​هواداران «هری پاتر»: آخرین کتاب رمان نیست نمایشنامه است

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارشگلوبایت کتاب نشریه «دیلی تلگراف» نوشته است: هنگامی که انتشارات «لیتل براون» از انتشار هشتمین داستان از مجموعه «هری پاتر» خبر داد، هواداران این نوجوان مدرسه جادوگری را بسیار هیجان‌زده کرد؛ هرچند پس از به بازار آمدن آن، هواداران را ناامید کرد.

با این وجود خود «جی کی رولینگ» پیشتر در حساب تویتری خود تاکید کرده بود که این قسمت بیشتر متنی نوشته شده از روی نمایشنامه است و نه رمانی مجزا که او نوشته باشد.

در حقیقت این داستان مستقیما توسط خود «رولینگ» نوشته نشده است. او و کارگردان تئاتر «جان تیفانی» با هم‌کاری «جک ترون»، نمایشنامه‌نویس آن را نوشته و «ترون» است که داستان «رولینگ» را به صحنه برد. تمامی این اطلاعات بر روی جلد کتاب نوشته شده است: «بر اساس داستانی از «جی‌کی رولینگ» «جان تیفانی» و «جک ترون». نمایش‌نامه جدیدی از جک ترون.»

هر چند این موضوع باعث نشد تا هواداران که انتظار داستان جدیدی از «رولینگ» را داشتند، برای خرید و خواندن آن هجوم نیاورند. اگر چه در یادداشت‌های سایت «آمازون» بر کتاب از چیز دیگری گواهی می‌دادند: «هری پاتر و فرزند نفرین شده: حتی بر روی کاغذ، ویرانگر احساسات است.»

همین امر موضوعی شد تا برخی هواداران در فضای مجازی به انتقاد از این کتاب بپردازند که برخی از این انتقادها را «دیلی تلگراف» منتشر کرده است:

نمایش است و نه کتاب

یکی از هواداران «هری پاتر» نوشته است:

«این بیشترین پولی است که تا به حال هدر داده‌ام! نتوانستم ۱۰ برای خواندن آن وقت صرف کنم. درباره کتاب راهنمایی درستی انجام نشد. فکر می‌کردم گفته شده بود که قرار از یک نماشنامه از آن را به صحنه ببرند نه این که قرار باشد نمایشنامه را هم بخوانیم. همیشه باید دید که چه کسی شما را به سمتی سوق می‌دهد می‌گوید که قرار است آن چه را در صحنه باید ببینید را هم باید بخوانید. البته من ناراحت نیستم زیرا مجموعه هری پاترها و فیلم‌هایش را دوست دارم اما از این ناراحت هستم که با پرداخت ۱۵ دلار انتظار خواندن یک کتاب را داشتم. نمی‌توانم بیش از ۱۰ دقیقه آن را بخوانم و سر درد نگیرم. اگر نمی‌خواهید یک نمایشنامه را به جای کتاب بخوانید پول خود را هدر ندهید.»

دیگری نوشته است: «خیلی ناراحتم که بیشتر تحقیق نکردم … این کتاب نیست متن نمایش است … خیلی ناراحتم.» و یکی دیگر از هواداران «هری پاتر» نیز با بیان مطلبی مشابه گفته است: «باید هنگام خرید دقت بیشتری می‌کردم.»

خواننده‌ای دیگر نیز آورده است: «نه جریانی، نه احساسی، نه هیجانی؛ فقط واژگان … این نمایشنامه است و نه یک رمان پرکشش …»

دیگری گفته است: «چه کسی این کتاب را نوشته است؟ منظورم نمایشنامه است. رولینگ تو یک کتاب به هوادارانت بدهکاری! به نظرم اسم کتاب را باید گذاشت هری پاتر و کلاه‌برداری بزرگ.»

