سخنان نویسنده «ممنون که دیر کردی» درباره سرعت فزاینده دنیای امروز

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از پابلیشرز ویکلی- «فرایدمان» در کتاب جدید خود «ممنون که دیر کردی: راهنمایی خوش‌بینانه بر تقلای انسان در عصر سرعت» درباره سرعت فزاینده دنیای امروز نسبت به گذشته سخن می‌گوید. وی معتقد است بشر باید سرعت خود را کاهش دهد، کمی تعمق کند، و کتابی خوب بخواند. مصاحبه‌ای با وی در این باره انجام شده است که می‌خوانید:

بهتر است با عنوان کتابت شروع کنم. چرا از مردم برای دیر کردن تشکر می‌کنی؟
وقتی با دوستانم قرار دارم اصولا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیر می‌کنند و هر بار سخن از ترافیک، هوا، یا تأخیر مترو را به میان می‌آورند. به خاطر ندارم اولین بار از چه کسی به خاطر دیر کردن تشکر کردم اما ناگهان گفتم «ممنون که دیر کردی. توانستم یواشکی به حرف‌های مردم گوش کنم، کمی بیشتر به رفت و آمد مردم دقت کردم و درباره موضوعاتی که چند ماه اخیر ذهنم را مشغول کرده است نیز فکر کردم.»

در کتاب به سال ۲۰۰۷ اشاره کردید و معتقدید سرعت انسان در این سال ناگهان افزایش یافت. برای ما توضیح بدهید که چرا معتقدید سال ۲۰۰۷ در تاریخ بشر از اهمیت زیادی برخوردار است؟
خب اولین اتفاق در این سال ظهور آیفون بود که سبب شد انقلابی در سیستم تلفن‌های هوشمند صورت گیرد. اما موضوع مهم‌تر هادوپ بود که امکان ذخیره داده‌های بزرگ را برای مردم فراهم کرد. هادوپ به تکنسین‌ها اجازه داد داده‌های میلیون‌ها کامپیوتر را ذخیره کنند. همین موضوع سبب ایجاد فیس‌بوک شد. نکته سوم این است که همه چیز قابل حمل است. به راحتی می‌توان کامپیوتری در دست بگیری و به جاهای مختلف سفر کنی.

پیش از این تکنولوژی هر ۲۰ یا ۳۰ سال پیشرفت می‌کرد اما در دنیای اکنون این سرعت به شش یا هفت سال رسیده است. به نظر شما مردم، فرهنگ‌ها، و سازمان‌های مختلف توان مطابقت خود با سرعت بالای این تغییرات را دارند؟
این سؤال یکی از موضوعات مهم کتاب من است. جوابی برای آن ندارم زیرا هنوز زمانه آن به سر نرسیده است. اما یکی از دلایلی که نام کتاب را «ممنون که دیر کردی» گذاشتم این است که قصد داشتم به مردم بگویم سرعت خود را کاهش دهید. خود من حساب کاربری در فیسبوک یا توئیتر ندارم. مشکلی با شبکه‌های اجتماعی ندارم اما تنهایی‌ام را ترجیح می‌دهم.

با توجه به شکل جدید توزیع کتاب در میان مردم نظر شما درباره سایت‌هایی چون آمازون یا دیگر نرم‌افزارهایی که شکل سنتی توزیع کتاب را تغییر داده‌اند چیست؟
«جف بزوس»، رئیس آمازون از دوستان من است. همیشه احساس می‌کنم هر گاه سخن از تکنولوژی به میان بیاید هر آنچه که باید انجام شود رخ می‌دهد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. اما سؤال اینجاست که این کار به نفع یا علیه شماست؟ قرار بود کتب به صورت دیجیتال عرضه شود و این اتفاق صورت گرفت. نمی‌دانم در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. من به شخصه دوست دارم برای خرید کتاب به کتابفروشی بروم، بنشینم، قهوه‌ای بخورم و در میان قفسه‌ها کتاب‌های مختلفی را جستجو کنم. به نظر من کتابفروشی‌ها یکی از بهترین مکان‌های دنیا هستند. احساس می‌کنم این حس در DNA انسان‌ها وجود دارد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x