جوابیه منتشر شده به گزارش ایبنا در روزنامه میلات ترکیه

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی
گلوبایت کتاببرای کسی پنهان نیست که ناظم حکمت یکی از ارزش‌ها و افتخارات کشور دوست و همسایه ترکیه است و خبرهایش برد رسانه‌ای زیادی دارند اما اینکه خبری درباره او باعث جنجالی هرچند کوچک در رسانه‌های ترکیه شود، یک چیز معمولی نیست.

روز سه‌شنبه (۱۲ مرداد ماه) گزارشی به نام «کودتایی که کلاس‌های درس ناظم حکمت و عزیز نسین را به تعطیلی کشاند» به قلم دبیر سرویس ترکی استانبولی خبرگزاری کتاب ایران در این خبرگزاری منتشر شد که در آن به فارغ‌التحصیلان مشهور مدرسه‌ها نظامی ترکیه که اکنون تعطیل شده‌اند، اشاره شده بود. اما چندی بعد جناب آقای ایوب آذلال، معاون مرکزی فرهنگی یونس امره ترکیه در تهران جوابیه‌ای را درباره این گزارش در روزنامه میلات ترکیه منتشر کرد.
در ادامه می‌توانید قسمت‌هایی از گزارش «اگر ناظم حکمت زنده بود، سینه خود را جلوی تانک‌ها سپر می‌کرد» را مطالعه کنید. این مطلب در تاریخ ۲۱ مرداد در روزنامه میلات ترکیه منتشر شده است:

«در دفتر یادداشتم، متنی بلند بالا درباره گزارشی که هفته پیش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ناظم حکمت منتشر کرده بود، نوشته‌ام. هرچند نوشته‌هایم اندازه رمان «آهنگ ماهور» احمد حمدی تانپنار تاثیربخش نخواهد بود، اما از آن رو که شاید چراغی برای روشن ساختن آیند‌گان باشد، مهم تلقی‌شان می‌کنم. شاید جمله: «هدف اصلی را نمی‌بینند. عبدالحمید (سلطان عثمانی) تنها دغدغه‌شان شده است. تنها به نابودی و به زیرکشیدن او فکر می‌کنند. عبدالحمید تنها یک نفر است… در پس او ۳۰ میلیون انسان قرار دارد.» که در صفحه ۱۰۱ رمان «آهنگ ماهور» قرارداد، سرآغازی خوب برای این مقاله باشد.
هفته پیش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مقاله‌ای با موضوع «مدارس نظامی بسته شدند. میزهایی که ناظم حکمت زمانی پشت‌شان درس می‌خواند دیگر خالی می‌ماند» منتشر کرد. هنگامی که این مقاله را خواندم با خود گفتم: «بیا این خبر نیز به تمجید کودتاچیان برخاسته». کمی تحقیق کردم و متوجه شدم خبر «کودتای جعلی» که رسانه‌های شایعه‌پراکن انگلستان منتشر کرده بودند در رسانه‌های ایرانی نیز تاثیر ‌گذار بوده است. این درحالی‌ است که روحانی، ریئس جمهور محترم ایران، در نخستین ساعات این اتفاق ناگوار با رئیس جمهور ترکیه تماس گرفت و حمایت خود را از وی اعلام کرد.
پس از خواندن مقاله با نویسنده آن تماس گرفتم و گفتم که این خبر شباهت زیادی به اخبار رسانه‌های شایعه‌پراکن انگلستان دارد و شما باید متفاوت با آن‌ها فکر کنید.
حال اجازه بدهید پس از تمام این‌ها بیایم سرقضیه ناظم حکمت؛ من ناظم حکمت‌پژوه نیستم اما می‌دانم که او همان اندازه که با اشعارش شهرت دارد، با عشق‌ها و جهان‌بینی‌اش نیز معروف است. حداقل در مورد ناظم حکمت، به اندازه دبیر سرویس ترکی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اطلاعات دارم. همان طور که گفتم با خانم میناس، دبیر سرویس ترکی خبرگزاری ایبنا تماس گرفتم و گفتم مساله بسته شدن مدارس نظامی ارتباطی با ناظم حکمت ندارد. گفتم که سوالات ورودی مدارس نظامی سال‌ها توسط کودتاچیان دزدیده می‌شد و از هر صد نفر، نود و پنج نفرشان پیش‌تر از جواب سوالات اطلاع داشتند. حتی تاکید کردم که اگر کودتا رخ نمی‌داد، دادستان به یک ماه نرسیده اصل قضیه را می‌فهمید و همه آن‌هایی که به ناحق وارد مدارس نظامی شده بودند از مدرسه اخراج می‌شدند. خواهش کردم که نام این خائنان وطن و کودتاچیان را با نام شاعر پرآوازه‌ای مانند ناظم حکمت در یک سطر و کنارهم نیاورد. چون اگر ناظم حکمت زنده بود، به صورت این دزدان تف می‌انداخته و می‌گفت: «لطفا پشت میز من ننشینید و بگذارید صندلی من خالی بماند.»
به دوست‌مان گفتم اگر بخواهید می‌توانم اطلاعیه وزارت دفاع ترکیه را برای او به صورت پرونده‌ای ارسال کنم. او نیز استقبال کرد. اما بعد از قطع تلفن، خبر این رسانه هیچ تغییری نکرد و همان‌گونه باقی ماند.
اما کلاس درس ناظم حکمت خالی نخواهد ماند. دولت ترکیه، دولتی است که برای تفاوت‌ها ارزش زیادی قائل است. بزرگ‌ترین اثبات این امر نیز، بازگرداندن حق شهروندی پس از ۵۰ سال به ناظم حکمت است. تا به حال هیچ حکومتی جرات این کار را پیدا نکرده بود، حتی آن‌هایی که در میادین اشعار ناظم را از بر می‌خواندند و هواداران این شاعر بزرگ بسیار سپاسگزار این دولت هستند.
به عنوان آخرین سخن باید بگویم که اگر ناظم حکمت زنده بود، سینه خود را جلوی این تانک‌ها سپر می‌کرد و اجازه نمی‌داد دولت مشروعی که به او حق شهروندی کشورش را بازگردانده بود،سقوط کند.»
توضیح: متن بالا، مقاله‌ای بود در جوابیه گزارش خبرگزاری کتاب ایران. دلیل عدم انتشار اطلاعیه وزارت دفاع ترکیه، حوزه فعالیت خبرگزاری کتاب ایران است که بر مبنای رسالت خود تنها خبرهای مرتبط با ادبیات و کتاب را پوشش می‌دهد. علاوه بر آن در گزارش منتشر شده تنها به افرادی که در این مدارس نظامی درس خوانده بودند اشاره شده و هیچ‌گونه قضاوتی درباره روندی که باعث بسته شدن مدارس نظامی ترکیه شده، نداشته است. گذشته از این، واقعا نمی‌توان تشخیص داد که اگر ناظم حکمت زنده بود، در شرایط فعلی و در مقابل وضعیت به وجود آمده در ترکیه چه واکنشی از خود نشان می‌داد!

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x