​افزایش ۲/۸ درصدی فروش کتاب در اسپانیا در سال ۲۰۱۵

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از روزنامه «ال پاییس»، کتاب کاغذی تاکنون دوبار بر مزار خود گریسته است. این روزنامه در شماره روز پنج‌شنبه ۳۰ ژوئن گزارش داد که رییس «فدراسیون موسسه‌های انتشاراتی در اسپانیا» (FGEE)، دانیل فرناندز، هنوز اولین مراسم تدفین کتاب در سال ۱۹۹۹ را از یاد نبرده است. در آن سال، فرناندز در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شنید که دوران کتاب در شکل چاپی آن به پایان رسیده است. از آن زمان، به کتاب کاغذی به دید صنعتی مرده نگاه می‌شد و همه تاکید داشتند که آینده از آن کتاب دیجیتال خواهد بود. با این وجود، اکنون در حالی که ۲۶ سال از زمان می‌گذرد، آخرین گزارش تحلیلی فدراسیون ناشران کتاب در اسپانیا، از صنعت نشر کتاب و بازار فروش آن، نشان می‌دهد که فروش کتاب‌های الکترونیکی موسوم به «ایبوک» تنها ۷،۵ درصد از کل فروش کتاب را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که فروش کتاب در شکل سنتی آن به صنعت نشر کتاب کمک کرده است تا دوره ببحران را پشت سر بگذارد. بنابر گزارش تحلیلی یاد شده فروش کل کتاب در اسپانیا در سال ۲۰۱۵ به رقم ۲ میلیارد و ۲۵۷ میلیون یورو رسیده است و به این ترتیب نسبت به سال پیش از آن ۲/۸ افزایش نشان داده است. این دومین سال پی در پی است که پس از سالها کسادی، فروش کتاب در اسپانیا افزایش می‌یابد.

رئیس «فدراسیون موسسه‌های انتشاراتی اسپانیا» در مراسم معرفی گزارش تحلیلی این فدراسیون گفت: «کتاب از استقامت بالایی برخوردار است و از نقطه نظر تکنولوژی در وضعیت عالی به سر می‌برد.» به گفته فرناندز این توانایی و استقامت تا حدی است که کتاب کاغذی توانسته است در عصر استفاده از «توئیتر» و «تابلت» بر تعداد طرفداران خود بی‌افزاید تا جاییکه خوانندگان کتاب‌های کاغذی حتی به خرید کتاب‌هایی که از صحافی مجلل برخوردار است گرایش پیدا کرده و آن را به کتاب‌های جیبی ترجیح می‌دهند.  اگرچه با شروع بحران در صنعت نشر کتاب بسیار گمان می‌کردند که کتاب‌های قطع جیبی و بهای ارزان آن می‌تواند ناجی این صنعت باشد با این حال، گزارش تحلیلی «فدراسیون موسسه‌های انتشاراتی» نشان می‌دهد که فروش کتاب‌های جیبی در سال ۲۰۱۵ با یک کاهش ۹ درصدی نسبت به سال پیش از آن به رقم ۹۴/۵۷ میلیون یورو تنزل یافته است.
با این حال، دانیل فرناندز می‌افزاید که اگرچه با توجه به برخی از آمار و ارقام گزارش تحلیلی ارایه شده از سوی فدراسیون تحت ریاست او می‌توان نسبت به آینده صنعت نشر کتاب در اسپانیا خوش‌بین بود، اما آماری هم وجود دارد که توجه افراد بدبین را به خود جلب می‌کند.
او در این رابطه به افزایش فروش کتاب‌های رمان و کتاب‌های درسی اشاره کرده و افزود که فروش این کتاب‌‌ها صنعت انتشارات را تقویت کرده است. در حالی که فروش کتاب از سال ۲۰۰۶ تاکنون ۲۵/۲ درصد کاهش داشته است و این امر از آن زمان تاکنون منجر به بسته شدن صدها کتابفروشی شده است. همچنین می‌توان به کاهش ۵ درصدی فروش کتاب‌های کودک و نوجوان به عنوان اطلاعات تاریک دیگر این گزارش اشاره کرد.
آمار فروش کتاب در اسپانیا
ـ میزان فروش کتاب در بازار داخلی
به میلیون یورو
افزایش ۲/۸۰ درصدی در آخرین سال

ـ روند رشد صادرات
به میلیون یورو
افزایش ۱/۹۰ درصدی در آخرین سال

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x