طرح‌های مهندسی ژنتیک مورد حمایت معاونت علمی‌وفناوری قرار گرفت

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در فراخوانی اعلام کرد برای تحقق اهداف متعالی مندرج در سند چشم‌انداز نظام در افق ۱۴۰۴ ابلاغی مقام معظم رهبری، تحقق اهداف مندرج در سند ملی زیست‌فناوری مصوب هیات وزیران و قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس شورای اسلامی برای توسعه کاربردهای مهندسی ژنتیک در کشاورزی و منابع طبیعی از طرح‌های مشتری‌گرا و کاربردی در این حوزه حمایت مالی می‌کند.

بر این اساس محصولات زراعی چون برنج، پنبه، دانه‌های روغنی، چغندر قند، سیب زمینی، ذرت، یونجه، جو و حبوبات، محصولات دام و آبزیان مانند ماهی، بز و گوسفند و حشرات در اولویت حمایت قرار دارند.

اولویت انتخاب با طرح‌هایی است که تامین ۳۰ درصد از هزینه‌های اجرای آنها از سوی بخش خصوصی تضمین شود؛ همچنین طرح‌های توسعه‌ای ترویجی سطوح بالاتر (به ترتیب طرح‌های سطوح یک تا ۵) از اولویت برخوردارند.

همچنین طرح‌هایی که توسط بخش خصوصی و دانش‌بنیان ارائه می‌شوند و تامین حداقل ۴۰ درصد از هزینه‌های آنها از سوی دستگاه اجرایی (پژوهشی و غیر پژوهشی) صورت گیرد و طرح‌هایی که توسط بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شوند، در اولویت انتخاب قرار دارند.

هدف از این فراخوان و حمایت‌های ستاد بالا بردن مقاومت به تنش‌های زیستی (آفات و بیماری‌ها) با رویکرد کاهش مصرف سموم شیمیایی و تحمل به علف کش با هدف مصرف علف کش‌های کم خطرتر، افزایش تحمل نسبت به تنش‌های غیر زیستی به ویژه تنش خشکی شوری، گرما و سرما، نجات گونه‌های درحال انقراض، بهبود کیفیت غذایی (ویتامین‌ها و مواد معدنی)، حفظ تنوع زیستی، تولید مولکول‌های با ارزش در گیاهان و دام و بهینه‌سازی ضریب تبدیل ماهی، بز و گوسفند است.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x