اعلام فهرست نهایی جایزه غیرداستانی «جیفورد»

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از گاردین ـ کتاب دو خبرنگار که یکی برنده جایزه پولیتزر و دیگری برنده جایزه نوبل ادبیات است به فهرست نهایی جایزه «بیلی جیفورد» که ۳۰ هزار پوند ارزش دارد راه یافتند.

یکی از این آثار درباره زندگی در «شوروی» سابق پیش از فروپاشی آن است و توسط «اسوتلانا الکسیویچ»، خبرنگار اهل «بلاروس» که سال گذشته برنده جایزه نوبل ادبیات شد نگاشته شده است. کتاب دیگر خاطرات و شرح زندگی در منطقه ساه‌پوست‌نشینی در «شیکاگو» است و توسط «مارگو جفرسون»، منتقد برنده جایزه پولیتزر به نگارش درآمده است.

کتاب «الکسیویچ» تحت عنوان «اوقات دست دوم» که مورد تحسین منتقدین قرار گرفته است توسط «بلا شایویچ» به زبان انگلیسی ترجمه شد. هیات داوران جایزه نوبل در سال گذشته این کتاب را به دلیل «نوشته چندصدایی و بزرگداشت رنج و شجاعت در زمانه ما» شایسته برنده شدن دانسته بودند.

«جفرسون» نیز جایزه پولیتزر را زمانی به دست آورد که در مجله «نیویورک‌تایمز» منقد آثار نمایشی بود و حالا استاد «نگارش» دانشگاه «کلمبیا» است. کتاب او با عنوان «سرزمین سیاه‌پوستان» که توصیف زندگی در جامعه‌ای است که مادرش را در آن یک «سیاه‌پوست از طبقه بالا اما یک انسان از طبقه متوسط آمریکا» می‌دانند تاکنون جایزه ملی منقدین کتاب در آمریکا را به دست آورده است.

این فهرست که بسیار سیاسی است شامل کتاب‌هایی می‌شود که نژادپرستی را نکوهش می‌کنند و به عدالت اجتماعی و تبعیض نژادی توجه ویژه‌ای دارند. اسامی این فهرست با حضور کتاب «خیابان غربی شرقی» نوشته «فیلیپ سندز»، وکیل حقوق بشر که درباره «دادگاه‌های نورنبرگ که در خانواده وی پیشینه دارند» است کامل می‌شود. کتاب «بازگشت: پدران، پسران، و سرزمین در این میان» نوشته «هشام مطار»نیز در این فهرست قرار دارد؛ این کتاب، داستان خود هشام مطار است که برای یافتن حقیقت ماجرای ناپدیدشدن پدرش در رژیم دیکتاتوری «قذافی»، به لیبی برمی‌گردد.

«استفانی فلاندرز»، رئیس هیات داوران این جایزه در این باره گفت: «این چهار کتاب متفاوت با زاویه دید اول شخص روایت می‌شوند و ویژگی مشترکشان گزارش دسته اول از اتفاقات جوامع مختلف است.

بعضی فهرست‌ها با موافقت همه افراد صورت می‌گیرند و داوران تلاش می‌کنند فهرستی را برگزینند که به مذاق همگان خوش بیاید و نه فقط مورد تأیید یکی از داوران باشد. اما امسال هیچ بحثی در این باره صورت نگرفت. از میان فهرست اولیه تنها این چهار کتاب ارزش راه یافتن به فهرست نهایی را داشتند و همه ما در این باره متفق‌القول هستیم و از دریافت جایزه توسط هر یک از این نویسندگان خوشحال خواهیم شد.

قصه‌ها و صداهایی در این داستان‌ها وجود دارد که پیش از آن نشنیده‌ایم و تا مدتی طولانی از ذهن من پاک نخواهند شد.»

برنده این جایزه در تاریخ پانزده نوامبر سال جاری اعلام خواهد شد.

فهرست نهایی این جایزه به شرح زیر است:

Second-Hand Time, Svetlana Alexievich, translated by Bela Shayevich

Negroland: A Memoir, Margo Jefferson

The Return: Fathers, Sons and the Land In Between

East West Street: On the Origins of Genocide and
Crimes Against Humanity, Philippe Sands

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x