رونمایی از نرم افزار همانندجو جهت کپی یابی در مقالات و متون

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران-www.globyte.ir-گلوبایت کتاب-globyte book

 

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از ایبنا سیروس علیدوستی، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از احتمال بهره‌داری آزمایشی از نسخه نرم‌افزار «همانندجو» تا پایان شهریورماه خبر داد. این نرم‌افزار در پیدا کردن همانندی‌ها در کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌ها کاربرد دارد.

علیدوستی در گفت‌و‌گو با ایبنا درباره طراحی نرم‌افزار «همانند‌جو» این پژوهشگاه اظهار کرد: تاکنون چند مرکز تحقیقاتی در کشور نرم‌افزار‌های همانند‌جو تولید کرده‌اند، اما تا به امروز به‌صورت عملی استفاده نشده است. امیدوارم تا پایان شهریورماه سال جاری بتوانیم یک نسخه آزمایشی از نرم‌افزار «همانند‌جو» پژوهشگاه را منتشر کنیم.

این پژوهشگر حوزه مدیریت فناوری اطلاعات ادامه داد: همه مراحل طراحی و تولید این نرم‌افزار به همت نیرو‌های متخصص پژوهشگاه صورت گرفته اما تولید، بهره‌برداری و کاربردی کردن چنین نرم‌افزاری، کار بسیار پیچیده و هزینه‌بری است که به تامین بودجه نیاز دارد.

علیدوستی با اشاره به سابقه تولید نرم‌افزار‌های مشابه در پژوهشگاه (ایرانداک) گفت: پیش از فعالیت بنده به‌عنوان رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، نرم‌افزارهای دیگری به‌صورت آزمایشی تولید شده بود که در تولید نرم‌افزار جدید از این تجربیات استفاده شده است.

وی درباره انتخاب نام نرم‌افزار «همانند جو» اظهار کرد: اطلاق واژه نرم‌افزار «سرقت علمی» یا «تشابه‌یاب» برای این نرم‌افزار اشتباه است، زیرا همانندی در برخی رشته‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند و نرم‌افزار توانایی تشخیص چنین مواردی را ندارد؛ به‌عنوان مثال در رشته شیمی همه مطالب به‌طور تقریبی شبیه هستند. بهترین واژه برای این نرم‌افزار «همانندجو» است زیرا هدف از طراحی و تولید چنین نرم‌افزاری، به اصطلاح مچ‌گیری نیست، بلکه هدف اصلی، پیدا کردن همانندی‌ها در کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌هاست.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x