بر اساس آخرین رتبه‌بندی تایمز، کشورمان در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان، نماینده‌ای ندارد

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

گزارش گلوبایت کتاب به نقل از  گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جعفر مهراد استاد علم اطلاعات و دانش شناسی با اشاره به رتبه بندی تایمز و توزیع دانشگاه‌های برتر جهان گفت: طبق آخرین رتبه بندی تایمز، این رتبه بندی شامل ۹۸۰ دانشگاه است که فقط ۵ درصد موسسات آموزش عالی جهان را در بر می‌گیرد، در فهرست رتبه بندی، ۷۹ کشور حضور دارد، اما توزیع دانشگاه‌ها نابرابر است.

وی گفت: برتری دانشگاه‌های آمریکای شمالی روشن است، در خلال ۱۲ سال گذشته هیچ کشوری حائز رتبه اول نبوده و در بین ۱۰ دانشگاه برتر، بیشتر دانشگاه‌ها به آمریکا تعلق دارد، در سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد ۱۴۸ دانشگاه آمریکایی در این نظام رتبه بندی حضور دارد و ۶۹ دانشگاه آن در بین ۲۰۰ دانشگاه ممتاز جهان دیده می‌شود.

 چهره ماندگار علمی کشور افزود: انگلستان در فهرست رتبه بندی تایمز ۹۱ دانشگاه دارد که نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار شاخص و برجسته است. انگلستان تنها کشوری است که بعد از آمریکا بیش از یک دانشگاه در بین ۱۰ دانشگاه نخست دارد.

وی بیان کرد: سوئیس دومین کشور اروپایی است که دانشگاه ETH زوریخ رتبه ۹ را به خود اختصاص داده است ( ۹ دانشگاه دیگر سوئیس نیز در فهرست دانشگاه‌های ممتاز قرار دارد.)

مهراد ادامه داد: آلمان، ایتالیا، هلند، فرانسه و اسپانیا هر کدام بیش از ۲۶ دانشگاه در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۶ تایمز دارند. اما، وقتی سایر کشورهای اروپایی را با آسیا مقایسه می کنیم مشاهده می‌کنیم که سایر کشورهای اروپایی زمینه را به این قاره به ویژه کشورهای آسیای جنوب شرقی واگذار کرده‌اند.

وی گفت: گرچه کشورهای غربی رتبه‌های برتر را از آن خود کرده‌اند، اما موسسات آموزش عالی آسیا میدان مهمی برای تجلی دانشگاه‌های ممتاز به حساب می‌آیند و ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند.

به گفته مهراد، ۲۸۹ دانشگاه از قاره آسیا از ۲۴ کشور در این رتبه‌بندی به عنوان دانشگاه‌های برتر معرفی شده است که در این بین ۱۹ دانشگاه در میان ۲۰۰ دانشگاه ممتاز مشاهده می‌شود. تعداد دانشگاه‌های برتر در سال ۲۰۱۵ میلادی تنها ۱۵ دانشگاه بود.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: دانشگاه ملی سنگاپور با دو پله صعود رتبه ۲۴ را بدست آورده است. چین با ۵۲ دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارد و دانشگاه پکن از رتبه ۴۲ در سال گذشته به رتبه ۲۹ ارتقا یافته است. ژاپن با ۶۹ دانشگاه تنها کشوری است که بیشترین دانشگاه‌ها را در آسیا در این رتبه بندی از آن خود کرده است. دانشگاه توکیو، دانشگاه پیشرو این کشور، رتبه ۳۹ دانشگاه‌های برتر جهان را در اختیار دارد. هنگ کنگ نیز دارای ۵ دانشگاه در بین ۲۰۰ دانشگاه ممتاز جهان است. با وجود این، چین از کل ۵۲ دانشگاهی که در این رتبه بندی دارد تنها ۴ دانشگاه آن در بین ۲۰۰ دانشگاه ممتاز دیده می‌شود.

وی افزود: تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی تایمز ۱۳ دانشگاه است، ایران در بین ۲۰۰ دانشگاه ممتاز این رتبه‌بندی نماینده ندارد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌کوشد با ارائه راهکار و سرمایه گذاری ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه در سال‌های آتی در گروه ۲۰۰ دانشگاه برتر قرار گیرد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برای ۳ دانشگاه پزشکی برنامه ریزی می‌کند.

 تعداد دانشگاه‌های کشورهایی را که در بین ۲۰۰ دانشگاه ممتاز قرار دارند در جدول زیر می‌بینیم:

شما می توانید کتب و مقالات مربوط به آموزش را از گلوبایت کتاب تهیه کنید و اگر کتاب و مقاله مورد نظرتان موجود نبود از لینک درخواست کتاب نام آن را جهت بررسی برای ما بفرستید.

 

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x