اصلاح ژن‌های معیوب که باعث بیماری‌های ارثی می شوند

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
0 0 رای
رتبه بندی

اصلاح ژن‌های معیوب امید تازه به بیماران می دهد. گزارش‌های به دست آمده از دانشگاه علم و سلامت اورگن(OHSU) در پورتلند حاکی از آن است که پس از گذشت دو سال از انجام اولین ویرایش ژن در انسانها که توسط محققان چینی صورت گرفت، برای اولین بار از این روش در ایالات متحده استفاده شده است.

به گزارش گلوبایت کتاب به نقل از  ایسنا، دانشگاه OHSU با ویرایش ژنتیکی تعدادی از جنین‌ها در آزمایشگاه موفق به اصلاح ژن‌های معیوب که باعث بیماری‌های ارثی می شوند، به موفقیت بزرگی نائل شده است.

بر طبق گزارشات به دست آمده، هیچ یک از این جنین‌ها پس از اصلاح ژن‌های معیوب بیش از چند روز اجازه رشد نیافتند.

رویترز افزود برخی از کشورها یک کنوانسیون را امضا کرده اند که به موجب آن، ویرایش ژنتیکی نوزادان ممنوع شده است، چرا که به اعتقاد آنها این امر سبب به وجود آمدن نوزادان اصلاح شده designer babies”” می‌شود.

محققان این پژوهش برای اصلاح ژنتیک و اصلاح ژن‌های معیوب این جنین‌ها از فناوری شناخته شده به نام کریسپر CRISPR)) استفاده کردند که به دلیل توانایی تغییر سریع و کارآمد ژن‌ها، مرزهای جدیدی را در پزشکی ژنتیکی درنوردیده است.

“تناوب‌های کوتاه پالیندروم فاصله‌دار منظم خوشه‌ای”(Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) یا به اختصار کریسپر(CRISPR) بخشی از دی‌ان‌ای پروکاریوت هستند که حاوی تناوب‌های کوتاه توالی‌های بنیادین می‌باشند.

کریسپر به عنوان یک نوع قیچی مولکولی عمل کرده و می‌تواند بخش‌های ناخواسته ژنوم را بریده و آن را با کشش‌های جدید دی‌ان‌ای جایگزین کند.

در دسامبر سال ۲۰۱۵، دانشمندان و اخلاق گرایان در یک نشست بین‌المللی در آکادمی ملی علوم در واشنگتن((NAS اعلام کردند که برای استفاده از تکنولوژی ویرایش ژن در جنین های انسان برای مقاصد درمانی، مانند اصلاح بیماری‌های ژنتیکی تا زمانی که مسائل ایمنی آن حل نشده و کارآیی آن اثبات نشده باشد، مسئولیتی را به عهده ندارند.

اما در اوایل سال جاری، NAS و آکادمی ملی پزشکی اعلام کردند، پیشرفت‌های علمی در سلول‌های تولید مثل انسان می‌شود که نیازمند توجه جدی است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش به زودی در scientific journal منتشر خواهد شد.

شما می توانید کتب و مقالات مربوط به علوم پزشکی را از گلوبایت کتاب تهیه کنید و اگر کتاب و مقاله مورد نظرتان موجود نبود از لینک درخواست کتاب نام آن را جهت بررسی برای ما بفرستید.

خواهشمندیم اگر از گلوبایت رضایت دارید به دوستان خود هم معرفی کنید 😊👇
گلوبایت در اینستاگرام گلوبایت در تلگرام
0 0 رای
رتبه بندی
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است.
بازخوردها
دیدن همه نظرات
0
خوشحال میشیم در مورد این مطلب نظر دهید.x