معرفی بهترین کتاب‌های ۲۰۱۴ درباره چین؛ از امپراتوری مورچه‌های آبی در افریقا تا راننده‌ای که عاشق تاجرزن می‌شود

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
معرفی بهترین کتاب‌های 2014 درباره چین؛ از امپراتوری مورچه‌های آبی در افریقا تا راننده‌ای که عاشق تاجرزن می‌شود
معرفی بهترین کتاب‌های ۲۰۱۴ درباره چین؛ از امپراتوری مورچه‌های آبی در افریقا تا راننده‌ای که عاشق تاجرزن می‌شود

«تایم آوت شانگهای» ۱۰ کتاب برتری که ما را با چین در حال تغییر در سال ۲۰۱۴ آشنا می‌کند، معرفی کرده است که باهم آن‌ها را مرور می‌کنیم:

عصر بلندپروازی نوشته اوان اوسنوز
سی سال پیش پارامترهای زندگی در چین توسط حکومت کمونیست کنترل می‌شد. Danwei یا واحد کار تصمیم می‌گرفت که شما کجا زندگی کنید،کارکنید یا با چه کسی ازدواج کنید.بر اساس تفکرات مائوتسه تونگ همه با لباس یکدست و یونیفورم، تشخیص هویت می‌شدند و یک نظامی برای زندگی، کار و مرگ بهتر تلاش می‌کرد. در کتاب مائو از امپراتور مورچه‌های آبی نام‌برده شده بود.
در کتاب «عصر جاه‌طلبی: تعقیب خوشبختی، حقیقت و ایمان در چین جدید»/ Age of Ambition: Chasing Fortune, Truth, and Faith in the New China  روزنامه‌نگار نیویورکر – اوان اوسنوز – از تولد عصری بنام آرمان صحبت کرده و از مردمی که با سرعت جهش کرده و از تغییر نسلی با پرستش جمعی به پرستش فردی می‌نویسد.
این کتاب برنده ۲۰۱۴ جایزه ملی کتاب امریکا در بخش غیر داستانی و برنده ۲۰۱۴ اکونومیست شده است.

قاره دوم چین، نوشته هووارد فرنچ
با رشد کمیابی منابع کره خاکی،نگرانی حضور چین در قاره افریقا کاملاً احساس می‌شود.طرح چین برای سرمایه‌گذاری صنعتی در این قاره باعث شده است تا در این کتاب استعمار اقتصادی قرن ۲۱ چین عنوان شود.
هووارد فرنچ در کتاب «قاره دوم چین: چگونه میلیون‌ها مهاجر در افریقا امپراتوری می‌سازند»؛ به بررسی منافع و نوع کسب‌وکار چینی‌ها در قاره سیاه و اینکه این توسعه چگونه فرهنگ و محیط‌زیست افریقا و جهان را تغییر خواهد داد، می‌پردازد.

مرگ فوگو،نوشته «شنگ ک یی» ترجمه‌شده به انگلیسی توسط شلی بریانت
«شنگ ک یی» از یک استعداد امیدوارکننده به نویسنده ممنوع القلم تبدیل‌شده است و جدیدترین رمانش «مرگ فوگو» است که درباره زنان جوان مهاجر چینی است و مصائبی که بر آن‌ها واردشده است را به رشته تحریر درآورده است.
این کتاب حاوی مجموعه داستانی است و استعاره‌ای از حوادث میدان «تیان‌آن‌من» در سال ۱۹۸۹ در «بی پینگ» (پکن سابق) است که با دیدن یک شمع بزرگ مرموز در میدان شروع‌شده و دولت انگشت اتهام را به سوی گوریل‌ها (حیوانات) می‌برد و دوباره تظاهرات می‌شود و …
«مرگ فوگو» توسط انتشارات گیراموندو عرضه‌شده است.

بازی ممنوعه نوشته دن واشبورن
دن واشبورن در سال ۲۰۰۵ مسئول پوشش خبری تورنمنت گلف چینی برای شبکه ESPN بود که به سوی گلف داخلی و نوپای چین بنام امگا کشیده شد. وی در این کتاب از استقبال چینی‌ها از بازی ممنوعه می‌نویسد که چگونه مردان متمول رؤیاهای خود را در آن دیدند…
این کتاب توسط انتشارات «وان ورد» چاپ‌شده است.

