تأثیر هورمون‌های جنسی بر سلول‌های ریه و بیماری های آن کشف شد

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

تأثیر هورمون‌های جنسی بر سلول‌های ریه و بیماری های آن کشف شد. به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از ایسنا، به گفته دانشمندان، احتمال ابتلای زنان به بیماری آسم بیش از دو برابر مردان است و ظاهرا این اختلاف جنسیتی به علت تأثیر هورمون‌های جنسی بر سلول‌های ریه است.

مجله Cell Reports افزود، محققان دانشگاه‌های جان هاپکینز و وندربیلت در مطالعه‌ای که روی سلول‌های جوندگان و همچنین انسان‌ها انجام‌شده، کشف کرده‌اند که تأثیر هورمون‌های جنسی تستوسترون می‌تواند از فعالیت یک سلول مرتبط با بروز نشانه‌های بیماری آسم که معمولا شامل التهاب و ایجاد ترشحات مخاطی در ریه‌ها هستند، جلوگیری کند.

“داون نیوکامب”، محقق ارشد این مطالعه از مرکز درمانی دانشگاه وندربیلت دراین‌باره می‌گوید: «ما در ابتدا واقعاً فکر می‌کردیم که تأثیر هورمون‌های جنسی مانند تستوسترون، باعث افزایش التهاب می‌شود و نه کمتر شدن آن. لذا من از مشاهده این‌که این هورمون باعث کاهش چنین التهابی می‌شود، واقعاً غافلگیر شدم».

مطالعات قبلی نشان داده بود که پسرها قبل از رسیدن به سن بلوغ به‌طور تقریبی ۱٫۵ برابر بیشتر از دخترها به آسم مبتلا می‌شوند. اما بعد از سن بلوغ قضیه برعکس شده و شانس ابتلای زنان به این بیماری دو برابر مردان می‌شود. این روند تا زمان رسیدن زنان به سن یائسگی ادامه دارد و بعدازآن شروع به کاهش می‌کند.

به‌طورکلی، ابتلا به بیماری آسم به عوامل زیادی مثل قرار گرفتن در معرض ذرات آلرژی‌زا و عفونت‌های ویروسی بستگی دارد و حالا محققان احتمال می‌دهند که باید تأثیر هورمون‌های جنسی را هم به این عوامل افزود.

“نیوکامب” و همکارانش برای مطالعه بیشتر درباره این تفاوت جنسیتی، تحقیق خود را با بررسی سلول‌های انسان و موش ادامه دادند. آن‌ها تمرکز خود را روی گروه دوم سلول‌های درونی لنفاوی (ILC2) گذاشتند. ILC2 ها، سلول‌هایی هستند که سیتوکین تولید می‌کنند. سیتوکین‌ها خود، پروتئین‌هایی هستند که باعث ایجاد التهاب و آب آوردن ریه شده و تنفس را برای بیمار مشکل می‌کنند.

وقتی محققان به سلول‌های ILC2 هورمون‌های استروژن و پروژسترون (هورمون‌های زنانه) اضافه کردند، تغییر چندانی در قدرت تولید سیتوکین این سلول‌ها مشاهده نشد. اما بعد از اضافه کردن تستوسترون آن‌ها متوجه شدند که این هورمون از بزرگ شدن سلول‌های فوق جلوگیری می‌کند و از این طریق، باعث کاهش تولید سیتوکین در آن‌ها می‌شود.

بااینکه تمرکز این تحقیق روی تأثیر هورمون‌های جنسی تستوسترون بوده است، “نیوکامب” امیدوار است که در آینده بتواند تأثیرات هورمون‌های جنسی دیگر را هم بر روی بیماری آسم مورد بررسی قرار دهد.

این محقق در پایان افزود: «هورمون‌های جنسی تنها یکی از چندین مکانیسمی هستند که می‌توانند در التهابات تنفسی مؤثر باشند و به‌طور قطع مکانیسم‌های دیگری نیز در این بیماری دخیل هستند».

شما می توانید کتب و مقالات مربوط به علوم پزشکی را از گلوبایت کتاب تهیه کنید و اگر کتاب و مقاله مورد نظرتان موجود نبود از لینک درخواست کتاب نام آن را جهت بررسی برای ما بفرستید.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x