درگذشت«مایکل هر» نویسنده یکی از مهم‌ترین کتاب‌های جنگ ویتنام

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از گاردین، این نویسنده که در سال ۱۹۴۰ به دنیا آمد یکی از مشهورترین نویسندگان «خبرنگاری نو» است. پیشگامان «خبرنگاری نو» نویسندگانی چون «تام ولف» و «ترومن کاپوت» معتقد بودند خبرنگار نیز مانند سوژه خبر بخشی از داستان است. «هر» این موضوع را در کتاب خود «اعزام» مشق کرد و داستان زندگی خود هنگام جنگ ویتنام برای مجله Esquire بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ را به روی کاغذ آورد.

وی با به کار گیری تکنیک‌های ادبی برای ارائه حقایق خشونت‌بار جنگی که او از نزدیک آن را تجربه کرده است داستان زندگی سربازان جنگ و شرایط این تجربه وحشتناک را به خوبی به مخاطبی که این شرایط را تجربه نکرده است ارائه می‌کند. وی برای انجام این کار از گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی استفاده نکرد و به جای آن به میان سربازان رفت تا ترس، خستگی، و دردهای جنگجویان را به طور مستقیم گزارش دهد.
وی پس از برگشت به ایالات متحده اقدام به نگارش کتاب «اعزام» کرد اما پس از ۱۸ ماه خانه‌نشینی از نظر ذهنی دچار مشکل شد و در فاصله سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ هیچ مطلبی ننوشت. یک سال از همسرش جدا زندگی کرد و به تمام کردن این کتاب اقدام کرد و سپس بار دیگر به محیط خانواده بازگشت و حال روحی‌اش بهبود یافت.
کتاب «اعزام» در میان استقبال بسیار در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. «نیویورک‌تایمز» کتاب را «بهترین مطلبی» دانست که تاکنون درباره جنگ ویتنام نوشته شده است. «هانتر اس. تامپسون»، خبرنگار مجله «گونزو» نیز درباره کتاب نوشت: «یک دهه تلاش می‌کنیم بگوییم در این ده سال چه بلایی سر اذهان و زندگی‌مان آمده است. دهه مرگباری که بالاخره آن را از سر گذراندیم اما «مایکل هر» با نوشتن این کتاب همه مطالب ما را در سایه قرار داد.»
کتاب وی این‌گونه آغاز می‌شود: «نقشه‌ای از ویتنام روی دیوار آپارتمان من نصب بود و شب‌ها که به خانه برمی‌گشتم روی تختم دراز می‌کشیدم. حوصله هیچ کاری را نداشتم و فقط پوتین‌هایم را از پایم درمی‌آوردم و به نقشه نگاه می‌کردم. این نقشه باعث شگفتی است مخصوصاً حالا که دیگر وجود خارجی ندارد.» در سال ۲۰۱۶ نیز مجله «گاردین» کتاب «اعزام» را جزو ۱۰۰ کتاب غیرداستانی برتر دنیا قرار داد.
پس از موفقیت این کتاب «مایکل هر» شروع به کار در هالیوود کرد. وی روایت فیلم «اینک آخرالزمان» به کارگردانی «فرانسیس فورد کاپولا» در سال ۱۹۷۹ که کمی از آن بر اساس کتاب «اعزام» نگاشته شد را به عهده گرفت. در سال ۱۹۸۷ نیز در نگارش فیلم‌نامه «غلاف تمام فلزی» به کارگردانی «استنلی کوبریک» همکاری کرد. وی که با «کوبریک» سر صحنه فیلم «درخشش» آشنا بود دوستی نزدیکی داشت. در همین راستا وی در سال ۲۰۰۰ و پس از مرگ «کوبریک» در عکس‌العمل به سخنان خصمانه‌ای درباره «کوبریک» در جامعه رواج یافته بود زندگینامه او را به نگارش درآورد و منتشر کرد.
وی طی مصاحبه‌ای با مجله «گاردین» در همان سال گفت که پس از نوشتن «اعزام» از او بسیار درخواست کردند که بار دیگر درباره جنگ بنویسد اما «من می‌گویم مگر کتاب مسخره قبلی را نخوانده‌اید؟ چرا باید بار دیگر چنین کاری انجام دهم؟ ناشران کتاب‌های مختلفی درباره ویتنام برای من می‌فرستند. امیدوارم که دست از این کار بردارند. هیچ علاقه‌ای به این موضوع ندارم. ویتنام در ذهن من به پایان رسیده است.»
«نوپف»، خانه انتشاراتی آثار «هر» خبر مرگ او در یکی از بیمارستان‌های نیویورک پس از یک دوره بیماری را تأیید کرد. «سونس متا»، رئیس این نشر در این باره گفت: « «اعزام» یکی از تأثیرگذارترین کتب قرن بیستم و بهترین کتابی است که درباره جنگ خوانده‌ام. همین کار سبب شد نام او تا ابد در تاریخ باقی بماند. «مایکل» با انسان‌های بسیاری در انتشارات ما دوست بود. دلمان برای او بسیار تنگ خواهد شد.»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x