فوت «داریو فو»، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۹۷

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب بنابر اعلام موسسه نوبل این جایزه به دلیل «خلق بیان شاعرانه جدید در سنت موسیقی آمریکایی» به «دیلن» ۷۵ ساله اهدا شده است. او نخستین ترانه‌سرایی است که جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرده است.

«دیلن» در سال ۱۹۴۱ به دنیا آمد و حرفه موسیقی را از سال ۱۹۵۹ آغاز کرد. بیشتر آثار موفق او به سال‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی زمانی که مربوط می‌شود.

برخی ترانه‌های او در جریان جنبش‌های مدنی به شعارهای ضدجنگ بدل شده است. از مشهورترین ترانه‌های او «کوبیدن بر در بهشت» است که به شرح حال فردی نظامی است که از کشتار خسته شده است. وی این ترانه را به بهانه قتل‌عام کودکان یک مدرسه در ایرلند سروده و توسط خود وی و با تغییراتی توسط دیگر خوانندگان گروه‌های گونه موسیقیایی «راک» اجرا شد. از آثار مشهور وی نیز می‌توان به کتاب «رطیل»  Tarantula اشاره کرد که در قالب خاطرات‌نویسی به نقد وضعیت اسف‌بار طبقه متوسط آمریکا و گسترش مواد مخدر و جنایت پرداخته است.

او یازدهمین برنده آمریکایی نوبل ادبی است و نام او در کنار نویسندگانی چون «سینکلر لوییس» (۱۹۳۰)، «یوجین اونیل» (۱۹۳۶)، «پرل باک» (۱۹۳۸)، «توماس الیوت» و «ویلیام فاکنر» (۱۹۴۹) و … قرار گرفته است.

«سارا دانیلز»، دبیر موقت آکادمی نوبل اعلام کرده‌ است که ممکن است این انتخاب موجب شگفتی باشد اما «اگر به ۵۰۰۰ سال پیش به این طرف نگاه کنید، کسانی چون هومر را خواهید دید که متون شاعرانه‌ای را برای اجرا در صحنه نوشته‌اند؛ باب دیلن نیز همین کار را انجام داده است. ما هم‌چنان آثار هومر را می‌خوانیم و لذت می‌بریم.»

پیش از این شهریار وقفی‌پور مجموعه‌ای از ترانه‌های «دیلن» را با عنوان «از هر ملوانی که خواستی، بپرس» ترجمه و منتشر کرده بود.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x