بهترین روش برای تشخیص پوشاک نانویی نماد «نانومارک» یا «نانو نماد» است

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

بهترین روش برای تشخیص پوشاک نانویی برای تشخیص پوشاک نانویی: مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌‎‎بنیان مستقر در پارک علم و فناوری یزد بهترین روش برای تشخیص پوشاک نانویی را داشتن نماد «نانومارک» یا «نانو نماد» عنوان و اظهار کرد: البته به لحاظ قیمت نیز پوشاک نانویی معمول در بازار غالباً تا ۳۰ درصد می‌توانند گران‌تر از سایر محصولات مشابه باشند.

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از ایسنا، به دنبال پیشرفت سریع علوم در حوزه‌های مختلف، شاهد تولید محصولات مدرن در صنعت نساجی نیز هستیم، به نحوی که این محصولات علاوه بر خصوصیت استحکام، بعضاً دارای خواص دیگری مانند جذب مواد، عبور یا دفع مواد نیز هستند و به اصطلاح به آنها منسوجات هوشمند گفته می‌شود.

امروزه نیاز جهانی به لباس‌هایی که نیازمند نگهداری نیستند، روز به روز در حال افزایش است و از جمله خواصی که می‌تواند در جهت رفع این نیاز باشد، ‌خاصیت دفع لک و آب است که چنین امکانی با بکارگیری فناوری نانو در عملیات تولید یا تکمیل پارچه، میسر می‌شود.

البته فناوری نانو در این صنعت با تغییر مواد اولیه امکانات دیگری را نیز فراهم آورده است؛ به طوری که با توجه به خاصیت ضد باکتریایی ذرات یون نقره در مقیاس نانو می‌توان منسوجاتی با خواص ضد عفونی‌کننده یا آنتی‌باکتریال تولید کرد.

این ویژگی، در مورد لباس‌ها و پوشش‌هایی که بیشتر در معرض عرق کردن هستند مانند جوراب و کفش، موجب می‌شود که این لباس‌ها و پوشش‌ها، علی‌رغم عرق کردن، بو نگیرند. بهترین روش برای تشخیص پوشاک نانویی مهم است.

منسوجاتی با چنین ویژگی‌هایی همیشه برای بسیاری از مردم، وسوسه‌کننده است؛ لذا در این میان برخی از افراد سودجو با ورود به حوزه پوشاک، اقدام به بهره‌برداری از چنین عناوینی در هنگام عرضه منسوجات خود می‌کنند و بسیاری از مردم به دلیل نداشتن آشنایی لازم در این رابطه فریب این فروشندگان را که عمدتاً نیز دوره‌گرد هستند، می‌خورند.

سیدحسین میرجلیلی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش‎‎بنیان مستقر در پارک علم و فناوری یزد که در حوزه نانومواد فعالیت دارد، در رابطه بهترین روش برای تشخیص پوشاک نانویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: معمولاً تمایز محصولات نانویی موجود در بازار پوشاک از محصولات غیرنانویی کار دشواری نیست و بهترین روش برای تشخیص این پوشاک داشتن نماد «نانومارک» یا «نانو نماد» روی محصولات فناوری نانو عرضه شده در بازار است که می‌تواند اطمینان‌بخش برای مصرف‌کنندگان این کالاها باشد.

وی تاکید کرد: لازم است افراد با جست‌وجو در اینترنت با نماد نانو آشنا شوند تا افراد سودجو محصولات قلابی را با عنوان نانو در بازار عرضه نکنند.

میرجلیلی با اشاره به این ‌که در روش تولید پوشاک نانویی معمولی از مواد اولیه متفاوتی استفاده نمی‌شود بلکه تنها از تکنولوژی پیشرفته‌تری بهره گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: به همین علت نیز در قیمت محصولات تاثیر چندانی ندارد و این محصولات غالباً تا ۳۰ درصد می‌توانند از سایر محصولات مشابه گران‌تر باشند.

وی با اشاره به تغییر خواص مواد در ابعاد نانومتری، اظهار کرد: در ابعاد بسیار کوچک و در حد اتمی، امکان تغییرات روی مولکول‌های زنجیره‌های پلیمری وجود دارد و می‌توان خواص الیاف را تغییر داد، لذا ذرات در این اندازه به اصطلاح علمی هوشمند شده و ویژگی‌ها و خواص کاملاً متفاوت پیدا می‌کنند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان به استفاده از تکنولوژی برای آنتی‌باکتریال کردن پوشاک نانویی اشاره و در این باره تصریح کرد: برای این منظور از نانووایرهای نقره استفاده می‌شود، به نحوی که در محلول‌های خاص، نانومولکول‌های نقره را پشت سر هم قرار داده و به شکل سیمی تک‌مولکولی در می‌آورند که با قرار گرفتن روی سطح پارچه به شکل فیلتر عمل کرده و آن را ضد باکتری می‌کند.

به گفته‌ وی، چنین خاصیتی در پارچه‌های نانویی مختلف می‌تواند به عنوان عامل ضدباکتری برای جلوگیری از بوی ‌بد و از بین بردن میکروب‌ها استفاده ‌شود.

میرجلیلی گفت: البته این الیاف پارچه‌ای به شکل الکتروریسی در سایز نانو، ریسندگی می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که ذرات گرد و غبار، چربی و آلودگی نتواند روی پارچه ماندگار باشد و به راحتی تمیز ‌شوند.

شما می توانید کتب و مقالات مربوط به علوم پایه را از گلوبایت کتاب تهیه کنید و اگر کتاب و مقاله مورد نظرتان موجود نبود از لینک درخواست کتاب نام آن را جهت بررسی برای ما بفرستید.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x