برداشت نوشته سوزان بارکر
سال ۲۰۰۸ در پکن و نزدیک بازی‌های المپیک است که «وانگ» راننده تاکسی نامه‌ای مرموز دریافت می‌کند و او را به گذشته می‌کشاند. نویسنده نامه مدعی می‌شود که روح همسر بوده که  ۱۰۰۰ سال است که وجود دارد.
کتاب «برداشت» از مبارزه اخلاقی، له کردن حس وظیفه‌شناسی توسط بسیاری از کارگران روزمره در پکن می‌نویسد و از تاریخ طبیعی و ناتوانی مردانی می‌نویسد که دوره‌های تاریخی سلسله تانگ، حمله ویرانگر چنگیزخان، سلسله مینگ را دیده‌اند. رمان خانم سوزان بارکر حاوی اندیشه‌های ژرف توأم با سحر و جادو از نوع باستانی-چینی است که در کتاب نمود پیداکرده است.
این کتاب را انتشارات «دابل دی» راهی بازار کرده است.

زنان فراموش‌شده، نوشته لتا هونگ فینچر
وقتی چین مدرن بر زبان می‌آید یاد زنان و مردان مطلا شده می‌افتیم که به آینده خود اطمینان دارند اما واقعیاتی که روزنامه‌نگار آمریکایی – لتا هونگ فینچر- در کتاب خود آورده چیز دیگری است. وی به شکاف جنسیتی به وجود آمده از زمان مائو بدین طرف پرداخته و با تحقیقی مستند و قوی به موقعیت زنان شهری در چین پرداخته است و نشان می‌دهد که حقوق زنان نسبت به مردان کاهش هم پیداکرده است. پژوهش وی نشان می‌دهد که فرضیه زندگی گلگون چینی تصور درستی نیست.
این کتاب توسط انتشارات زدبوکس راهی بازار شده است.

مو شی‌ئینگ: مدرنی است فراموش شده چین، نوشته اندرو فیلد، ترجمه شده توسط افی هونگ
مو شی ئینگ در سال ۱۹۴۰ ترور شد و یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان مدرنی است چین بود.
اندرو فیلد و افی هونگ با کتاب خود نام این مرد فراموش‌شده را زنده کردند. موشی ئینگ در دوران انقلاب به ضدانقلاب بودن متهم شد و بعد توسط حکومت کمونیست چین مطرود شد و بعد ترور.
این کتاب را انتشارات دانشگاه هنگ‌کنگ چاپ کرده است.

افسانه متلاشی کننده اعداد چینی، نوشته ماتئو کرابی
یک انگلیسی متخصص دیتا که مدت ۳۰ سال تجربه درباره چین دارد، سعی می‌کند دیدگاهی دیگر به ما درباره شناخت چین و چینی‌ها بدهد. «ماتئو کرابی» مؤسس کمپانی تحقیقاتی Access Asia و مدیر تحقیقات در مینتل، در کتاب خود رمزگشایی خوبی از دیتای چینی داده است. در مواجهه با پیچیدگی دیتا، نویسنده سعی کرده موضوع را ساده‌سازی کرده و آنچه در چین می‌گذرد را با زبانی ساده بیان کند. درنهایت خواننده متوجه می‌شود که همه چیز تغییر کرده و باید برای یادگیری مجدد تلاش کرد.
این کتاب توسط انتشارات مک‌میلان راهی بازار نشر شده است.

رویای جهانی تحمل‌ناپذیر چامپای راننده، نوشته چان کونچونگ،ترجمه‌شده به انگلیسی توسط نیکی هارمن
این اولین رمان چان کونچونگ است که در قالب تریلرعلمی-تخیلی درباره جامعه برده شده مصرفی دچار فراموشی عمدی نوشته‌شده است. این رمان در چین ممنوع شده و انتشارات «ترنس ورلد» آن را چاپ کرده است.
داستان درباره مرد جوانی اهل لهاسا است که راننده زنی تاجر شده وزندگی‌اش دگرگون می‌شود. مرد جهان وطن،ماشین دوست با زبان ماندارینی عاشق زنی مسن‌تر از خود می‌شود و وقتی راهی پکن می‌شود رؤیاهای پسرانه‌اش در سنگینی نژادپرستی بومی شکسته می‌شود و نویسنده ما را وارد فاز اختلافات نژادی در جامعه‌ای پیچیده می‌کند.

دره حیرت، نوشته «امی‌تان»
کتاب «دره حیرت» بعد از ۸ سال به دست طرفداران «امی‌تان» می‌رسد. هویت امریکایی-چینی روابط مادر-دختری و جستجوی بی‌پایان عشق مضامین این کتاب است که دو قاره و نیم‌قرن را درگیر خودمی کند. «ویولنت مینترن» دختری که در قسمت شیک نشین شانگهای رشد می‌کند، با مادر آمریکایی (پدرش هنرمند چینی معروفی است)، و وقتی مادر اجازه نمی‌دهد به امریکا بازگردد مجبور به خودفروشی می‌شود.نتیجه داستان نیز چیزی جز فرار از واقعیات نیست! که نویسنده استاد این سبک است!
کتاب توسط انتشارات Ecco راهی بازار شده است.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x