پرداخت حق امتیاز بیشتر به آثار موفق در انگلستان

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از «گاردین»، «پولمن»، نویسنده کتاب «نیروهای اهریمنی او» (His Dark Materials) که به عنوان رییس انجمن نویسندگان انگلستان، سخن می‌گفت از دولت این کشور خواست تا با پیش‌نویس بند جدید طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره بازار واحد دیجیتالی به منظور «جلوگیری از قوانین ناعادلانه‌ای که در حال حاضر مانع امرار معاش نویسندگان از راه نویسندگی» می‌شود، موافقت کند. این انجمن درخواست خود را با توجه به موضوع «فرانسیسکا سیمون» نویسنده «هنری نفرت‌انگیز» (Horrid Henry) که هیچ حق امتیازی برای نسخه‌های اقتباس تلویزیونی و سینمایی و پرفروش شدن کتاب‌هایش دریافت نکرده مطرح کرده است؛ اقتباس تلویزیونی «هنری نفرت‌انگیز» در ۴۴ کشور جهان به نمایش درآمده و لوح فشرده سینمایی آن تا کنون ۱٫۵ میلیون نسخه فروش داشته اما نویسنده آن هیچ حق امتیازی از این فروش دریافت نکرده است.

ماه دسامبر گذشته «سیمون»، زن نویسنده انگلیسی در مقاله‌ای افشا کرد، به دلیل آن که نخستین کتاب از مجموعه «هنری نفرت‌انگیز» را در سال ۱۹۹۳ به شبکه تلویزیونی «اوریون» برای اقتباس سینمایی و تلویزیونی فروخته، تا کنون هیچ حق امتیازی از درآمدهای ساخت آثار بعدی از روی آن دریافت نکرده است. «سیمون» در مجله «نویسنده» نوشته بود: «آن‌ها قراردادی ضعیف را منعقد کرده و حتی از وکیل نیز استفاده نکرده بودند. نفهمیدند که کار آن‌ها به یکی از بدترین اشتباهات زندگی حرفه‌ای من بدل شده است.»

در پیش‌نویس طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا که هفته گذشته منتشر شد، تاکید شده است که نویسندگان «اغلب در ارتباطات حقوقی برای واگذاری حق امتیاز آثار خود در موضع ضعف قرار دارند» و این‌که «آنان در شفاف‌سازی درآمدهای حاصله از اقتباس آثار خود محدود می‌شوند» که این امر بر پرداخت حق امتیاز به آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

انجمن نویسندگان انگلستان گفته است این طرح پیشنهادی دو پادمان را دربر می‌گیرد که به ویژه برای نویسندگان بسیار اهمیت دارد. یک این‌که لفظ «پرفروش بودن» این حق را به نویسنده می‌دهد که اگر میزان حق امتیار درج شده در قرارداد در مقایسه از درآمد حاصله از اقتباس‌های سینتمایی و تلویزیونی بسیار کمتر باشد، پرداخت بیشتری را مطالبه کند. و پادمان دوم این است که نویسنده حق خواهد داشت تا به اطلاعات مالی درباره بهره‌برداری‌های آثار خود به طور منظم دسترسی داشته باشد.

«پولمن» گفته است که: «من از این پیش‌نویس استقبال می‌کنم؛ به‌ویژه آن‌که در آن بر عبارات پرفروش و شفافیت مالی تاکید شده است. نویسندگان به‌شدت نیازمند حقوق عادلانه‌ای هستند که این دو عبارت را شامل می‌شود؛ حداقل به این دلیل که زحمات آن‌ها بر افزایش ثروت ملی تاثیرگذار بوده است.»

وی افزود: «امیدوارم که دولت انگلستان درستی و اهمیت این طرح را درک و آن را در قوانین داخلی کشور لحاظ کند تا هنگام خروج این کشور از اتحادیه اروپا نیز قابل اجرا باشد.»

«نیکولا سالومون»، مدیر اجرایی انجمن نویسندگان انگلستان نیز از دولت این کشور خواست تا این عبارات در طرح پیشنهادی را بدون تاخیر در قانون لحاظ کند تا پس از خروج از اتحادیه اروپا نیز بتوان به آن استناد کرد.

وی اظهار کرد: «ناشران اغلب از دادن اطلاعات کامل درباره فروش آثار نویسندگان و شفاف‌سازی درباره وضعیت فروش اجتناب می‌کنند. بسیاری از آن‌ها سودهای ناآدلانه‌ای را از موفقیت غیرمنتظره آثار کسب می‌کنند که هیچگاه از آن مبالغ چیزی به نویسندگان نمی‌رسد. این بی‌عدالتی موجب می‌شود که بسیاری از نویسندگان نتوانند از راه نویسندگی امرار معاش کنند و اگر این وضع ادامه پیدا کند بر خلاقیت در صنعت نشر کشور تاثیر منفی خواهد داشت.»

پیش‌نویس طرح اتحادیه اروپا بخشی از راهبرد این اتخادیه برای ایجاد بازار واحد دیجیتال است که با هدف کمک به دارندگان حق امتیاز پیشنهاد شده است.

«ژان کلود جانکر»، رییس کمیسیون فرهنگی اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرده بود: «می‌خواهیم روزنامه‌نگاران، ناشران و نویسندگان دستمزدهای عادلانه داشته باشند چه آثار آنان در استودیوها خلق شده باشد و یا در منازل شخصیشان؛ چه آن‌لاین منتشر شده باشد و یا غیر از آن؛ چه از طریق دستگاه تکثیر تولید شده باشد و چه بر روی وب‌سایت‌های تجاری.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x