چک شود

۲- انژکتور

۳- شمع و وایرها

۴- ECU  موتور : ممکن است آی سی انژکتور خراب شده باشد.

خودرو در ساعات مختلف روز یا هفته دارای کارکرد مختلف است ۱- سنسور دمای هوای ورودی
 

دمای آب و آمپر آب بالا می رود

۱- شمع ها چک شود

۲- ترموستات کنترل شود

۳- سنسور دمای آب

۴- ECU موتور ( آی سی مربوط دمای آب ممکن است خراب باشد )

فن با روشن شدن موتور یکسره کار می کند ۱- رله فن چک شود

۲- مقاومت یا یونیت فن چک شود

۳- ایپرام ECU برنامه ریزی یا فلش شود

(ممکن است در اثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها

مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم

و بهم ریختگی ای سی یو شود، معمولاً با فلش رفع عیب می شود )

 

۴-  آی سی فن یا دمای آب ECU تعویض شود

دمای آب و آمپر آب بالا می رود 

و صدای قل قل در هنگام خاموش کردن به گوش می رسد

 

۱-  واشر سر سیلندر سوخته است

۲-  سنسور دمای آب

۳- آی سی فن یا دمای آب ECU تعویض شود

در مسافت های به طور پیوسته پر گاز موتور سکته ( مکث ) دارد

 

۱- فیلتر بنزین خراب است

۲- در خودروهای دوگانه در هردو حالت اگر این اتفاق بیفتد

معمولا به سیم کشی کوئل مربوط می شود

روی شمع دوده سیاه رنگ خشک دیده میشود

 

۱- سنسور دمای آب
حافظه موقت دائماً پاک می شود

 

رله دوبل ایراد دارد
وقتی ماشین در حرکت است ریپ میزند

وقتی ماشین حرکت میکند لرزش های عجیبی دارد

 

۱- فیلتر بنزین ممکن است که گرفتگی داشته باشد

۲- ممکن است سیستم واکیوم وجود داشته باشد.

۳- فشار بنزین پایین است

۴- ECU ایراد دارد

۵ – انژکتور کثیف شده است

با گاز دادن صدای تق تق از اگزوز شنیده می شود ۱- در سیستم واکیوم نشت وجود دارد

و باعث عیب خودروی انژکتوری شما شده است.

۲- ممکن است یکی از انژکتورهای نشت داشته باشد.
۳- در اگزوز خودرو سوراخی پدید آمده است.

 

روشن شدن چراغ آب به همراه چراغ stop در خودروی خانواده ۴۰۵ و RD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الف : دمای آب پایین باشد و فن یکسره کار کند

۱- به احتمال قوی سنسور دمای آب ایراد دارد

۲- سیم کشی و ECU

ب: دمای آب بالا باشد و فن کار نکند

۱- فیوز فن و اتصالات زیر آن چک شود( جعبه فیوز کالسکه ای )

۲- رله و یونیت فن

ج : دمای آب بالا باشد و فن کار کند

۱- ترموستات

۲- درب رادیاتور

۳- هواگیری رادیاتور

 
اگر ماشین موقع شروع به گاز دادن یا برداشتن پا از روی پدال گاز

در دنده ۱ یا ۲ ماشین تقه بزند

 

 

سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است
هنگام گاز ندادن و درجا کر کردن ماشین خاموش میکند سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است
در دور بالا ماشین خوب کار نمیکند و بنزین زیادی مصرف میکند سنسور کیلومتر ایراد دارد یا قطع شده است

 

 

 

امیدواریم از این مقاله که هر از گاهی هم به روز میشود لذت برده باشید،

مواردی که برای رفع عیب خودروی انژکتوری  لازم میدانستیم در این مطلب به توضیح دادیم

اما اگر شما کاربر گرامی فکر میکنید موردی از قلم افتاده

خوشحال میشویم نظرات و پیشنهادات خود را در اینجا مطرح کنید تا همگی کاربران استفاده نمایند 🙂

 

 

محصولات خودرو گلوبایت

 

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
5 2 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
قدیمی ترین
جدید ترین بیشترین امتیاز
بازخوردها
دیدن همه نظرات
حق پناه
حق پناه
5 ماه قبل

سلام ماشینم پرایده و وقتی که زیاد بهش گاز میدم مثلا ۴۰۰۰ دور در دقیقه چراغ چک روشن میشه ، مشکلش از کجا میتونه باشه؟

سیدمحمدتقی سیدکُباری کارشـناس امنیـت خـودرو کارشناس ارشد تجارت الکترونیک و مدیریت گِلوبایت احسـان قـدیانی کارشناس و  استادکار فنـی خودرو مکانیـک و تعمـیـرکار خــودرو سیدمحمدصادق سیدکُباری کارشـناس تبلیغـات و فروش مدیریت محتوای شبکه های اجتماعی
دارای کارت مهارت و گواهینامه رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور

2
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x
()
x