تحرک بخشیدن به اعضای مصنوعی با کمک طراحی و ساخت سیستم رابط بین مغز و ماشین

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جعفر آقازاده محقق ایرانی گفت: رابط انسان و ماشین می‌تواند به منظور بهبود کیفیت زندگی از لحاظ فیزیکی برای کاربرانی که دچار اختلال می‌شوند بسیار مفید باشد.

وی افزود: ارتباط بین مغز با کامپیوتر با عنوان BCI شناخته می‌شود یک راه تعامل با محیط پیرامون بدون بکارگیری واسط عضلانی معرفی می‌کند. برای این منظور فرمان‌های صادر شده از مغز به صورت بدون واسط به یک عملگر مانند رایانه ربات یا یک پروتز هوشمند انتقال داده می‌شود تا کاربر با کنترل آن با محیط خارج ارتباط برقرار کند.

به گفته آقازاده، از چنین سیستمی می‌توان در راستای رفع محدودیت‌های حرکتی و ارتباطی افراد معلول و بیماران نیازمند استفاده کرد.

آقازاده اظهار داشت: در این سیستم سیگنال‌های مغزی از طریق هدست دریافت کنند سیگنال، دریافت می‌شود که این ارتباط بین هدست و کامپیوتر از طریق بلوتوث با کامپیوتر انجام می‌شود این سیگنال‌ها توسط نرم افزار نوشته شده در کامپیوتر پردازش می‌شوند و به سیگنال‌های مختلف دسته بندی می‌شوند برای تست نحوه حرکت دست انسان از دو بازوی متصل به هم استفاده شده است برای کنترل بازوی روبات توسط سیگنال‌های مغزی بدین صورت قرارداد شد که با تصور حرکت دست راست، لینک بازو به سمت بالا حرکت کند و با تصور حرکت دست چپ، لینک بازو به سمت پایین حرکت می‌کند، با تصور حرکت هر دو دست، لینک پایه به صورت راستگرد حرکت کند.

این محقق ایرانی اظهار داشت: نرم افزار نوشته شده سیگنال‌های مغزی را دریافت کرده و متناسب با نوع سیگنال در جدول دیتا بیس ذخیره می‌کند و بعد از پردازش و طبقه بندی سیگنال از طریق رابط usb به عضو مصنوعی ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: عضو مصنوعی دارای مدار درایور و پردازنده میکرو کنترلری هست که سیگنال‌ها ابتدا به میکرو کنترلر ارسال می‌شود و بعد از پردازش به موتورهای عضو مصنوعی برای اجرا ارسال می‌شود در سیستم رابط بین مغز و ماشین فعالیت‌های فیزیولوژیکی قسمت‌های مختلف مغز بر اساس سیگنال‌های دریافتی از الکترودها بررسی می‌شود و تمایل فرد شناسایی می‌شود.

آقازاده گفت: استفاده از مغز برای انجام کارهای مختلف نیازمند برداشت سیگنال از نواحی مختلف مغز با کیفیت مناسب است که در این سیستم با پردازش سیگنال و برنامه نویسی انجام شده این کار ممکن شده است.

شما می توانید کتب و مقالات مربوط به علوم مهندسی را از گلوبایت کتاب تهیه کنید و اگر کتاب و مقاله مورد نظرتان موجود نبود از لینک درخواست کتاب نام آن را جهت بررسی برای ما بفرستید.

 

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x