«مکس پورتر» جایزه ۳۰ هزار پوندی «دیلن توماس» را از آن خود کرد

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، مدیران اجرایی این جایزه درباره این کتاب گفتند: «بخشی از این اثر شبیه داستان و بخشی دیگر شبیه افسانه‌ای چند صدایی است و بخشی دیگر به مقاله‌ای در باره اندوه می‌ماند. مجموعه شعر «پورتر» درباره مادری است که مرگ او بر روی دو پسرک و پدر خانواده تأثیر عمیقی می‌گذارد. پدر خانواده بورسیه «تد هیوز» دارد. در بدترین لحظات ممکن «کلاغ» خلق‌شده توسط «تد هیوز»، شاعر بنام انگلیسی به ملاقات آنها می‌آید و به بهتر شدن حال آنها کمک می‌کند. («کلاغ» شعر مشهور «تد هیوز» انگلیسی است.)
این مجموعه که سال گذشته در فهرست کوتاه جایزه مجله «گاردین» نیز قرار داشت دیروز بعدازظهر به عنوان برنده نهایی جایزه «دیلن توماس» در دانشگاه «سوآنسی» و در روز ملی «دیلن توماس» معرفی شد. این جایزه به بهترین آثار انگلیسی از جمله شعر، نمایشنامه، و نثر اهدا می‌شود. آثار باید به زبان انگلیسی نگاشته شده باشد و برنده نویسنده‌ای در حدود ۳۹ سال است تا یاد و خاطره «دیلن توماس» که مدت کوتاهی پس از تولد ۳۹ سالگی خود از دنیا رفت زنده بماند.
امسال دو مجموعه شعر دیگر نیز در فهرست کوتاه این جایزه قرار داشتند. کتاب «جسم» نوشته «آندرو مک‌میلان» که سال گذشته برنده بهترین مجموعه شعر مجله «گاردین» شد و «اطلاعات نادرست» نوشته «فرانسیس لویستون». در بخش داستان کوتاه کتاب «برکه» نوشته «لوئیس بنت» حضور داشت و در بخش رمان دو کتاب تحت عناوین «سال فرار» نوشته «سانیو ساهوتا» ، که سال گذشته در فهرست کوتاه جایزه «من بوکر» بود، و «دروغی که همه چیز را خراب کرد» نوشته «تانیا جیمز» قرار داشتند.
«دای اسمیت»، رئیس هیات داوران از دانشگاه «سوآنسی» گفت که او و همکارانش  به این نتیجه  رسیدند که نویسنده «کتاب «اندوه بال و پر دارد» کار متفاوتی از دیگران انجام داد و ما هیچ‌کدام تاکنون با این شکل از روایت برخورد نکرده‌ایم. همین موضوع سبب شد او را مناسب جایزه «دیلن توماس» بدانیم زیرا خود «توماس» نیز متهورانه گونه‌ها و موضوعات مختلف از جمله نثر، شعر، گوتیک سور رئال، و کمدی سیاه را تجربه کرد. در این بیانیه آمده است: «این مجموعه را با امید بسیاری انتخاب کردیم. پس از اتمام خوانده از خود می‌پرسید شعر بود؟ رمان بود؟ اما این مجموعه هر دو این گونه‌های ادبی است و این بدان معناست که با دیگر آثار تفاوت فاحشی دارد.»
«اسمیت» در ادامه می‌گوید: «من اندوه، مرگ، از دست دادن عزیزان و تجربیاتی را که همه دارند به عنوان موضوع اصلی کتاب درک کردم اما نویسنده تلاش کرده است موضوعات عادی را به نثری غیرعادی و تخیلی تبدیل کند که می‌تواند به نظم تبدیل شود.»
نویسنده پیش از این گفته بود خود او در سن شش سالگی پدرش را از دست داده است و احساسات دو پسرک کتاب را از حس خود در کودکی وام گرفته است.
«اسمیت» از استفاده «پورتر» از شعر معروف «کلاغ» نوشته «تد هیوز» نیز تمجید کرد و این کار «پورتر» را که در سال ۲۰۰۹ نیز برنده جایزه بهترین اثر پرفروش جوانان شده بود بسیار عجیب و شگفت‌انگیز دانست و گفت: «به نظر من این مجموعه بسیار خوب است و آینده‌ای بسیار درخشان در انتظار نویسنده آن است.»
امسال دهمین دوره برگزاری این جایزه است و پیش از این به افرادی چون «جاشوآ فریس»، «مگی شیپستِد»، نام لی» رسیده است. هیات داوران امسال نیز متشکل از نویسندگانی چون «سارا هال»، «اوون شیرز»، «کامیلا شیمسی»، و «کِرت هاینزلمن»، شاعر و «فیلیدا لیولد»، کارگردان تئاتر بود.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x