نویسنده‌ای دیگر نیز در نوشته است: «این کار یعنی کش رفتن پول هواداران. چه کسی گفته است که اگر در مدرسه شکسپیر می‌خوانیم باید یاد بگیریم که کتابی را با گفتارها و راهنمای صحنه نیز بخوانیم؟»

برخی هنوز امیدوارند

برخی هنوز امیدوارند که کتاب هشتم را جایی در سایت «آمازون» پیدا کنند:

«نمی‌توانم نسخه نمایشنامه‌ای هری پاتر را بخوانم. نمی‌دانستم این نمایشنامه همان چیزی نیست که من می‌خواستم. امیدوارم نسخه غیرنمایشنامه‌ای آن را پیدا کنم.»

و دیگری نیز گفته است: «خواندن این نسخه تمرینی نمایش خیلی سخت است. به شدت ناراحت هستم زیرا می‌خواستم آن را برای خانهواده‌ام بخوانم. این فکر چه کسی بود که فقط متن نمایش را به ما بدهد.»

حمایت برخی از «رولینگ»

برخی دیگر از این که «رولینگ» خود این کتاب را ننوشته احساس کرده‌اند که گول خورده‌اند اما با این وجود او را مقصر نمی‌دانند:

«اگر می‌دانستم که رولینگ خود این جملات را ننوشته هرگز آن را نمی‌خواندم.»

یکی از هواداران نیز گفته است: «هشدار این کتاب را رولینگ ننوشته است — »

و دیگری آورده است: «مطمئن هستم رولینگ روی این متن وقت نگذاشته است. خیلی بد است.»

«رولینگ نباید اسم آن دو نویسنده بد دیگر را به عنوان تیم رویایی خود می‌آورد. من بعد اگر کسی در داستان‌های او دخالت داشته باشد آن را نمی‌خرم.»

و هواداری دیگر گفته است: «هری سزاوار بهتر این بود.»

یادداشت یک کودک ۱۰ ساله تندخوان

نشریه «ایندیپندنت» انگلستان نیز اظهارات انتقادی هواداران را بازتاب گسترده‌ای داد. اما یکی از یادداشت‌ها توسط کودک ۱۰ ساله‌ای نوشته شده بود که از زمان خرید «فرزند نفرین شده» در ۵۹ دقیقه آن را تمام کرده و در سایت آمازون از ۱۰ امتیاز به آن عدد ۶ را داده است.

ایندیپندنت گفته است که نقد «توبی لی‌استرنج» بیشتر بر روی کمرنگ بودن شخصیت‌ها استوار است. او گفته است که صحنه‌ها بسیار کوتاه و گذرا هستند و خط داستانی بسیار گیج کننده است و خوانندگان برای درک روند داستان به داشتن اطلاعات کامل از مجموعه‌های قبلی نیاز دارند. هرچند وی با وجود پیچیده خواندن داستان کتاب هشتم آن را زیبا توصیف کرده است.

«لی‌استرنج» نیز این کتاب را بیشتر متن نمایشنامه دانسته است و گفته هنوز «هری پاتر و جام آتش» را بهتری کتاب از این مجموعه می‌داند. این هوادار ۱۰ ساله «هری پاتر» می‌گوید که کل داستان را باید از خلال گفت‌وگوهای شخصیت‌ها با یکدیگر و برخی راهنمایی‌های صحنه فهمید؛ البته وی تاکید می‌کند که اگر با این موضوع بتوانید کنار بیایید خواندن آن مانند دیگر کتاب‌ها است.

این منتقد کوچک هم‌چنین دیگر مشکل کتاب را بزرگ‌سال بودن و بچه داشتن شخصیت‌ها عنوان کرده و گفته است که در این کتاب با بزرگ‌سالانی مواجه هستیم که می‌شناسیم و نیز کودکانی که آن‌ها را نمی‌شناسیم.

او در پایان یادداشت خود آورده است: «داستان درباره جینی، پاتر و سه فرزند آن‌ها است. اما فرزند نفرین شده کیست؟ من سه امکان را بعید نمی‌دانم؛ مطمئن نیستم و تصمیم با خود شما است. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید خودتان آن را بخوانید و فکر می‌کنم از آن خوشتان بیاید.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x