بخت زشت‌ترین ساختمان جهان باز شد!/ «بریتش لایبرری» رتبه نخست میراث فرهنگی انگلستان را از آن خود کرد

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی




بخت زشت‌ترین ساختمان جهان باز شد!/ «بریتش لایبرری» رتبه نخست میراث فرهنگی انگلستان را از آن خود کرد

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا» – پرنس «چارلز» در زمان ساخت ساختمان «بریتیش لایبرری» را بیشتر مناسب آکادمی پلیس مخفی دانسته بود درحالی که امسال این ساختمان، به عنوان برترین میراث شناخته شده جایزه نخست ساختمان‌های ساخته شده را از آن خود کرد.

 

این ساختمان که اکنون به دلیل مراجعه بیش از حد دانشجویان و جهان‌گردان مورد اعتراض دانش‌پژوهان قرار دارد در سال ۱۹۹۸ با هزینه ۳۵۰ میلیون پوند بیش از بودجه اصلی در لندن افتتاح شد.

 

این ساختمان هم‌چنین به عنوان بزرگ‌ترین، گران‌ترین و یکی از بحث‌ برانگیزترین ساختمان‌ها ساخته شده در قرن بیستم نیز محسوب می‌شود.

 

«رولی کیتینگ»، مدیر اجرایی کتابخانه «بریتیش لایبرری»، گفته است: «برای ما مایه افتخار است که معمار این ساختمان، «کالین سنت جان ویلسون» در فهرست برترین معماران قرار گرفته است. حتی در مدت زمان اندکی پس از افتتاح کتابخانه میلیون‌ها تن از بازدیدکنندگان و محققان از ساختمان دیدار کرده‌اند و دارای فضاهایی بسیار زیبا با امکانات استفاده از نور طبیعی و جزئیاتی دقیق و عالی یافته‌اند.»

 

 هم‌چنین «راجر بودلر»، مدیر انتخاب فهرست انگلستان تاریخی نیز این کتابخانه را یکی از بهترین ساختمان‌ها مدرن توصیف کرده است. او گفته است که ساختمان‌های این فهرست بر مبنای معماری سطح بالا و ارزش‌های تاریخی انتخاب شده‌اند.

 

وی تاکید می‌کند: «کالین سنت جان ویلسون با استفاده از مصالح بسیار عای و با نبوغ خود یک هنر عمومی را به نمایش گذاشته است. ساختمان کتابخانه از نظر بار دراماتیک و دقت‌نظر در طراحی معماری داخلی به نهایت هدف خود رسیده است؛ خلق فضایی برای برانگیختن تفکر و آموختن.»

 

«تریسی کروچ» وزیر میراث فرهنگی انگلستان نیز دراین‌باره بیان داشت: «دیدگاه‌های کنونی درباره ساختمان بریتیش لایبری بسیار متفاوت است با آن‌چه در زمان ساخت گفته می‌شد اما، خوشحال هستم که توصیه‌های کارشناسان این اجازه را می‌دهد تا آن را در فهرست میراث ملی ثبت کنم و امیدوارم این کتابخانه برای نسل آینده حفظ شود تا از آن استفاده کنند.»

 

معمار این کتابخانه عمومی که به عنوان یکی از معماران برتر ساختمان‌های عمومی شناخته شده است، در سال ۲۰۰۷ درگذشت و هیچ‌گاه نتوانست که ساخته او به عنوان یکی از جدیدترین ساختمان‌های انگلستان رتبه نخست را کسب کرده است. از دیگر ساختمان‌های این فهرست می‌توان به ساختمان نشریه «وسترن مورنینگ نیوز» و بیمه «لوید» اشاره کرد.

 

«ویلسون» هر چند نشان شوالیه را دریافت کرد اما، انتقادها درباره ساخت این کتابخانه تمامی زندگی حرفه‌ای او را تحت‌الشعاع قرار داد. وی پیشتر در سال ۱۹۷۴ وظیفه توسعه موزه «بلومزبری» و ایجاد یک کتابخانه در آن‌جا را بر عهده داشت.


 کتابخانه «بریتیش لایبرری» در اصل قرار بود بخشی از موزه «بریتیش» محسوب شود اما بنابر طرحی که در پارلمان انگلستان به تصویب رسید، در سال ۱۹۷۳ به عنوان سازه‌ای مجزا درنظر گرفنه شد.

 

این کتابخانه دارای زیرزمینی است که می‌تواند تا ۱۵۰ میلیون عنوان کتاب را در خود جای دهد و هر ساله ۱٫۵ میلیون عنوان کتاب به آن اضافه می‌شود. در مجموعه عناوین کتاب‌های این کتابخانه نسخه ۳۰۰۰ ساله یک کتاب چینی به چشم می‌خورد؛ هم‌چنین در «بریتیش لایبرری» نخستین آثار خطی شکسپیر، انجیل چاپ گوتنبرگ و نسخه‌های اصلی آثاری از «جیمز جویس» و «جین اوستین» وجود دارد.

 

«بریتیش لایبرری» هم‌چنین گنجینه‌ای از آثار صوتی هم‌چون سخنرانی «نلسون ماندلا» در هنگام محاکمه و نیز صدای «آلفرد لرد تنیسون» را در خود جای داده است.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x