تحصیلات تکمیلی مدرک‌گرا یا مهارت‌گرا

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از ایسنا، معاون تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه دانشگاه هم می‌تواند مدرک‌گرا باشد و هم مهارت‌گرا، گفت: کشورمان در حال حاضر نیاز به مهارت دارد و به اندازه کافی مدرک داریم. آنچه که امروز کم داریم، مهارت و ورزیدگی است که دانشگاه‌های ما به آن نمی‌پردازند.

دکتر هومن عطار در برنامه «مناظره علمی» با موضوع «تحصیلات تکمیلی مدرک‌گرا یا مهارت‌گرا» که با حضور دکتر ویدا تقوایی، مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور از رادیو گفت‌وگو پخش شد، خاطرنشان کرد: در کشورمان در حال حاضر اشباع مدرک داریم و همه به دنبال این هستند تا عنوان دکترا داشته باشند؛ زیرا از این طریق می‌توانند کارهای دیگر را انجام دهند و این نشان می‌دهد مسیر را مقداری اشتباه آمده‌ایم. البته در یک کشور نرمال، هم به مدرک و هم به مهارت نیاز داریم.

وی وضعیت موجود را غیر عادی توصیف کرد و گفت: آنچه که امروز نیاز داریم، مهارت است که باید در سطوح مختلف و در صنایع گوناگون قابل رؤیت باشد.

دکتر عطار تصریح کرد: در دانشگاه امیرکبیر مدت‌هاست که مهندس تربیت می‌شد، در حالی که کشورمان نیاز به مدیر مهندس داشت و اساسا کشورمان مهندس‌زده است. اگر به هیات مدیره شرکت‌های بورسی نگاه کنید، می‌بینید مهندسین در آنجا حضور زیادی دارند.

وی افزود: بعد از این بود که دانشگاه‌های کشور تصمیم گرفتند به مهندسین علوم مدیریتی نیز آموزش دهند تا خروجی این دانشجویان به درد شرکت‌های کشور بخورد. متاسفانه در فرآیند آموزش دانشجویان بیشتر به آنها توهم داده‌ایم؛ زیرا دانشجویان فکر می‌کنند بعد از کسب مدرک، می‌توانند مشکلات شرکت‌ها را حل کنند.

دکتر ویدا تقوایی، مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور نیز اظهار کرد: به طور حتم دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در ریل خودش در این مسیر به درستی قدم برداشته است. نگاه به سابقه این دانشگاه در گذشته و فارغ‌التحصیلانی که وارد بازار کار شده‌اند و توانمندی‌هایی که این افراد توانسته‌اند بروز دهند، مؤید این نکته است که پیوند بین نظر، عمل و تولید را برقرار کرده است.

وی نظر، عمل و تولید را سه حلقه با اهمیت دانست و افزود: این سه حلقه در مجموعه وزارت علوم آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است و ارتباط درونی این حلقه نیز مساله دیگری است که در مجموعه وزارت علوم مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور تصریح کرد: آنچه که امروز در مجموعه وزارت علوم بیشتر روی میز کار اساتید قرار دارد، نظر تئوریک و انتزاعی است. در صورتی که تئوری و عمل باید با هم و در کنار هم باشند تا معنا پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه نظر نیز صرفا نباید دیدگاه تئوریک وجود داشته باشد، بلکه باید مباحث معرفتی نیز در درون مبانی تئوریکی که به دانشجویان آموزش داده می‌شود، وجود داشته باشد و این حلقه مفقوده در بعد نظر است.

شما می توانید کتب و مقالات مربوط به علوم پایه را از گلوبایت کتاب تهیه کنید و اگر کتاب و مقاله مورد نظرتان موجود نبود از لینک درخواست کتاب نام آن را جهت بررسی برای ما بفرستید.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x